شنبه ۲۸ فروردین ۱۳۸۹ - ۱۱:۰۱
کد خبر: 19581

محققان می‌گویند؛ اگر می‌خواهید از شر سرماخوردگی و آنفلوآنزا خلاص شوید به كسانی كه بیمار هستند، نگاه كنید.

مارك شالر روانپزشك دانشگاه بیریتیش كلمبیا در كانادا و دستیاران وی در مطالعات خود به این فرضیه رسیده‌اند كه مشاهده سرنخ‌های حاكی از بیماری در دیگران واكنش سیستم ایمنی را در بدن افراد تشدید می‌كند. برای آزمایش این فرضیه دانشمندان از گروهی افراد خواستند كه 10 دقیقه تصاویر اسلاید از چندین بیمار مبتلا به آبله مرغان یا در حالت عطسه و سرفه را تماشا كنند. از گروه دیگری نیز خواسته شد به تصاویر افرادی در حال چرخاندن اسلحه در دست نگاه كنند.

بررسی‌ها نشان داد: كسانی كه تصاویر افراد اسلحه به دست را دیده بودند، بیشتر دچار استرس و پریشانی شده بودند اما با بررسی نمونه‌های خونی افراد قبل و بعد از تماشای اسلایدها معلوم شد كه واكنش‌های بدن در این دو خصلت بسیار متفاوت هستند.

محققان نمونه‌های خونی این افراد را در معرض یك عفونت باكتریایی قرار دادند و سپس مقدار یك ماده ایمنی را كه از گلبولهای سفید خون ترشح می‌شود و«IL-6» نام دارد، اندازه گیری كردند.

آنها دریافتند: افرادی كه به تصاویر بیماران نگاه كرده بودند، مقدار تولید این ماده ایمنی IL-6 در بدنشان افزایش پیدا می‌كرد. محققان در حال حاضر هیچ ایده‌ای درباره علت وقوع این واكنش در بدن ندارند، اما تاكید دارند كه این واكنش یك مكانیسم نجات بخش است.

این پژوهش در مجله سایكولوژی تودی منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha