چهارشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۳
کد خبر: 195810

از ترافیک و صدای اگزوز موتورسیکلت‌‌ها گرفته تا دود ناشی از آنها همه و همه مخل آسایش و سلامتی شهروندان شده است.

حل معضل موتورسیکلت‌ها با تاکسی موتورها

سلامت نیوز: از ترافیک و صدای اگزوز موتورسیکلت‌‌ها گرفته تا دود ناشی از آنها همه و همه مخل آسایش و سلامتی شهروندان شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان، عبدالکریم حسین زاده، عضو فراکسیون محیط زیست مجلس درباره مشکلات موتورسیکلت‌ها می‌گوید: خط تولید ما بر اساس استانداردهای جهانی نیست. می‌توانیم از کشورهایی که موتورسیکلت استاندارد تولید می‌کنند خریداری کرده یا حداقل از تکنولوژی یا سیستم مونتاژ آنها استفاده کنیم؛ چه موتورسیکلت برقی و چه موتورسیکلت دوگانه‌سوز. منتها باید کمترین میزان آلودگی در نظر گرفته شود.

موتورسیکلت‌ها یکی از منابع آلاینده شهر‌های بزرگ هستند. با وجود این مسائل مختلفی درباره آنها وجود دارد، نظیر اینکه این موتورسیکلت‌ها استاندارد نیستند، به صورت زیر پله ای تولید می‌شوند و... از طرف دیگر بسیاری از آنها حتی پلاک ندارند و ثبت نشده اند. برای برخورد با این مسائل چه اقداماتی باید صورت بگیرد؟

مهم‌ترین موضوع در این زمینه مطالعه تطبیقی و استفاده از روش‌ها و رویکردهایی است که کشورهای توسعه یافته انجام داده اند. ما نباید به دنبال ایجاد روش‌های جدید باشیم. باید از رویکردهایی که کشورهای دیگر داشته و به نیازهایشان پاسخ داده است استفاده کنیم، اما باید ببینیم روش متداول چیست تا بتواند راهگشای مشکلات موتورسیکلت در کشور ما باشد. در اکثر کلانشهرهای ایران یکی از مواردی که می‌تواند ترافیک زیاد، ناهنجاری بصری، آلودگی صوتی و حتی تخریب شهرها را ایجاد کند، موتور سیکلت‌هایی هستند که تردد دارند. برای مثال اگر وسط روز به مراکز شهر مراجعه کنید وضعیت بسیار نابسامانی را می‌بینید، به گونه‌ای که موتورسیکلت‌ها بیش از ظرفیت خود هم بار می‌برند و هم نفر سوار می‌کنند، در حالی که فاقد استانداردهای لازم هستند و این مساله می‌تواند منشأ آلودگی‌های بسیاری باشند. راهکار برای حل این مساله استفاده از روشی است که در کشورهای دیگر وجود دارد و آن تاکسی موتور است، چون تاکسی موتورها چند شاخص را رعایت می‌کنند، یعنی علاوه بر راننده سرنشین دارند، روی کاوری که رانندگان می‌پوشند مسیر تردد، شماره تاکسی و مشخصات خودشان مشخص است و بیش از یک نفر نیز حق سوار کردن ندارند. این در حالی است که همه این موارد معادل سازی شده اند و تاکسی موتورها همسو با اقلیم، آب و هوا و شرایط محیطی هستند و مجددا باز تولید و تولید می‌شوند. بنابراین اگر ما واقعا بخواهیم مشکلات موتورسیکلت‌ها را در کلانشهرها به ویژه تهران حل کنیم راهکار این است که تمام موتورسیکلت‌هایی را که اکنون در سطح شهر تردد دارند و فاقد استانداردهای لازم به لحاظ ایمنی، آلودگی و شرایط هوایی هستند، از رده خارج کنیم و موتورهای کارآمد، ایمن و دقیق را به صورت اقساط در اختیار مصرف کنندگان قرار دهیم. همچنین باید رانندگان موتورسیکلت‌ها گواهینامه اخذ کنند و ملزم شوند که برای خود و مسافرشان بیمه در نظر بگیرند.

حتی باید راننده و فرد مسافر برای ایمن سازی کلاه کاسکت داشته باشند. این در حالی است که باید مسیرها را در تهران بر اساس مناطق ۲۲ گانه و در شهرها بر اساس مناطق شهری به صورت شش ماهه تقسیم بندی کنیم و موتورسیکلت‌ها فقط در محدوده ترددی خودشان فعالیت و حرکت کنند. حتی اگر موتورسواران به این تقسیم بندی‌ها انتقاد داشته باشند، می‌توانند به صورت قرعه به محدوده دیگر انتقال یابند و به اصطلاح تغییر محدوده بدهند. منتها باید مسیرهای تردد، مشخص و روی کاور موتورسواران نصب شود؛ مانند تاکسی‌هایی که در سطح شهر محدوده ترددشان مشخص است. با وجود این، باید اصول کلی را به کار ببریم تا از موتورسیکلت‌ها به صورت متفاوت استفاده شود، یعنی موتورسیکلت‌ها یا به صورت پیک موتوری متمرکز یا به صورت پیک موتوری سیار در سطح شهر تردد کنند. همچنین ما با مشخص کردن کرایه مسیرها و ممانعت از حمل بار، داشتن بیمه، کلاه کاسکت و... چارچوبی را برای موتورسواران تعیین می‌کنیم که از آن خارج نشوند و در صورت تخلف برای آنها جریمه در نظر می‌گیریم، توقیف شان می‌کنیم و حتی در مواردی برای مدت محدود منع فعالیت می‌شوند. با تاکسی‌های متخلف هم همین برخورد صورت می‌گیرد. همه این موارد الزاماتی است که ما می‌گذاریم ولی کار اصلی را دولت انجام می‌دهد، یعنی باید از این روش‌ها حمایت کند تا شرایط موتورسیکلت‌ها ساماندهی شود.

در شهری مانند تهران موتورسیکلت‌ها در ترافیک تاثیر گذاشته و موتورسواران با عدم رعایت قوانین، استفاده از پیاده رو‌ها و آلودگی صوتی با تغییر اگزوز مشکلاتی را ایجاد كرده اند. چه تدابیری برای حل این مسائل اندیشیده شده است؟

با اینکه خودرو محصول تولیدی ما نبوده و در دوران مدرنیته وارد کشور شده است، ما در طراحی‌های شهری، وسائل حمل و نقل موتوری و دوچرخه را فراموش کرده‌ایم، یعنی تکنولوژی را بیش‌تر از انسان دیدیم، در حالی که باید مقیاس انسانی را می‌سنجیدیم. در وهله اول به برنامه ریزی‌ها و مدیریت شهری ما ایراد وارد است و بعد از آن باید پلیس در این زمینه ورود جدی‌تر داشته باشد تا این وضعیت ساماندهی شود، یعنی به همان میزان که پلیس راهنمایی و رانندگی به خیابان‌ها حساسیت دارد، باید نسبت به پیاده‌روها و مسیرهای تردد عابر پیاده هم حساسیت داشته باشد تا دیگر موتورسیکلت‌ها تخلف نکنند، چون بسیاری اوقات ما از تخلف موتورسیکلت‌ها چشم پوشی می‌کنیم و موتورسیکلت‌ها وارد مسیرهای تردد عابران پیاده می‌شوند، در حالی که با نظارت و برخورد دقیق و جدی می‌توانیم از میزان تخلفات آنها کم کنیم. همچنین اگر استانداردسازی در تولید موتورسیکلت‌ها رعایت شود آلودگی‌های صوتی و بصری نیز از بین می‌روند، چرا که در برخی کشورها طراحی به گونه ای است که در سطح شهر چهار مسیر کلان ترددی مشخص شده است و هر مسیر رنگ موتورسیکلتش متفاوت است، یعنی موتورسیکلت نارنجی یک بخشی از شهر، موتورسیکلت سبز یک بخش دیگر از شهر و موتورسیکلت قرمز در قسمتی دیگر تردد دارند. ما وقتی استانداردها را رعایت کنیم و موتورسیکلت جدید را در اختیار شهروندان قرار دهیم، به تبع آلودگی‌های صوتی، بصری و هوا ناشی از موتورسیکلت‌ها برطرف می‌شود.

برخی بر این عقیده هستند که تا وقتی خط تولید موتورسیکلت‌ها به موتورسیکلت برقی تبدیل نشود و موتورسیکلت‌های بنزینی از سطح شهر جمع آوری نشوند، نباید انتظار بهبود وضعیت هوا را داشته باشیم. ارزیابی شما از این مساله چیست؟

الگوی مصرف ما باید الگوی مصرف سبز باشد، یعنی موتورسیکلت‌ها استاندارد و کم مصرف باشند و یا اگر بنزین هم مصرف می‌کنند باید آلودگی کمتر ایجاد کنند. این در حالی است که باید تمهیدات لازم در این زمینه صورت بگیرد. از سوی دیگر، خط تولید ما بر اساس استانداردهای جهانی نیست. می‌توانیم از کشورهایی که موتورسیکلت استاندارد تولید می‌کنند خریداری کرده یا حداقل از تکنولوژی یا سیستم مونتاژ آنها استفاده کنیم؛ چه موتورسیکلت برقی و چه موتورسیکلت دوگانه سوز. منتها باید کمترین میزان آلودگی در نظر گرفته شود، چون در بسیاری از کشورها از موتورسیلکت بنزینی استفاده می‌شود، اما میزان آلودگی آن در حد ایران نیست. یکی از مشکلات اساسی ما در این زمینه استفاده از تاکسی و موتورهایی است که بیش از ۱۵ سال عمر کرده اند، اما همچنان در سطح شهر تردد می‌کنند و منشأ انواع آلودگی هستند. بنابراین ضروری است که آنها را از رده خارج کنیم. همچنین موتورسیکلت‌ها معاینه فنی دو ساله ندارند، در حالی که ماشین‌ها معاینه فنی پنج ساله دارند. این در حالی است که برخی موتورسواران استفاده شخصی از این وسیله دارند و هفته ای یک بار با آن تردد می‌کنند اما برخی دیگر موتورسیکلت شان کارکردگراست و هر روز در سطح شهر تردد دارند. بنابراین معاینه فنی الزامی است تا مشکلات در این زمینه رفع شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha