دوران بارداری دورانی است که بیشتر زنان آن را تجربه می کنند اما باید آگاه باشند این شرایط خاص نیاز به مراقبت های خاص دارد چرا که هرگونه کار بی مبالاتی باعث صدمه به جنین می شود. یکی از عواملی که برای زوج ها همیشه مبهم بوده این است که آیا می توانند در طول بارداری رابطه جنسی مطمئنی داشته باشند که به فرزندشان آسیبی وارد نشود؟ آیا تغذیه در تعیین جنسیت فرزندانشان تاثیر دارد ؟ آیا می دانند در طول این دوران چه مواد غذایی مصرف کنند ؟ و خیلی سوالات دیگر. برای شنیدن پاسخ به این سوالات و مراقبت های این دوران با یک متخصص زنان به گفت و گو نشسته ایم.

رابطه جنسی در دوران بارداری خطرناک است؟

سلامت نیوز: دوران بارداری دورانی است که بیشتر زنان آن را تجربه می کنند اما باید آگاه باشند این شرایط خاص نیاز به مراقبت های خاص دارد چرا که هرگونه کار بی مبالاتی باعث صدمه به جنین می شود. یکی از عواملی که برای زوج ها همیشه مبهم بوده این است که آیا می توانند در طول بارداری رابطه جنسی مطمئنی داشته باشند که به فرزندشان آسیبی وارد نشود؟ آیا تغذیه در تعیین جنسیت فرزندانشان تاثیر دارد ؟ آیا می دانند در طول این دوران چه مواد غذایی مصرف کنند ؟ و خیلی سوالات دیگر. برای شنیدن پاسخ به این سوالات و مراقبت های این دوران با یک متخصص زنان به گفت و گو نشسته ایم.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم آنلاین، سهیلا امینی مقدم فوق تخصص سرطان زنان و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران در رابطه با مشکلات دوران بارداری بیان کرد : ترکیبی که خانم های باردار باید حتما باید استفاده کنند ، مهم ترین و اصلی ترین آنها قرص «اسید فولیک»است طی بررسی های انجام شده خانم هایی که یکماه قبل از بارداری و حتی در 3ماه اول بارداری روزانه 4میلی گرم اسیدفولیک مصرف کنند در حقیقت جنین خود را در مقابل صدمات لوله عصبی و بیماری های قلبی بیمه می کنند . قرص های آهنی که با نام «فروس سولفات» در بازار رایج هستند جز ترکیباتی است که متخصصان زنان برای خانم های باردار تجویز می کنند .حداقل استفاده از این قرص ها 27 میلی گرم است.مولتی ویتامین های «پریناتال» گروه دیگری از قرص های سرشار از یُد است که برای این دسته از خانم ها بسیار توصیه می شود .

وی در ادامه افزود : خانم های باردار علاوه بر قرص ها و مولتی ویتامین ها باید مراقب رژیم غذایی خود نیز باشند چرا که بعضی از موارد ضروری بدن را میتوانند با مصرف میوه ها ، سبزیجات ، لبنیات و ...تامین کنند .برای مثال خانم های باردار با مصرف 2لیوان شیر کم چرب و 2کاسه ماست در روز می توانند کلسیم مورد نظر بدن خود را تامین کنند همچنین غذاهای غنی از کلسیم بخورید، بهترین منابع کلسیم لبنیات مثل شیر، ماست، پنیر، کشک و قره قوروت و نیز غذاهای دریایی است. سایر منابع کلسیم شامل : سبزیجات برگ سبز، کشمش، بادام، پسته، بادام زمینی و گردو است.

حال خانم های باردار همان طور که برخی از ویتامین ها برای بدنشان الزامی است برخی دیگر را به هیچ وجه نباید مصرف کنند و باید از یکسری از ترکیبات اجتناب کنند یکی از این ویتامین ها ، ویتامین گروه آ است . مصرف ویتامین آ در 3ماه اول بارداری منع دارد چرا که باعث ناهنجاری های مادرزادی در جنین می شود .

این متخصص در پاسخ به این سوال که آیا خانم های باردار در طول دوران بارداری باید از رابطه جنسی پرهیز کنند بیان کرد : خیر؛ رابطه جنسی معمولی به جنین آسیبی وارد نمی کند اما چه بسا بهتر است خانم های باردار در ماه آخر تعداد دفعات نزدیکی خود را کاهش دهند البته اگر در معرض زایمان زودرس باشند یا به تشخیص پزشک خود دچار حاملگی پرخطر باشند بهتر است از نزدیکی در ماه های آخر خودداری کنند. معمولا در یک بارداری عادی مقاربت برای زن باردار سالم و همسرش ایرادی ندارد. برخی پزشکان آمیزش جنسی را در هفته آخر بارداری ممنوع می کنند، ولی همه پزشکان با این نظر موافق نیستند.

امینی مقدم در رابطه با تغذیه دوران بارداری اظهار کرد : بهتر است خانم‌های باردار، مصرف نوشیدنی‌های کافئین‌دار مثل چای و قهوه یا شکلات را کاهش دهند و مواد قندی ساده‌ای مثل شیرینی را هم کمتر مصرف کنند تا جلوی اشتهای‌شان با خوردن غذاهای غیرمغذی گرفته نشود.لازم به ذکر است ما متخصصان تغذیه بسیار به خانم های باردار توصیه می کنیم که از ماهی 1 الی 2 بار در هفته مصرف کنند چرا که منبع خوبی از پروتیئن و امگا 3 است و اسید های چرب اشباع درشان پایین هستند اما نباید فراموش کرد که ماهی و صدف علاوه بر منابع پروتینی ، سرشار از جیوه هستند بنابراین استفاده زیاد از آن ها به خانم های باردار توصیه نمی شود .

بهتر است خانم های باردار برای دریافت مواد مغذی مورد نیاز، انواع متنوعی از غذاها بخورند. مصرف نان و غلات، میوه، سبزیجات، لبنیات و منابع پروتئینی (گوشت قرمز، مرغ، ماهی، تخم مرغ یا مغز دانه ها) بسیار توصیه می شود.

زمانی که باردار هستید، مطمئن شوید ویتامین ها و املاح کافی را از رژیم روزانه خود دریافت می کنید. به منظور اطمینان از دریافت ویتامین ها و املاح کافی، هر روز مکمل ویتامین های مورد نیاز دوران بارداری را دریافت نمایید.

یکی دیگر از خوراکی هایی که زنان باردار باید از مصرف بیش از حد آن بپرهیزند کافیئن است لذا نوشیدن قهوه بیش از 2 فنجان در روز اثرات نامطلوبی برای بارداری دارد و مکانیسم‌های فیزیولوژیکی وجود دارد که از طریق آن‌ها کافئین موجود در قهوه ممکن است به جنین آسیب برساند . زنان بارداری که روزانه دو فنجان قهوه می نوشند احتمال اینکه نوزاد زیر وزن طبیعی بدنیا بیاورند، بیشتر است.

وی در رابطه با ارتباط تغذیه و تعیین جنسیت جنین خاطرنشان کرد : خیلی جا شنیده ایم که می گویند با مصرف بیشتر برخی از مواد غذایی و میوه ها می توان جنسیت جنین را تعیین کرد اما گفتنی است این فرضیه هیچ پایه علمی ندارد و ما پزشکان زمانی که مسئله ای را مطرح می کنیم باید یک منطق علمی را در کنار صحبت خود بیان کنیم اما می‌توان با تدابیری احتمال دختر یا پسردار شدن را افزایش داد. نوع تغذیه یکی از عوامل قابل کنترل در تعیین جنسیت جنین است اما حتما باید قبل از بارداری برنامه ریزی شود چرا که بعد ازعمل لقاح جنسیت جنین مشخص شده و دیگر تاثیری ندارد .

درابطه با دیابت بارداری باید تاکید کرد ، دیابت بارداری به دلیل افزایش هورمون های جفتی که مقاومت به انسولین ایجاد می کنند معمولا از هفته 20 حاملگی به بعد خودش را نشان می دهد ، خانم ها باید دقت داشته باشند که اگر دچار دیابت بارداری می شوند در اکثر موارد بعد از تولد نوزاد از بین خواهد رفت اما گاهی بعد از زایمان هم این بیماری درشان باقی بماند برای کاهش ریسک ابتلا به دیابت حفظ یا رسیدن به وزن سالم با رعایت تعادل در مصرف مواد غذایی و نیز انجام فعالیت فیزیکی ( ورزش ) مناسب به منظور کاهش وزن اضافی بسیار موثر است .

این متخصص اظهار کرد : میان وعده های می توانند در کاهش قند خون به زنان کمک کنند. اگر شما بین وعده های اصلی غذایی خود از میان وعده ها استفاده نکنید ممکن است به علت پایین آمدن قند خون دچار ضعف و سرگیجه شده و در نتیجه برای از بین بردن این حالات مجبور به استفاده از مواد غذایی با حجم بیشتری شوید. پس داشتن 3 وعده غذایی اصلی و 3 میان وعده به شما در کنترل صحیح قند خون کمک خواهد کرد.وعده های غذایی بیشتر با حجم کم بسیار مناسب است.در برنامه غذایی خود ترکیبی از انواع گروه هارا داشته باشید. به عنوان مثال کربوهیدرات نباید تمام برنامه غذایی شما را پر کند چرا که باعث بالا رفتن سریع قند خون خواهد شد. خوردن کربوهیدرات به همراه پروتئین می تواند این اثر را کاهش دهد.

وی در پایان به خانم ها هشدار داد که حتی تب هم برای دوران بارداری مضر است چرا که عوارض شدید به دنبال دارد ، بنابراین سونا و جکوزی و حمام داغ هم به دلیل گرمای زیاد به خانم ها توصیه نمی نمی شود اما استخر با دمای آب مناسب خیلی برای خانم های باردار مفید است و البته آنها نباید نگران کلر آب های استخر نباشند چون ضرری برای مادر و جنین ندارد .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha