یک روان شناس با اشاره به اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر گفت: رویکرد مبارزه اجتماعی با مواد مخدر به سلامت روانی مردم جامعه و رهایی آنان از تنش‌های شخصی و اجتماعی کمک می كند.

مبارزه اجتماعی با مواد مخدر به سلامت روانی مردم كمك میكند

سلامت نیوز: یک روان شناس با اشاره به اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر گفت: رویکرد مبارزه اجتماعی با مواد مخدر به سلامت روانی مردم جامعه و رهایی آنان از تنش‌های شخصی و اجتماعی کمک می كند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ستاد مبارزه با مواد مخدر،نرگس قائمی استاد روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی گفت: وقتی مردم از زندگی خشنود نباشند و سلامت روان کمتری داشته باشند برای تسکین آلام خود و رهایی از تنشها و فشارهای روانی و غلبه بر مشکلات ممکن است به مصرف مواد مخدر و قرصهای روانگردان پناه ببرند.

این استاد دانشگاه ، تصریح كرد : کسانی که به یکی از اختلالات روانپزشکی مانند افسردگی، اضطراب و دردهای مزمن بدنی مبتلا هستند، مستعد مصرف مواد مخدر می شوند.

قائمی ، آموزش و آگاهسازی نوجوانان، جوانان و همه اقشار جامعه در زمینه شناخت اثرات زیانبار داروها و ارتقاء دانش آنان درزمینه مواد مخدر و اعتیادآور و نیز آموزش و تقویت مهارتهای زندگی، مهارتهای فرزند پروری، مهارتهای شغلی و مهارتهای زندگی سالم به عموم مردم، پرورش و ارتقاء رفتارهای تاب آورانه ازجمله بهترین و مهمترین روش‌های پیشگیری از مصرف مواد مخدر عنوان كرد.

وی گفت : توانمند كردن و آموزش به والدین در رابطه با مهارتهای زندگی باعث می شود آنان فرزندان خود را با این مهارت ها مسلح كنند تا میزان انحراف به سمت مصرف مواد مخدر كاهش یابد.

این استاد دانشگاه ادامه داد:منظور از مهارت های زندگی آن است که فرد در رابطه با خود، جامعه و دیگران مسئولانه برخورد کند و تصمیم گیری های صحیح در مواقع پرخطر از جمله گرایش به سمت مصرف مواد مخدر صنعتی و شیمیایی داشته باشد.

وی اظهار كرد :فردی که مهارت های زندگی را یاد می گیرد بدون اینکه به خود یا دیگران صدمه بزند مسئولیت پذیر می شود و در برابر مشکلات بهترین عکس العمل را نشان می دهد.

قائمی با بیان اینكه مهمترین مهارت زندگی مهارت خودآگاهی است، ادامه داد: آموزش مهمترین حلقه مفقوده مبارزه با مواد مخدر است ، در این مهارت به فرزندان یاد داده می شود كه چه ارزش هایی دارند، باید خودشان را دوست داشته باشند و عزت نفس داشته باشند. ، عزت نفس باعث می شود که از مشکلاتی مانند مصرف مواد مخدر جلوگیری شود .

این روانشناس تاكید كرد: علاوه بر فرهنگسازی برای پیشگیری از آسیبهای اجتماعی، اجتماعی کردن فرهنگ مبارزه با اعتیاد بسیار سودمند است، در این راستا مشارکت شهروندان ، تقویت و گسترش مراکز اجتماعی و سازمان های مردم نهاد، شبکه های ارتباطی محله ای در امر پیشگیری و مبارزه با مواد مخدر اهمیت زیادی دارد.

قائمی با بیان اینكه ارتقاء شاخصهای سلامت روان جامعه در امر مقابله با اعتیاد در جامعه ضروریست ، گفت : باید زمینه های پیشگیری از بروز تنش های خانوادگی ، اجتماعی و مدیریت آنها، پیشگیری از خشونتهای خانوادگی مانند
همسر آزاری، کودکآزاری و کنترل عوامل خطر مانند خودکشی، خشونت و درمان برخی از مشکلات و بیماری های روانی مانند اختلالات افسردگی و اضطراب نیز ایجاد شود.

این استاد دانشگاه همچنین رسیدگی به وضعیت معتادان را نیز مهم دانست و اظهار كرد: باید کسانی که به مصرف مواد مخدر روی آوردهاند را شناسایی و با تشخیص بهموقع بیماری شروع به درمان آنان کرد.

قائمی با اشاره به اینكه با گسترش خدمات توانبخشی آسیبهای ناشی از اعتیاد را به حداقل رساند و از شدت رنج و آلام و آسیب آنان کاست، گفت :گسترش و تقویت مراکز درمان اعتیاد، توسعه مراکز گذری و تیم های سیاری برای کاهش آسیب اعتیاد و آموزش خانوادههای معتادان برای کمک به درمان آنان بسیار سودمند است

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha