چهارشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۸
کد خبر: 195840

محققان دانشگاه ناتینگهام می گویند، با اندازه گیری میزان یک هورمون در مو، می توان احتمال بارداری را در زنانی که تحت روش درمانی لقاح خارج از رحمی(IVF) قرار می گیرند، تا حد زیادی پیش بینی کرد.

کشف رابطه میان هورمون کورتیزول مو با ناباروری

سلامت نیوز:محققان دانشگاه ناتینگهام می گویند، با اندازه گیری میزان یک هورمون در مو، می توان احتمال بارداری را در زنانی که تحت روش درمانی لقاح خارج از رحمی(IVF) قرار می گیرند، تا حد زیادی پیش بینی کرد.

به گزارش  ایرنا از پایگاه اینترنتی ساینس دیلی، محققان در مطالعه جدیدی که در نشریه Psychoneuroendocrinology منتشر شد، نشان دادند که افزایش هورمون کورتیزول در مو، با کاهش تقریبا یک سومی احتمال بارداری ارتباط دارد.

این روش به پزشکان امکان می دهد عملکرد فزاینده هورمون را در 3 تا 6 ماه قبل اندازه بگیرند و از این طریق، اندازه گیری مطمئن تری از عملکرد هورمونی در قیاس با سایر روش ها به دست آورند؛ در سایر روش ها از بزاق، خون و ادار استفاده می شود که سطوح هورمون کورتیزول را صرفا در یک بازه زمانی کوتاه نشان می دهند.


این نتایج اولین مدرک حقیقی را ارائه می دهند مبنی بر این که میزان کورتیزول در بلندمدت نقش مهمی در تعیین نتایج باروری دارد؛ میزان کورتیزول از بسیاری از شیوه های سبک زندگی از جمله رژیم غذایی، ورزش، کافیین و مهمترین آنها استرس تاثیر می گیرد.


دانشمندان معتقدند که با مداخلات درمانی برای کاهش کورتیزول قبل از درمان ناباروری، می توان نتایج درمان هزاران زوجی را که هر سال تحت روش آی وی اف قرار می گیرند، تقویت کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha