رئیس سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور گفت: خرید و فروش مواد مخدر در بین زنان از قرص‌های لاغری شروع می‌شود.

قرص لاغری بخرید و معتاد شوید!

سلامت نیوز: رئیس سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور گفت: خرید و فروش مواد مخدر در بین زنان از قرص‌های لاغری شروع می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، اصغر جهانگیر در آیین تکریم و معارفه مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی آذربایجان شرقی، با بیان اینکه متاسفانه جرم 56 درصد زندانیان زن در ارتباط با مواد مخدر هستند، گفت: خرید و فروش مواد مخدر در بین زنان از قرص‌های لاغری شروع شده و در ادامه به خرید و فروش مواد مخدر می انجامد و در این بین برخی مراکز همچون آرایشگاه‌های زنانه در این زمینه بیشتر درگیر هستند.

وی با اشاره به اینکه 40 درصد جمعیت زندانی کشور دارای مدرک سیکل هستند، بیان کرد: ساده ترین کار در کشور درس خواندن ولی چرا دانش آموز بجای درس در خیابان مرتکب جرم می‌شود؟ معتقدم نظام آموزش و پرورش باید در فعالیت‌ها و دروس آموزشی خود بازنگری کند. این آمارها واقعاً نگران کننده است.

جهانگیر با اشاره به اینکه 63 درصد زندانیان متأهل هستند، خاطرنشان کرد: با زندانی شدن یک فرد متأهل مشکلات زیادی برای خانواده‌اش به وجود می‌آید.

وی با تأکید بر اینکه کاهش وقوع جرم همت جمعی را می‌طلبد، تاکید کرد: اگر فکر کنیم که تنها قوه قضائیه می‌تواند جمعیت کیفری کشور را کاهش دهد، تفکر غلطی است، تمامی بخش های کشور باید در راستای فرهنگسازی و آگاه‌سازی جامعه ایفای نقش کنند.

رئیس سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور با بیان اینکه جمعیت کیفری ما در طول سه دهه اخیر پنج‌ونیم برابر شده است، اظهار کرد:  70 درصد زندانیان مستأجر و از طبقات پایین جامعه هستند، این نشانگر دخیل بودن مسائل اقتصادی و اجتماعی در افزایش جمعیت کیفری کشور است.

وی با بیان اینکه 11 درصد جرایم در ارتباط با اشخاص است، خاطرنشان کرد: معتقدم با آموزش مسائل دینی و فرهنگ عاشورایی می‌توان فرهنگ صلح و سازش را در جامعه ترویج داد.

وی با اشاره به اینکه بنی هاشمی، مدیرکل سابق زندان‌ها، اقدامات تأمینی و تربیتی استان آذربایجان‌شرقی منشأ خیر بوده است. فعالیت در زندان کار جهادی محسوب می‌شود.
جهانگیر با بیان اینکه جا به جایی‌های مدیریتی امر طبیعی و برای دمیده شدن روح جدید و استفاده از ظرفیت های تازه در استان‌ها است.

وی در پایان با بیان اینکه جمشیدی، مدیرکل جدید زندان‌ها، اقدامات تأمینی و تربیتی استان آذربایجان‌شرقی در مسئولیت قبلی اقدامات موثری انجام داده و امیدوارم در آذربایجان‌شرقی هم موفق عمل کرده و به آن اهداف پیش‌بینی شده دست یابد.

بر اساس این گزارش، در این آیین خشایار جمشیدی به عنوان مدیرکل زندان‌ها، اقدامات تامینی و تربیتی آذربایجان‌ شرقی معرفی و از زحمات میرعلی اکبر بنی‌هاشمی، مدیر کل سابق زندان‌ها، اقدامات تأمینی و تربیتی آذربایجان‌شرقی تقدیر به عمل آمد.

وی اظهار کرد: متاسفانه علی‌رغم موافقت ریاست قوه قضاییه، زندان تبریز به دلیل وجود معارض‌هایی هنوز به فروش نرسیده است، انتظار می‌رود با حضور مدیرکل جدید مراحل فروش زندان و احداث زندان جدید تسریع شود.

وی با بیان اینکه آذربایجان‌شرقی دارای زندان‌های فرسوده است، عنوان کرد: توسط اداره کل زندان‌های آذربایجان‌شرقی کارهای خوبی در زمینه عمرانی، فرهنگی، آموزش و بهداشتی انجام گرفته، اما با این حال نباید از عملکرد خود راضی باشیم؛ چرا که هنوز جای زیادی برای کار است.
وی با بیان اینکه تاکید مقام معظم رهبری بر کاهش جمعیت کیفری است، گفت: با ورود سرپرست یک خانواده به زندان، از تمامی جهات اعضای خانواده آسیب می‌بینند، از این رو باید برای کاهش جمعیت کیفری راهکارهایی جست‌وجو کنیم.

جهانگیر با اشاره به اینکه عدم استفاده از تمامی ظرفیت‌های قانونی، منجر به افزایش جمعیت کیفری شده است، بیان کرد: قانون، ظرفیت‌هایی برای کاهش جمعیت کیفری پیش بینی کرده است و همچنین ریاست قوه قضائیه دستور العمل دقیقی در این خصوص صادر کرده که باید به طور کامل اجرایی شود.

وی با بیان اینکه ماندگاری 40 درصد از افراد ورودی به زندان کمتر از 10 روز است، گفت: همچنین ماندگاری 50 درصد از افراد ورودی به زندان کمتر از یک ماه است که این موضوع نشانگر عدم معرفی کفیل و تأمین وثیقه در زمان مقرر و متناسب نبودن قرار است.

رئیس سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور با اشاره به اینکه یک چهارم زندانیان را افراد تحت قرار تشکیل می‌دهد، گفت: ضروری است با انجام اقداماتی تنها 10 درصد زندانیان را افراد تحت قرار تشکیل دهد که در این زمینه کارهایی شروع شده و برخی استان‌ها به توفیقاتی در این زمینه دست یافتند.

جهانگیر با تاکید بر اینکه باید راهکارهایی جست‌وجو  کرد تا افراد بی دلیل در زندان نمانند، خاطرنشان کرد: اگر کسی بعد ورود به زندان تبرئه شود، می‌تواند خسارات ایام حبس را درخواست کند که این نشانگر رعایت حقوق بشری در کشور ماست، اما در سوی دیگر خسارتی به بیت المال وارد می‌شود.

وی با بیان اینکه اگر کسی حتی برای یک روز زندانی شود، زندگی‌اش از هم می‌پاشد، اظهار کرد: کسی که وارد زندان می شود این امکان وجود دارد که از کار اخراج شده و خانواده‌اش از تمام جهات تـأثیر قرار گیرد، از این رو باید همکاران توجه کنند که بدون داشتن ادله کافی، کسی را به زندان نفرستند.

وی مواد مخدر را یکی از بزرگترین معضلات کشور عنوان کرد و گفت: باتوجه به اینکه ایران در مسیر ترانزیت کشورهای تولید کننده مواد مخدر همچون افغانستان قرار دارد، ناخواسته با این معضل خانمان سوز درگیر هستیم.

جهانگیر خاطرنشان کرد: جرم حدود 70 الی 75 درصد جمعیت زندانی مستقیم و غیر مستقیم با مواد مخدر در ارتباطند که باید تمامی بخش‌های جامعه در راستای مبارزه با مواد مخدر تلاش کند

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha