سالهاست برنامه ای با اینهمه هزینه و بسیار پر استرس، بر دوش پزشکان عمومی سنگینی میکند. اگرچه اوایل ،بهانه ای بیشتر از حل مشکل اشتغال مطرح میشد.و در یک کلام این برنامه بدنبال سلامت بود ولی در کوتاهترین مدت دیدیم که نه تنها شاخصه های سلامت تغییر کرد و نه ارجاع به سرانجام رسید و نه سامانه ای که در ابتدا مطرح میشد به سامان رسید.

یك دهه پزشك خانواده بر گُرده پزشكان عمومی/فرهنگ سلامت تا سطح مهر کردن دفترچه تنزل پیدا کرد!

سلامت نیوز-*دكتر رضا زال زاده:سالهاست برنامه ای با اینهمه هزینه و بسیار پر استرس، بر دوش پزشکان عمومی سنگینی میکند. اگرچه اوایل ،بهانه ای بیشتر از حل مشکل اشتغال مطرح میشد.و در یک کلام این برنامه بدنبال سلامت بود ولی در کوتاهترین مدت دیدیم که نه تنها شاخصه های سلامت تغییر کرد و نه ارجاع به سرانجام رسید و نه سامانه ای که در ابتدا مطرح میشد به سامان رسید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت پزشکان خانواده ایران، و فقط طرحی ماند، پر هزینه و پزشکانی بسیار بی انگیزه که چشم براه مواجبی شدند اندک، که گهی از لای انگشتان بیمه ها میچکدو افاضاتی که گاه در سیستم وزارت به میل ورغبت افراد بیان میشود، بدون هیچگونه پشتوانه . اینک پس از یک دهه ای که میتوانستیم پزشکان عمومی مان را به سطحی برسانیم که تمام خدمات سطح اولیه سلامت را وحتی پیشگیری را خود به دست گیرند و در این دهه حداقل رتبه علمی ویا اقتصادی خود را ارتقا بخشند،مواجه با حجم وسیعی از اعتراضات وتوقعات پزشکان ومردم وعوارض ناخواسته ای در حوزه سلامت شده ایم که جمع کردن آن نیاز به یک دهه دیگر کار دارد.!! ...

در طول این سالها بجای حفظ و ارتقای جایگاه پزشک،ابتدا باحذف جایگاه بهورز و جایگزین کردن پزشک عمومی! شان و توان پزشک ، به چالش کشیده شد و پس از آن ماما ها را به عنوان مراقب سلامت،به این ورطه انداختند! در این میان حتی متاسفانه استوانه های نظام PHCرا که بزرگان ما بر اساس ارائه بیشترین خدمت با کمترین و موثر ترین دوره آموزشی (بهورزی) بنا کرده بودند بهم ریخته و بر عکس !!! به بهانه حضور پزشک در نقاط ، بیشترین آموزش (پزشکی ومامایی) را در اولین سطح نهادند.! ... در طول این دهه که فرصتهای طلایی ارتقائ باورهای بهداشتی مردم بود، فرهنگ سلامت تا سطح مهر کردن دفترچه تنزل پیدا کرد!!! وادبیات بهداشت و پیشگیری که در طول دهه های قبلی به مدد بهورز زیر دیپلم! بسیار رشد یافته بود،با ندانم کاری های این طرح ،تبدیل شد به پارا کلینیکهای بی هدف و هزینه بر و سر در گم کردن مردم در لابلای ارجاعات ارزان قیمت !! ودر یک کلام ،بی اعتمادی به پزشک عمومی!!! در طول این دهه ،پزشکان عمومی خواسته وناخواسته تبدیل شدند به تخت روانچی های متخصصین ودانشگاههاو نقش قربانی را برای تطهیر بیمه ها خوب بازی کردند و در این میان نه فقط نظام پزشکی کاری نکرد بلکه انجمن پزشکان عمومی نیز، حتی نقش نظاره گر!!را هم نداشتند.

*پزشك خانواده شهری شیراز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha