پنجشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۷
کد خبر: 195872

زمانی که به خواب می‌رویم، مغز و اعضای حیاتی بدن هنوز در حال کار کردن است و آثار یک روز پرمشغله و سخت را ترمیم و بدن را برای روز بعد آماده می کند. اما آنچه خیلی از ما نمی‌دانیم این است که در خواب اتفاقات بسیار جالبی رخ می‌دهد که در ادامه مطلب به آن اشاره‌ شده است.

اتفاقات جالب هنگام خواب

سلامت نیوز: زمانی که به خواب می‌رویم، مغز و اعضای حیاتی بدن هنوز در حال کار کردن است و آثار یک روز پرمشغله و سخت را ترمیم و بدن را برای روز بعد آماده می کند. اما آنچه خیلی از ما نمی‌دانیم این است که در خواب اتفاقات بسیار جالبی رخ می‌دهد که در ادامه مطلب به آن اشاره‌ شده است.


*اغلب به خواب عمیق فرونمی‌رویم:
به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان، ابتدا فرد به خواب سبک می‌رود، سپس خواب عمیق ‌تر می‌شود. چرخه خواب با  حرکت غیرسریع چشم در مرحله  یک آغاز می‌شود. این نوع خواب هنگام گوش دادن به یک سخنرانی خسته‌کننده  هم  رخ می‌دهد. سپس فرد وارد مرحله عمیق خواب می شود.
در آخر نیز وارد حرکت تند چشم در خواب (REM) می‌شود. در این مرحله فرد خواب می‌بیند که بین 90 تا 120 دقیقه به طول می انجامد و در یک‌ شب معمولاً  4 یا 5 بار این مرحله طی و فرد هر بار به مدت چند ثانیه از خواب بیدار می‌شود .گاهی حتی متوجه بیدار شدن خود هم  نمی‌شود. سپس دوباره مرحله اول شروع می‌شود . با طی کردن شب، فرد  زمان کمتری را در مرحله خواب عمیق سپری می‌کند و زمان بیشتری در مرحله REM سپری می‌شود. به همین دلیل است که به نقل نیوزویک وسط یک خواب عجیب به‌ طور ناگهانی از خواب بیدار می‌شوید. با نزدیک شدن به ساعت صبح زمان REM نیز کمتر  و فرد برای بیدار شدن از خواب آماده می شود.


مغز پاک ‌سازی می‌شود:
نتایج بررسی‌ها نشان می دهد که سیستم پاک ‌سازی ضایعات  ازجمله پلاک‌های آلزایمر در مغز هنگام خواب فعال ‌تر است. مغز تمامی اطلاعات به دست آمده را پردازش می‌کند و اطلاعاتی را که نیاز ندارد، پالایش می‌کند.


ضربان قلب و تنفس کند می‌شود:
حس این‌ که نمی‌توانید هنگام خواب حرکت کنید، به علت کند شدن روند فیزیولوژیکی بدن  ازجمله  تعداد نفس‌ ها در هر دقیقه و سرعت ضربان قلب ،هنگام خواب است. افزون بر این حتی حرکت عضلات و اندام‌های داخل بدن نیز کند می‌شود. روده‌ها آرام می‌گیرد، کبد که در زمان بیداری مشغول سم ‌زدایی است، هنگام خواب سعی می‌کند خود را پالایش کند .


فشارخون افت می‌کند:
هنگامی‌که بدن در حالت آرامش قرار دارد فشارخون افت پیدا می‌کند.


دمای بدن افت می‌کند:
به ‌طور منظم به ما توصیه می‌شود دمای اتاق را هنگام خواب پایین بیاوریم تا اتاق دمای مناسب پیدا کند. به‌طور طبیعی زمان خواب دمای داخل بدن کمی افت می‌کند و در ایجاد خواب مؤثر است.


بدن فلج می‌شود:
هنگام خواب تمامی عضلات به‌جز عضلات چشم و تنفس بدن فلج می‌شود. علت آن نیز پیشگیری از لگدزدن در خواب یا ایجاد واکنش فیزیکی هنگام خواب است. گاهی فلجی به مدت 20 دقیقه به طول می‌انجامد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha