تازه‌ترین آمار پزشکی قانونی کشور نشان می‌دهد که از ابتدای فروردین تا پایان مرداد امسال ۶۳ نفر بر اثر مسمومیت با قرص برنج جان خود را از دست داده‌اند.

مرگ با قرص برنج قد کشید

سلامت نیوز: تازه‌ترین آمار پزشکی قانونی کشور نشان می‌دهد که از ابتدای فروردین تا پایان مرداد امسال ۶۳ نفر بر اثر مسمومیت با قرص برنج جان خود را از دست داده‌اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری، این تعداد در مقایسه با مدت مشابه سال قبل كه تعداد فوت ناشی از مسمومیت با قرص برنج61نفر اعلام شده بود 3درصد افزایش داشته است.از كل فوت‌شدگان ناشی از مسمومیت با قرص برنج در 5‌ماه امسال 36نفر مرد و 27نفر زن بوده‌اند. تهران معمولا در همه آمار‌های مربوط به مرگ با این قرص ركورددار است اما آمار در مناطق دیگر كشور نیز بالاست.

افزایش مرگ با قرص برنج در حالی است كه سال گذشته خیلی‌ها به كاهش آمار تلفات با این شیوه امیدوار شده بودند. اردیبهشت‌ماه امسال مدیر روابط عمومی پزشكی قانونی استان تهران اعلام كرد: «در 12‌ماه سال گذشته، 113مورد فوت ناشی از مسمومیت با قرص برنج به مراكز پزشكی قانونی استان ارجاع شده است كه این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 42درصد كاهش یافته است.» حالا به‌نظر می‌رسد مرگ با قرص، دوباره در مسیر رشد قرار دارد.

    قرص برنج چگونه می‌كشد‌؟

«آلومینیوم فسفاد» كه از آن برای ضد‌عفونی كردن و جلوگیری از آفت‌زدگی غلاتی چون برنج مورد استفاده قرار می‌گیرد، به نام‌های تجاری مختلفی همچون كوئیك فوس (Quickphos) و سلفوس (Celphos) وجود دارد كه در ایران به نام قرص برنج مشهور است. قرص برنج بوی سیر یا ماهی گندیده می‌دهد و تركیبی خطرناك از فسفیدهاست كه به‌عنوان یك حشره‌كش برای جلوگیری از آلودگی و آفت‌زدگی برنج انبار شده، غلات و خوراك دام استفاده می‌شود.

این قرص ظرف مدت 3 تا 4ساعت سیستم تنفسی و قلب را دچار اختلال كرده و فرد بر اثر مرگی زجرآور خواهد مرد. درصورتی‌كه فرد قرص برنج را بخورد یا بوی آن‌را استشمام كند دچار مسمومیت می‌شود كه اگر سم از بدن وی خارج نشود موجب مرگ وی خواهد شد.

مرگ بر اثر مصرف قرص برنج مرگی دردناك است و فرد عطش زیادی دارد. در این مرگ فرد تا زنده است، هوشیار و بیدار بوده و سوزش شدیدی در بدن خود احساس می‌كند. با وجود ممنوعیت عرضه، قرص برنج به‌طور غیرقانونی در عطاری‌ها فروخته می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha