شنبه ۲۸ فروردین ۱۳۸۹ - ۱۱:۱۱
کد خبر: 19588

دانشمندان فرانسوی در تحقیقات خود نشان دادند که مغز انسان چند عملکردی نیست و قادر است همزمان تنها دو عملیات را انجام دهد.

از سالیان گذشته دانشمندان به دنبال پاسخی برای این سئوال بودند که چرا انسانها به طور معمول قادر به انجام بیش از دو عملکرد همزمان نیستند. هر چند به اعتقاد بسیاری از مردم از این نظر زنان با مردان متفاوتند و بنابراین همزمان قادرند چند عملکرد را انجام دهند.

اکنون تحقیقات دانشمندان شورای ملی تحقیقات فرانسه در پاریس نشان می دهد که حتی زنان نیز انسانهایی چند عملکردی نیستند.

این نتایج نشان می دهد که چرا انسانها عادت دارند همزمان تنها دو گزینه را برای انجام انتخاب کنند.

برای دستیابی به این نتایج، دانشمندان تکالیفی را برای گروهی از داوطلبان تجویز کردند و از آنها خواستند که از میان این تکالیف دو عملکرد شبیه به هم را انجام دهند. همزمان مغز این افراد با روزنانس مغناطیسی تحت کنترل قرار گرفت.

نتایج این بررسیها نشان داد زمانی که فرد تنها یک تکلیف را انجام می دهد فضاهای مختلفی نورونی هر دو نیمکره با هم کار می کنند اما زمانی که دو تکلیف تجویز می شود دو نیمکره کار را بین خود تقسیم می کنند.

این آزمایش بر روی افراد راست دست انجام شد و بنابراین نتوانست توضیح دهد که آیا تقسیم تکالیف بین دو نیمکره تصادفی است و یا به نوع عملیات و سلطه یک نیمکره نسبت به نیمکره بستگی دارد.

براساس گزارش ساینس، نتایج این تحقیقات حاکی از آن است که لب پیشانی که عملکردهای اجرایی را به عهده دارد تنها می تواند حداکثر دو تکلیف را همزمان در یک لحظه انجام دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha