شنبه ۲۸ فروردین ۱۳۸۹ - ۱۱:۱۳
کد خبر: 19589

یك فوق تخصص گوارش و کبد با بیان این كه اختلال در سلول‌های کبدی به دلیل رسوب بافت چربی و التهاب ناشی از کبد چرب پدید می‌آید، گفت: به نظر می‌رسد، کبد چرب در طولانی مدت، شانس 5/2 درصد ابتلا به نارسایی‌های مزمن کبد را افزایش داده و در مجموع حدود 30 درصد افراد به درجاتی از کبد چرب مبتلا شوند.

دکتر شهرام آگاه در گفت وگو با ایسنا، ضمن بیان مطلب فوق گفت: مصرف روزانه بیش از 70 گرم الکل در مردان و بیش از 40 گرم در زنان منجر به کبد چرب ناشی از الکل می‌شود و در موارد غیرالکلی نیز دیابت و افزایش چربی‌های خون علل شایع و چاقی بدون علت زمینه و بیماری‌های ژنتیکی و ارثی از دیگر موارد منجر به کبد چرب است.

وی تصریح کرد: گاهی کبد چرب علت شناخته شده‌ای ندارد. بنابراین توصیه می‌شود، هر فردی به صورت روتین آزمایشات مربوط به آنزیم‌های کبدی را انجام داده و از وضعیت کبد خود آگاه شوند.

این فوق تخصص گوارش و کبد در ادامه افزود: در افرادی که بیماری زمینه‌ای ندارند، کبد چرب به طور تصادفی در سونوگرافی یا آزمایشات مشخص می‌شود و بدون علامت خاصی است در صورتی که بیمار با مشکل افزایش آنزیم کبدی یا شک به کبد چرب به پزشک مراجعه می‌کند. در ابتدا بررسی سایر بیماری‌ها در وی ضروری است و باید تست چربی خون و قند خون در آنها انجام شود.

دکتر آگاه ادامه داد: بعد از بررسی علل ثانویه کبد چرب، درمان علل و بیماری‌های زمینه مهمترین امر در روند درمانی محسوب می‌شود و تنظیم رژیم غذایی و ورزش از دیگر راه‌های درمانی هستند. بنابراین به همه بیماران توصیه می‌شود حداقل یک روز در میان، نیم ساعت ورزش كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha