پنجشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۰

کاشت دندان یا همان ایمپلنت، ازجمله اقداماتی است که بسیاری از ما بعد از دست‌دادن یک یا چند دندان انجام می‌دهیم. درواقع، کامل‌ترین و بهترین راه برای به‌دست آوردن دندانی که بتواند جای دندان‌های طبیعی خودمان را بگیرد، ایمپلنت است اما بیش از آنکه کاشت دندان مهم باشد، نگهداری بعد از آن اهمیت ویژه‌ای دارد.

اما‌و ‌اگر‌های ایمپلنت

سلامت نیوز: کاشت دندان یا همان ایمپلنت، ازجمله اقداماتی است که بسیاری از ما بعد از دست‌دادن یک یا چند دندان انجام می‌دهیم. درواقع، کامل‌ترین و بهترین راه برای به‌دست آوردن دندانی که بتواند جای دندان‌های طبیعی خودمان را بگیرد، ایمپلنت است اما بیش از آنکه کاشت دندان مهم باشد، نگهداری بعد از آن اهمیت ویژه‌ای دارد.
به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه وقایع اتفاقیه، یک جراح ومتخصص بیماری‌های لثه و ایمپلنت، فلوشیپ لیزر، عضو انجمن جراحان لثه آمریکا و عضو هیئت علمی دانشگاه، درباره مراقبت‌های بعد از عمل جراحی ایمپلنت می‌گوید: بعد از جراحی ایمپلنت باید به نگهداری دندان کاشته‌شده بسیار اهمیت داد. شاید به نظر برسد، مسواک‌زدن امری بدیهی است و در هر شرایطی این اقدام را انجام می‌دهیم.

اعتمادی در ادامه از اهمیت مسواک‌زدن بعد از ایمپلنت می‌گوید: رعایت بهداشت کامل دهان، از طریق مسواک‌زدن به روش صحیح و طبق تجویز دندانپزشک، استفاده از مسواک‌های کوچک مخصوص برای تمیز نگه‌داشتن فضاهای بین ایمپلنت‌ها و دندان‌های طبیعی مجاور، جلوگیری از تجمع مواد غذایی در فضاهای ذکر‌شده و جرم‌گیری دندان در زمانی که ضرورت داشته باشد، نه فقط از تجمع پلاکت‌های باکتریال و تخریب دندان‌های مجاور ایمپلنت و بافت لثه جلوگیری می‌کند، بلکه به انجام موفقیت‌آمیز پروسه کاشت دندان نیز کمک می‌کند.
اعتمادی می‌گوید: اولین اقدام پس از کاشت ایمپلنت، بهره‌گیری از راهکارهایی برای کنترل عفونت و کاهش درد ناشی از جراحی است و بهتر است در هفته اول بعد از جراحی، مراقبت‌های معمول زخم دهان، استفاده از دهان‌شویه به‌‌ویژه دهان‌شویه‌های ضدعفونی‌کننده (مانند کلرهگزیدین)، خود‌داری از جویدن غذا روی ایمپلنت‌ها و مصرف غذاهای نرم، استفاده از داروهای ضد درد و آنتی‌بیوتیک، مصرف‌نکردن سیگار و مسواک‌زدن دیگر دندان‌ها غیر ‌از محل ایمپلنت انجام شود. اردوان اعتمادی با تأکید براهمیت تمیزنگه‌داشتن دندان بعد از ایمپلنت اظهار می‌کند: مهم‌ترین نکته‌ای که پس از کاشت ایمپلنت باید مورد توجه قرار بگیرد، تمیز‌کردن دندان متصل‌شده به ایمپلنت است که برای این منظور حتما باید علاوه بر مسواک از نخ دندان نیز استفاده شود. وی در پاسخ به این سؤال که آیا ایمپلنت عوارضی هم دارد، می‌گوید: در مواردی که استخوان‌ها دچار تحلیل شده باشند و نیاز به بازسازی، تزریق یا پیوند استخوان داشته باشیم، نصب ایمپلنت با جراحی‌های پیشرفته‌تر خواهد بود؛ به طور کلی باید بیماران متخصصی را انتخاب کنند که از کار وی اطمینان داشته باشند. تا جایی که امکان دارد، فریب تبلیغات را نخورند و به  کاشت‌های ارزان‌قیمت که با تبلیغات فراوان توصیه می‌شوند، اعتماد نکنند.
عکس‌العمل‌های بیماران دربرابر کاشت ایمپلنت از فردی به فرد دیگر متغیر است و به طور مستقیم با تعداد ایمپلنت‌ها در ارتباط است. مشکلات مربوط به کاشت ایمپلنت در حد عوارض‌کشیدن یک یا چند دندان است و شما قادرخواهید بود به‌راحتی و به‌تنهایی مطب دندانپزشکی را ترک کنید. به‌هرحال، شما باید درصورت صلاحدید دندان‌پزشک، دوز مناسبی از داروها مثل مسکن‌ها، ضد‌التهاب‌ها یا آنتی‌بیوتیک‌ها دریافت کنید.
اعتمادی در ادامه می‌گوید: در صورت جراحی بعضی اوقات تا حدودی ورم در ناحیه جراحی دیده می‌شود که طبیعی است و به طور‌معمول پس از ۴۸ تا ۷۲ ساعت پس از عمل کاهش پیدا می‌کند و در مدت چهار الی پنج روز آینده کاملا برطرف می‌شود. برای جلوگیری از تورم غیر‌عادی و کاهش آن، داروهای استروئیدی برای یک یا دو روز تجویز خواهد شد.
به‌علاوه، توصیه می‌شود که در صورت جراحی وسیع حتما از کمپرس سرد (کیسه یخ، حوله سرد یا حوله نازکی که به دور یخ پیچیده شده است) از سمت خارجی صورت هر بار به مدت ۱۰ تا۲۰دقیقه با فاصله‌های زمانی پنج دقیقه‌ای فقط در روز جراحی استفاده کنید. بعد از ۷۲ ساعت اگر تورم ادامه داشت، می‌توان در صورت لزوم از کمپرس گرم استفاده کرد.
معمولا خونریزی پس از ۱۰ دقیقه از بین می‌رود و به خوبی با اعمال فشار و کمپرس آب سرد و بخیه قابل کنترل است. ترشح بزاق بیشتر و با رنگ صورتی کمرنگ و خونابه کاملا عادی است و نباید با خونریزی تیره‌تر که دارای لخته است، اشتباه گرفته شود.
در مدت ۲۴ ساعت اول از خوردن غذاهای سخت و گرم خودداری کنید؛ زیرا موقع جویدن و خوردن ممکن است باعث ایجاد ناراحتی شود. از رژیم غذایی نرم و مایعات حاوی مقادیر لازمی از پروتئین، ویتامین و کلسیم استفاده کنید. در مدت فرایند ترمیم و یکپارچگی استخوانی شما، بهترین فرد برای تعیین کیفیت رژیم غذایی خود شما هستید.
ممکن است کبودی جزئی در جراحی‌های وسیع در اثر خونریزی پدیدار شود که بعد از چند روز بهبود یافته و در مدت یک هفته تا ۱۰ روز ناپدید می‌شود.
درپی جراحی ممکن است، دمای بدن شما به صورت مختصر افزایش یابد که کاملا طبیعی است و این عکس‌العمل طبیعی بدن به راحتی با آسپرین بزرگسالان به صورت یک یا دو عدد قرص هر چهار الی ۶ ساعت قابل درمان است.
اکثر بخیه‌ها از نوعی است که بخیه ابریشمی و سیاه هستند و باید بعد از حدود دو هفته توسط دندان‌پزشک برداشته شوند. اردوان اعتمادی درپایان گفت: سعی کنید برای حفظ لخته‌های تشکیل‌شده دور ایمپلنت‌ها، در محل دندان‌های خارج‌شده و زیر بخیه‌ها در ۱۲ ساعت اول بعد از عمل جراحی، شستشوی ناحیه، استفاده از دهان‌شویه‌ها یا مسواک‌زدن دور بخیه‌ها خودداری کنید. باقی‌ماندن لخته‌های کوچک دور بخیه‌ها به سرعت ترمیم زخم‌ها کمک بسیاری می‌کند.
از روز دوم به بعد می‌توانید محلول آب نمک ولرم (یک قاشق چای‌خوری نمک در یک لیوان آب گرم) به تکرار در یک هفته اول و نیز از محلول دو درصد کلروهگزیدین سه بار در روز پس از غذا و بعد از شستشوی دهان برای ضدعفونی‌کردن دهان استفاده کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha