پنجشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۶
کد خبر: 195898

تا به حال حس کرده اید که هوس های غذایی تان از کنترل خارج شده است؟ گاهی اوقات هرچقدر هم قدرت اراده تان قوی باشد باز هم نمی توانید در برابر هوس ها مقاومت کنید و این اصلا خوب نیست. ممکن است وسوسه به خوردن غذا بر ما غلبه کند و چرخه جدیدی از پرخوری و سرزنش خود شروع شود.

هوس های غذایی امانتان را بریده؟

سلامت نیوز:تا به حال حس کرده اید که هوس های غذایی تان از کنترل خارج شده است؟ گاهی اوقات هرچقدر هم قدرت اراده تان قوی باشد باز هم نمی توانید در برابر هوس ها مقاومت کنید و این اصلا خوب نیست. ممکن است وسوسه به خوردن غذا بر ما غلبه کند و چرخه جدیدی از پرخوری و سرزنش خود شروع شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت دکتر کرمانی، هوس غذایی گاهی به خاطر کمبود مواد مغذی در بدن رخ می دهد و گاهی نیز بر اساس یک عادت پیش می آیند. اما در کنار این دو، گاهی نیز دلیل هوس های غذایی می تواند این باشد که بدن در حال پردازش چیزی در سطح احساسی یا انرژیک است.

بر اساس آموزه های یوگا کندالینی، غذا خوردن بی اختیار یا خارج از کنترل – نوعی که هنگام تسلیم شدن در برابر هوس های غذایی پیش می آید – نتیجه عواملی در مغز است. تمرینی وجود دارد به نام مهار غذا خوردن بی اختیار که با پالس های مغزی که می گویند ” من باید غذا بخورم ” مقابله می کنند.

بهترین زمان انجام این تمرین وقتی است که می خواهیم در برابر هوس غذایی تسلیم شویم. بنابراین اگر ساعت 3 بعدازظهر حس کردید می خواهید یک غذای شیرین و پرکالری بخورید، لطفی به خود کنید و چند دقیقه وقت بگذارید تا این تمرین تنفسی را انجام دهید.

چهار زانو روی زمین بنشینید و ستون فقرات خود را صاف کنید. اگر جایی هستید که نمی توانید روی زمین بنشینید، روی یک صندلی صاف بنشینید و کف پاها را کاملا روی زمین قرار دهید.

دست راست خود را بالا و به سمت صورت خود بیاورید و سوراخ بینی سمت راست را ببندید. تا جایی که می توانید نفستان را نگه دارید. از سوراخ بینی سمت چپ، هوا را بیرون داده و بیرون دادن نفس از بینی را به همان اندازه که نفستان را حبس کردید ادامه دهید. در تمام این مدت دیافراگم خود را در حالت استراحت قرار دهید.

مطمئن شوید در حالی که هوا را به داخل می کشید و از سوراخ بینی سمت چپ خارج می کنید نفس هایتان بلند، آرام و عمیق باشد.

مواظب باشید در حال دم و بازدم به خود فشار نیاورید. اگر بریده بریده نفس می کشید سعی کنید مدت زمان نگه داشتن نفس را کاهش دهید تا زمانی که بتوانید به نرمی، عمل دم و بازدم را انجام دهید.

اگر حس کردید مدت زمان نگه داشتن تنفستان از بیرون دادنش بیشتر است یا برعکس، این نیز با تمرین بهبود می یابد.

با هر مرتبه سه دقیقه شروع کنید. به مرور می توانید تا 31 دقیقه در روز نیز پیش بروید. اگر به شدت تحت تاثیر هوس های غذایی هستید، سعی کنید این تمرین را 90 روز به صورت مرتب انجام دهید تا الگوی تسلیم شدن در برابر پرخوری در هم شکسته شود.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha