نمایندگان در نشست علنی دیروز (چهارشنبه 28 مهرماه) مجلس شورای اسلامی با کلیات اصلاح قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا با 128 رأی موافق، 24 رأی مخالف و 4 رأی ممتنع از مجموع 200 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند. «معصومه ابتکار» رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در سخنان خود در صحن علنی مجلس تصویب این لایحه را پیام قوی و مستحکم بین‌المللی دانست که به جهانیان می‌گوید موضوع سلامت و محیط زیست برای ایران و ایرانی اهمیت دارد.

ابتکار: خسارت آلودگی هوا در کشور به 30 میلیارد دلار رسیده است

سلامت نیوز: نمایندگان در نشست علنی دیروز (چهارشنبه 28 مهرماه) مجلس شورای اسلامی با کلیات اصلاح قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا با 128 رأی موافق، 24 رأی مخالف و 4 رأی ممتنع از مجموع 200 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند. «معصومه ابتکار» رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در سخنان خود در صحن علنی مجلس تصویب این لایحه را پیام قوی و مستحکم بین‌المللی دانست که به جهانیان می‌گوید موضوع سلامت و محیط زیست برای ایران و ایرانی اهمیت دارد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از خانه ملت، ابتکار با بیان اینکه با توجه به مطالعه صورت گرفته در سال 89 مردم حدود 9 میلیارد دلار سالانه به خاطر مسائل زیست محیطی خسارت دیدند، گفت: میزان این خسارت امروز به حدود 30 میلیارد دلار رسیده است که بر اساس این قانون اگر مصرف سوخت اصلاح شود حجم بسیار زیادی در مصرف سوخت صرفه‌جویی می‌شود.این لایحه در ۳۴ ماده تهیه و به مجلس ارائه شده است و در آن به ساز و کارهای مقابله با آلودگی هوا از جمله کنترل صنایع آلاینده، نحوه مقابله با ریزگردها و سایر آلاینده‌ها می‌پردازد و مجازات افرادی را که با  رعایت نکردن این قوانین زمینه آلودگی هوا را فراهم می‌کنند نیز تعیین کرده است. جزئیات آن نیز در جلسات آینده بررسی خواهد شد.
معصومه ابتکار گفت: ما در کشوری زندگی می‌کنیم که به دلایل طبیعی و فعالیت‌های صنعتی بخش عمده‌ای از مردم آن مگر در روستاها  که  گرد وغبار به آن نمی‌رسد با آلودگی هوا مواجه هستند.رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه لایحه اصلاح قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا با همکاری تمامی وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی تنظیم شده است، گفت: در برخی مواد این لایحه از قوانین 20 سال گذشته که در این خصوص وجود داشته استفاده شده است و برخی پدیده‌ها همچون گرد وغبار که مسأله مهمی برای کشور است نیاز به قوانین جدید داشته که در این لایحه دیده شده است.
ابتکار با اشاره به سیاست‌های ابلاغی کلی نظام در محیط زیست از سوی رهبر معظم انقلاب گفت:«با توجه به اهمیت موضوع محیط زیست که در بند یک آن به موضوع آلودگی هوا اشاره شده، امید است مجلس نیز پس از ابلاغ سیاست‌های کلی به آن پاسخ دهد و این قانون را که جامع و روزآمد بوده با رأی بالا به تصویب رساند.»به گفته ابتکار، تصویب این لایحه پیام قوی و مستحکم بین‌المللی را به جهانیان می‌رساند که موضوع سلامت و محیط زیست برای ایران و ایرانی اهمیت دارد.
او گفت: ایران در بخش انرژی 9 برابر دنیا مصرف دارد، این میزان مصرف منابع ملی را هدر داده و آلودگی ایجاد می‌کند.
رئیس سازمان  حفاظت محیط زیست با بیان اینکه لایحه اصلاح قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا تمامی ابعاد زیست محیطی، بهداشتی و اقتصادی را در نظر گرفته است، گفت: لایحه مذکور در راستای اقتصاد مقاومتی تنظیم شده که اگر صنایع روزآمد شوند، می‌توانند در بخش انرژی صرفه‌جویی کنند که ثمره نخست آن نیز نصیب خودشان می‌شود. این لایحه نه تنها مشکلی برای صنایع ایجاد نمی‌کند بلکه به صنایع، تولید، اشتغال و سلامت کشور کمک می‌کند.علی محمد شاعری رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی تصویب کلیات لایحه «اصلاح قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا»، گزارش کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی را قرائت کرد و گفت: لایحه اصلاح قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا به شماره چاپ 94 و طرح کاهش آلودگی هوای کشور به شماره چاپ 62 که به این کمیسیون به عنوان کمیسیون اصلی ارجاع شده بود در جلسات متعدد کارگروه و کمیسیون و با حضور نمایندگان محترم دولت و کارشناسان مرکز پژوهش ها مورد بحث، بررسی و تبادل نظر قرار گرفت.
شاعری با بیان اینکه علت اصلی آلودگی هوا منابع ثابت و متغیر است، گفت: این منابع شامل موتورسیکلت ها، خودروها، واحدهای تجاری و صنعتی می‌شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha