تصور می شود افراد گیاهخوار در مقایسه با افراد گوشتخوار سالم تر باشند، اما مطالعه ای جدید این باور را زیر سوال می برد.

رژیم غذایی گیاهی الزاماً برای قلب سالم تر نیست

سلامت نیوز:تصور می شود افراد گیاهخوار در مقایسه با افراد گوشتخوار سالم تر باشند، اما مطالعه ای جدید این باور را زیر سوال می برد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  مهر، محققان در طول ۱۰ سال مطالعه دریافتند افراد گوشتخوار در مقایسه با افرادی که در رژیم غذایی شان گوشت نداشت بیشتر در معرض ریسک ابتلا به بیماری قلبی نبودند.

دکتر هیون سوک کیم، سرپرست تیم تحقیق ار دانشکده پزشکی راتجرز نیوجرزی، در این باره می گوید: «من نمی گویم که رژیم غذایی گیاهی برای پیشگیری از ریسک بیماری قلبی-عروقی مفید نیست. اما فواید آن برای سلامت قلب کمتر از آن چیزی است که عموم مردم باور دارند.»

در این مطالعه محققان از داده های ملی نظرسنجی آمریکا برای مقایسه افراد گیاهخوار بزرگسال با هزاران فرد گوشتخوار استفاده کردند. درحالیکه افراد گیاهخوار لاغرتر بودند، ریسک بیماری قلبی در آنها خیلی متفاوت از افراد گوشتخوار نبود.

کیم در این باره می گوید: «افراد گیاهخوار دارای ریسک کمتر ابتلا به چاقی، فشارخون بالا و سندروم متابولیک قرار دارند. اما این مسئله به این خاطر است که غالبا افراد گیاهخوار زنان بوده و از جمعیت جوان تر هستند از اینرو ریسک بیماری قلبی در این گروه به مراتب کمتر است.»

تیم تحقیق، از داده های نظرسنجی سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۰ استفاده کرد که شامل حدود ۱۲ هزار فرد بزرگسال ۲۰ سال به بالا بود. از بین این تعداد از افراد، ۲۶۳ نفر (۲.۳ درصد) از رژیم غذایی گیاهی پیروی می کردند.

محققان در این مطالعه، نرخ بروز چاقی، میانگین اندازه دور کمر، فشارخون بالا، و سندروم متابولیک را که موجب افزایش ریسک بیماری قلبی می شود بررسی کردند.

محققان بعد از بررسی تمامی فاکتورها دریافتند شرکت کنندگان گیاهخوار ۲.۷ درصد و افراد غیرگیاهخوار ۴.۵ درصد در معرض ریسک ابتلا به بیماری قلبی بودند. به گفته کیم، اختلاف بین این دو گروه تقاوت چشمگیری را نشان نمی دهد.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha