محققان یک شرکت دانش بنیان ایرانی موفق به تولید نانو پودرغیرسمی کشنده موش و دوستدار محیط زیست شدند.

سلامت نیوز:  محققان یک شرکت دانش بنیان ایرانی موفق به تولید نانو پودرغیرسمی کشنده موش و دوستدار محیط زیست شدند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایزنا،اکبر نیازی واقف مدیرعامل شرکت دانش بنیان رایان زرین سینا و مخترع نانو پودرغیرسمی کشنده موش در خصوص نحوه عملکرد این پودر امروز (جمعه) در گفت وگو با خبرنگار علمی ایرنا اظهار داشت: این محصول نانو پودری کاملاغیر سمی است و برای بقیه موجودات اعم از دام، طیور، خاک ، گیاه ، محیط زیست هیچ گونه خطر یا سمیّتی ندارد.


وی در باره نحوه عملکرد این نانو پودر افزود: زمانی که موش این نانو پودر را می خورد و به لانه خود برمی گردد، این مواد در شکم موش به شکل خمیر سفت شده درمی آید و سبب انسداد روده ای و فلج روده ای موش می شود.
واقف اظهار کرد: بعد ازمصرف نانو مواد، موش بعد از گذشت دو روز که در حال استراحت همراه با درد شکم ناشی از انسداد روده است، دچار سکته قلبی شده و قلب موش از کار می ایستد.


وی ادامه داد: با استفاده موش از این نانو مواد، هیچ گونه لاشه موشی در بیرون از لانه قابل مشاهده نخواهد بود و به واسطه وجود آلژینات که در ترکیب این مواد است، لاشه موش به صورت چوب خشک و سفت شده در می آید و هیچگونه بوی تعفن به مشام نخواهد رسید.


وی گفت: اگر حیوان شکارچی دیگری، لاشه موش را مصرف کند، برای آن نیز مشکلی پیش نخواهد آمد و بر روی آن هیچ گونه اثر سویی نخواهد داشت.
واقف بیان کرد:حیوانات دیگر نیز اگر این پودر را بخورند، هیچ اتفاقی برای آنها نخواهد افتاد. به دلیل مکانیزم اثر روده و دستگاه گوارش موش این نانو مواد بر روی این حیوان اثر می گذارد، در حالی که مکانیزم معده و روده سایر حیوانات قدرت خارج کردن گاز تولیدی ناشی از این نانو مواد را دارد، اما بدن موش این مکانیزم را ندارد.


به گفته این محقق، در سایر موجوات نسبت اندازه روده به معده به شکلی است که می تواند خمیرشکل گرفته ناشی از مصرف این مواد را خارج کند، اما معده و روده موش قادر به انجام این کار نیست.


واقف یادآور شد: در این محصول از فناوری نانو ذرات استفاده شده است. اگرغیر از این باشد موش نانو مواد را از دیگر مواد که شامل پودر بیسکوئیت، گردو، کنجد، آرد ذرت و پودر پنیراست جدا می کند، وقتی این مواد با هم ترکیب شده و به صورت نانو هستند، حیوان نمی تواند مواد را از هم جدا کرده و همه مواد را به صورت غذا می بیند.


وی گفت: مهمترین منابع غذایی موش ها عبارتند از انبارهای غله، مزارع، باغات، سالن های مرغداری و دامداری، کانال های فاضلاب ، محل جمع آوری زباله ها که در عین حال مکان بسیار مناسبی برای تکثیر این جونده است.


انتقال 35 نوع بیماری مشترک خطرناک از جمله طاعون، جذام و تیفوس از مهمترین خطرهای همجواری انسان و موش است، که با استفاده از این پودر می توان از شر موش ها راحت شد.
واقف گفت: این محصول داخلی است و هیچ گونه مشابه داخلی و خارجی ندارد؛ در حال حاضر ثبت اختراع داخلی آن انجام شده و برای ثبت اختراع در خارج از کشور نیز اقدام شده است.
مدیر عامل این شرکت دانش بنیان ادامه داد: این محصول تاییدیه ستاد فناوری نانو وهمچنین تاییدیه سازمان غذا و دارو و حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی نیز اخذ کرده و درحال حاضر با دریافت مجوز درحال تولید به صورت انبوه است.
وی یادآور شد: توزیع این محصول در سراسر کشور و نیز صدور آن به کشورهای مختلف از برنامه های آتی این شرکت است.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha