رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تصویب لایحه هوای پاک در مجلس را اتفاقی بسیار بزرگ دانست که برای بهبود کیفیت هوای کشور سودمند خواهد بود.

مدت زمان معاینه فنی خودروهای شخصی به ۲ سال کاهش یافت

سلامت نیوز: رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تصویب لایحه هوای پاک در مجلس را اتفاقی بسیار بزرگ دانست که برای بهبود کیفیت هوای کشور سودمند خواهد بود.

به گزارش سلامت نیوز، معصومه ابتکار در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما افزود: ارتقاء استاندارد سوخت و خودروها، توجه به صنایع، پسماند، نیروگاه‌ها و مساله گرد و غبار از مهمترین ویژگی‌های لایحه هوای پاک است.

وی گفت: بر اساس این لایحه مدت زمان معاینه فنی خودروهای شخصی از پنج سال پس از تولید به دو سال کاهش یافت. اصلاح کیفیت سوخت و حذف بنزین‌های آلوده و ارتقاء‌ استاندارد خودروهای تولیدی از مهمترین اقدامات سازمان حفاظت محیط زیست در سه سال گذشته بوده است. رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به این که موتورسیکلت‌های کاربراتوری تا پنج برابر خودروها آلودگی ایجاد می‌کنند گفت: از اول مهر امسال مقرر شد تا هیچ موتورسیکلت کاربراتوری در کشور تولید نشود.

ابتکار افزود: در سال ۹۲ حدود ۹۸ درصد سوخت نیروگاه‌های کشور مازوت بود که این میزان امسال به ۹ درصد کاهش یافت.

وی با بیان این که در دولت‌های نهم و دهم برنامه‌های کاهش آلودگی هوا تقریباً‌ رو به توقف بود، تصریح کرد: در سال‌های ۹۳ و ۹۴ چهارصد هزار دستگاه خودروی فرسوده از رده خارج شد. امسال هم ۶۰ هزار تاکسی فرسوده برای جایگزینی با تاکسی جدید نام نویسی شدند و تاکنون ۲۲ هزار تاکسی فرسوده از رده خارج شده‌اند‌.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: بر موضوع استاندارد خودروها نظارت داریم و ماه گذشته به ۱۵ خودروساز که استانداردهای لازم را رعایت نکرده بودند، اجازه شماره گذاری ندادیم. با اقدامات صورت گرفته تعداد روزهای هوای سالم در اصفهان از سال ۹۲ تا ۹۵ سه برابر شده است و با بررسی‌های صورت گرفته در شش ماه نخست امسال بهترین وضع هوا را در مقایسه با مدت مشابه پنج سال گذشته در تهران شاهد بودیم و ۵۰ روز هوای سالم داشتیم.

وی از تردد ۵ میلیون خودروی فرسوده در تهران خبر داد و گفت: برای بهبود وضع هوا در کلانشهرها هیچ چاره‌ای به جز رفتن به سمت استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی‌ وجود ندارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha