گروهی از محققان بین المللی در مطالعات اخیر خود به نقطه اصلی افسردگی و چگونگی بروز عدم ارتباط در نورون ها و بخش های مختلف مغز پی بردند.

جایگاه افسردگی در مغز کشف شد

سلامت نیوز:گروهی از محققان بین المللی در مطالعات اخیر خود به نقطه اصلی افسردگی و چگونگی بروز عدم ارتباط در نورون ها و بخش های مختلف مغز پی بردند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  مهر، گروهی از محققان بین المللی از دانشگاه انگلیسی «وارویک» و دانشگاه چینی «فودان»  به منبع اصلی افسردگی و چگونگی تاثیر افسردگی بر ماده خاکستری مغز پی بردند. افسردگی، یکی از بیماری های پیچیده عصر امروز است که بنا به گزارشات منتشر شده از سوی سازمان بهداشت جهانی در حدود ۳۵۰ میلیون نفر در جهان با آن دست و پنجه نرم می کنند. افسردگی می تواند به دلایل مختلفی مانند شرایط خاص زندگی بروز کرده یا دلایل دیگری مانند عدم تعادل شیمیایی، ناهنجاری های مغزی یا ارتباط بین نورون های مغزی بروز کند.

مطالعه جدیدی از سوی محققان انگلیسی و چینی بر چگونگی تاثیر افسردگی بر ماده خاکستری مغز می پردازد.  در این مطالعه ۹۰۹ داوطلب چینی شرکت داشته و محققان به اسکن مغزی شرکت کنندگان پرداختند. ۴۲۱ نفر از افراد شرکت کننده دچار اختلال افسردگی بوده و  ۴۸۸ نفر دیگر نشانه ای از افسردگی نداشتند.

محققان در اسکن مغزی افراد شرکت کننده به بررسی نقاطorbitofrontal cortex داخلی و جانبی پرداختند که در افسردگی نقش مهمی دارند. مطالعات محققان نشان می دهد، ارتباط نورون های افراد افسرده در برخی نقاط تقویت شده یا برعکس در برخی نقاط تضعیف شده است.

جالب توجه است که این ناحیه مغزی ارتباط ضعیفی با بخش حافظه و یادآوری دارد و شخص افسرده در به یادآوردن خاطرات مثبت خود با مشکل مواجه شده که می تواند دلیل مضاعفی برای افسردگی باشد. از سوی دیگر، اتصال orbitofrontal cortex با تجربه های ناخوشایند تقویت شده ، در نتیجه خاطرات منفی دائما تکرار و پر رنگ می شوند.

محققان امیدوارند با کشف این مکانیسم بتوانند به راه حل های موثری علیه افسردگی دست پیدا کنند. نتایج این مطالعه در ژورنال Brain به چاپ رسیده است.


 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha