پس از توقف حدود ۳هفته‌ای از امروز طرح کاهش دوباره به خیابان‌های پایتخت بازمی‌گردد تا خودروهای فاقد معاینه فنی را در هر روز ۵۰هزار تومان جریمه کند.

جریمه ۵۰ هزار تومانی برای خودروهای آلاینده از امروز

سلامت نیوز: پس از توقف حدود ۳هفته‌ای از امروز طرح کاهش دوباره به خیابان‌های پایتخت بازمی‌گردد تا خودروهای فاقد معاینه فنی را در هر روز ۵۰هزار تومان جریمه کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری، طرح كاهش كه در فاز نخست قرار است گامی برای كنترل معاینه فنی خودروهای سواری باشد، در واقع بازگشتی به قانون اخذ معاینه فنی برای خودروهای سواری است كه از 11سال پیش به‌صورت جدی در تهران اجرایی شده و راهی برای كاهش تصادفات خطرساز و آلودگی هواست. 80درصد آلودگی هوا را خودروهای تهرانی پدید می‌آورند و از میان آنها، خودروهای فاقد معاینه فنی سهم بالایی در خاكستری كردن هوا دارند.

    مصوبه‌ای برای اجرای قانون

براساس مصوبه شورای‌عالی ترافیك طرح كاهش از اول شهریور در مرحله ارشادی كلید خورد و از ابتدای مهر در مرحله جریمه‌ای هر خودروی فاقد معاینه فنی را 50هزار تومان جریمه كرد اما در كمتر از یك هفته پلیس آن را متوقف كرد. تنها دلیل این اقدام ناگهانی نیز صف خودروهایی بود كه پس از 11سال بی‌قانونی، تن به قانون معاینه فنی داده اما به زعم پلیس از اجرای قانون نگران بودند.

سردار تیمور حسینی، رئیس پلیس راهور تهران در این‌باره با اشاره به اجرای طرح كاهش و جریمه خودروهای فاقد معاینه فنی از ابتدای مهر، گفت: با توجه به اینكه بسیاری از خودروهای شهر تهران فاقد معاینه فنی بودند، تصمیم گرفته شد تا جریمه خودروهای فاقد معاینه فنی از طریق دوربین‌های طرح زوج و فرد متوقف شود و چند روزی به رانندگان فرصت داده شد تا به مراكز معاینه فنی مراجعه كرده و برگه معاینه فنی مجاز بگیرند. وی ادامه داد: در این مدت البته طرح اجرا شده و مأموران پلیس راهور در شهر خودروهای فاقد معاینه فنی را شناسایی و جریمه می‌كردند.

رئیس پلیس راهور تهران با بیان اینكه اجرای طرح كاهش در تهران متوقف نشده بود، تاكید كرد: با پایان مهلت داده شده، از شنبه اول آبان‌ماه تمامی خودروهای فاقد معاینه فنی معتبر توسط دوربین‌های محدوده زوج و فرد اعمال قانون می‌شوند. حسینی در مورد معاینه فنی معتبر گفت: خودروهایی كه معاینه فنی خود را از مراكز سیمفا (سامانه یكپارچه معاینه فنی كشور) دریافت كرده باشند دارای معاینه فنی معتبر شناخته می‌شوند. همچنین خودروهایی كه تاكنون معاینه فنی دریافت نكرده‌اند و نمی‌توانند در صف‌های طولانی معاینه فنی تهران قرار بگیرند، می‌توانند با مراجعه به مراكز اطراف تهران كه متصل به سامانه سیمفا هستند، معاینه فنی دریافت كنند.

    هزاران خودروی متخلف

از ابتدای طرح كاهش یعنی اول شهریور 95تا پایان هفته گذشته 255هزاردستگاه خودرو معاینه فنی خود را دریافت كرده‌اند. این در حالی است كه تا پایان مرداد از 1.8میلیون خودروی تهرانی واجد شرایط، حدود1.2میلیون دستگاه معاینه خود را دریافت كرده بودند و تنها 600هزار خودرو باقی مانده بودند كه هنوز به قانون تن نداده بودند. حال و در آستانه فصلی دیگر از اجرای طرح كاهش، حدود400هزار خودرو هنوز معاینه فنی خود را دریافت نكرده‌اند. این عدد پیش‌بینی مدیریت شهری برای خودروهای آلاینده‌ای است كه سال تا سال معاینه فنی نمی‌گیرند و بیشتر كاربراتوری و فرسوده هستند.

    بی‌توجهی به آلاینده بودن خودروها

روز گذشته مدیرعامل ستاد معاینه فنی شهر تهران از مراجعه نكردن ۴۰۰هزار خودروی مشمول معاینه فنی به مراكز معاینه فنی خبر داد. این در حالی است كه پلیس با توقف طرح كاهش فرصت بیش از 3هفته‌ای را برای این مالكان این خودروها درنظر گرفته بود. حسینی‌منش با بیان اینكه علت مردودی ۱۵درصد از خودروهای مردودشده به‌دلیل آلایندگی بوده است، گفت: این در حالی است كه در گذشته تنها ۷درصد خودروها به‌دلیل آلایندگی در تست‌ها مردود می‌شدند. وی با اشاره به اجرای دوباره طرح كاهش از امروز تأكید كرد: تمام ایام هفته حتی پنجشنبه و جمعه مراكز معاینه فنی شهر تهران از ساعت ۷:۳۰ تا ۲۴ آماده پذیرش خودروها هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha