بدن انسان هنگام خواب انرژی از دست رفته خود را احیا می کند و همچنین عاملی کلیدی در روند درمان بیماری ها محسوب می شود. اگر به میزان کافی نخوابید، بدن از شرایط مناسب برای مقابله با پاتوژن ها یا عوامل بیماری‌زا برخوردار نخواهد بود.

عاداتی که سیستم ایمنی بدن شما را تخریب می کنند

سلامت نیوز: بدن انسان هنگام خواب انرژی از دست رفته خود را احیا می کند و همچنین عاملی کلیدی در روند درمان بیماری ها محسوب می شود. اگر به میزان کافی نخوابید، بدن از شرایط مناسب برای مقابله با پاتوژن ها یا عوامل بیماری‌زا برخوردار نخواهد بود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از عصر ایران، با فرا رسیدن فصل پاییز روند کاهش دما آغاز می شود و بار دیگر فصل سرماخوردگی و آنفلوآنزا از راه می رسد. این بیماری های واگیردار می توانند از دانش آموزان دبستانی تا کارگران یک کارخانه را در نقاط مختلف جهان تحت تاثیر قرار دهند.

به گزارش "کر2"، اگرچه در ارتباط بودن با فرد بیمار و تعامل با وسایل وی می تواند به گسترش بیماری منجر شود اما گاهی اوقات سبک زندگی و رژیم غذایی می توانند نقش بیشتری در بیمار شدن شما ایفا کنند. در ادامه برخی عادات که می توانند سیستم ایمنی بدن شما را در معرض خطر قرار دهند و باید از آنها دوری کنید را معرفی می کنیم.

سیگار کشیدن

اگرچه مضرات استفاده از تنباکو و نتایج منفی آن بر سلامت انسان شناخته شده هستند اما همچنان بسیاری از مردم جهان این کار را انجام می دهند. اگر سیگار می کشید باید به این نکته توجه داشته باشید که مواجهه با نیکوتین سیستم ایمنی بدن را تضعیف می کند و از این رو، راحت‌تر به بیماری مبتلا می شوید. حتی اگر از سیگارهای الکترونیک نیز استفاده کنید همچنان در معرض خطر ابتلا به سرماخوردگی و آنفلوآنزا قرار دارید.

نیکوتین سطوح کورتیزول را افزایش می دهد، در شرایطی که شکل گیری پادتن سلول B و واکنش سلول های T به آنتی ژن ها را کاهش می دهد. مطالعه ای که به تازگی در نشریه پلاس وان منتشر شد، نشان داد که بخار حاصل از سیگار الکترونیک می تواند به ریه ها آسیب برساند و آنها را هر چه بیشتر مستعد ابتلا به عفونت سازد. اگر از سرماخوردگی و آنفلوآنزا متنفر هستید بهتر است هرچه زودتر سیگار را ترک کنید.

نوشیدن الکل

نوشیدن الکل می تواند برای سیستم ایمنی بدن مضر باشد. نخست، الکل بدن را از مواد مغذی با ارزش و تقویت کننده سیستم ایمنی بدن محروم می کند. دوم، الکل همانند قند در صورت مصرف بیش از حد می تواند توانایی گلبول های سفید برای نابودی میکروب ها را کاهش دهد. دوزهای بالای الکل توانایی تقسیم گلبول های سفید خون را سرکوب می کند، واکنش گلبول های سفید روی سلول های سرطانی را مهار می کند و توانایی ماکروفاژها برای تولید عوامل نکروز تومور را کاهش می دهد. میزان مصرف الکل که موجب مسمویت می شود برای سرکوب سیستم ایمنی بدن نیز کافی است.

کمبود خواب

بدن انسان هنگام خواب انرژی از دست رفته خود را احیا می کند و همچنین عاملی کلیدی در روند درمان بیماری ها محسوب می شود. اگر به میزان کافی نخوابید، بدن از شرایط مناسب برای مقابله با پاتوژن ها یا عوامل بیماری‌زا برخوردار نخواهد بود. مطالعات مختلف رابطه کمبود خواب با ابتلا به بیماری هایی مانند چاقی، دیابت، و فشار خون بالا را نشان داده اند. خواب کافی به حفظ عملکرد مطلوب سیستم ایمنی بدن کمک می کند و کمبود خواب مزمن یک عامل خطرساز برای ایجاد اختلال در سیستم ایمنی بدن محسوب می شود.

استرس

کمبود خواب می تواند زمینه ساز شکل گیری استرس مزمن باشد. اگرچه ممکن است متوجه این مساله نشویم، اما خواسته های جسمانی و احساسی مسئولیت های روزانه ما می توانند توانایی سیستم ایمنی بدن برای مقابله با باکتری ها و ویروس ها را کاهش دهند. هنگامی که بدن به طور مداوم در حال مبارزه برای ترمیم آسیب های وارده از استرس است، از منابع در دسترس کمتری برای رسیدگی به پاتوژن ها برخوردار خواهد بود.

مصرف مواد غذایی کم ارزش

قندهای افزوده شده در تقریبا تمامی مواد غذایی فرآوری شده یافت می شوند. بنابر پژوهش های صورت گرفته خوردن یا نوشیدن 100 گرم (هشت قاشق غذاخوری) قند معادل دو قوطی سودا می تواند توانایی گلبول های سفید برای کشتن میکروب ها را به میزان 40 درصد کاهش دهد. آثار منفی قند روی سیستم ایمنی بدن در کمتر از سی دقیقه پس از مصرف شکل می گیرند و می توانند تا پنج ساعت نیز دوام بیاورند.

ورزش بیش از اندازه

تاکنون هر چه در این فهرست ارائه کردیم به طور آشکار منفی بودند اما درباره ورزش کردن چه نظری دارید؟ ورزش بیش از اندازه نیز می تواند برای سیستم ایمنی بدن شما به اندازه ورزش ناکافی مضر باشد. ورزش شدید بیش از اندازه می تواند بدن را ناتوان ساخته و آن را نسبت به عفونت آسیب پذیرتر سازد. اما ورزش منظم و متعادل می تواند شما را کمتر مستعد ابتلا به بیماری سازد. پس طی فصول سرد سال به ورزش خود ادامه دهید اما مراقب باشید بیش از اندازه ورزش نکنید.

تنهایی

آنچه درباره واگیردار بودن سرماخوردگی و آنفلوآنزا مطرح شده شاید شما را به فردی انزواطلب مبدل سازد اما گوشه نشینی و جدا کردن خود از دیگران نیز می تواند برای سیستم ایمنی بدن مضر باشد. نتایج یک مطالعه نشان داده است که اضطراب ناشی از تنهایی می تواند سیستم ایمنی بدن را سرکوب کند و زمینه ساز شکل گیری استرس اکسیداتیو بیشتر یا آسیب حاصل از رادیکال های آزاد باشد. تنها با در آغوش کشیدن فردی دیگر می توانید به مقابله با استرس رفته و استعداد ابتلا به بیماری را در خود کاهش دهید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha