شنبه ۱ آبان ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۴
کد خبر: 196025

به طور کلی در جهان تعداد مردان بیشتر از زنان است و همان‌طور که تخمین سال گذشته سازمان ملل نشان می‌دهد به ازای 100 زن در جهان حدود 102 مرد وجود دارد. این در حالی است که از سال 1960 تا کنون تعداد مردانی که به دنیا می‌آیند رشد کرده است. اما یک نقشه و پژوهش از موسسه پیو نشان می‌دهد که پراکندگی مردان در جهان نابرابر است و همه‌جا این نسبت گفته شده برقرار نیست.

معضل کمبود مرد در کشورهای جهان

سلامت نیوز: به طور کلی در جهان تعداد مردان بیشتر از زنان است و همان‌طور که تخمین سال گذشته سازمان ملل نشان می‌دهد به ازای 100 زن در جهان حدود 102 مرد وجود دارد. این در حالی است که از سال 1960 تا کنون تعداد مردانی که به دنیا می‌آیند رشد کرده است. اما یک نقشه و پژوهش از موسسه پیو نشان می‌دهد که پراکندگی مردان در جهان نابرابر است و همه‌جا این نسبت گفته شده برقرار نیست.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه صبح نو، همان‌طور که در تصویر شماره یک نشان داده شده است هر چه به سمت آبی کم‌رنگ می‌رسیم نسبت مردان به زنان کم می‌شود و نقاط تیره نسبت بیشتر مردان را نشان می‌دهد. مطابق با این نقشه امارات با آماری عجیب به ازای 100 زن 274 مرد دارد. درباره ایران همان‌طور که مهر نوشته، چند سالی است که تعادل جمعیتی جوانان در سن ازدواج به هم ریخته بطوری‌که تعداد دختران در سن ازدواج که در گذشته کمتر از پسران بود یکباره تغییر کرده و این‌با‌ر تعداد دختران بیشتر از پسران شده است و همین باعث شده که نگرانی‌هایی برای ازدواج دختران در جامعه ایجاد شود.  هنگامی که موضوع بیشتر بودن تعداد دختران در سن ازدواج شنیده می‌شود مردم تصور می‌کنند که حتماً تعداد دختران متولد شده بیشتر از پسران شده است درحالیکه در ایران نیز مانند بسیاری از کشورها شاخص نسبت جنسیتی در بدو تولد به ازای هر 100 دختر 106 پسر است.

کمبود مرد در جهان
در حال حاضر شاخص نسبت جنسی در بدو تولد در کشور به ازای هر 100 دختر بین 105 تا 106 پسر است و در دنیا نیز این شاخص بین 104 تا 107 متغیر است و بر همین اساس در کشورمان در بدو تولد تعداد پسران بیش از دختران است. هرچه سن افراد بالاتر می‌رود هرم سنی متقارن می‌شود به طوری که در سال‌های بعد تعداد زنان و مردان برابری می‌کند اما با توجه به اینکه ریسک مرگ‌ومیر در سنین بالا در مردان بیشتر است بر همین اساس در سن بالاتر از 50 تا 60 سال تفاوت‌های جنسیتی در بحث مرگ و میر به نوعی دیگر خود را نشان می‌دهد به طوری که مردان در این سن تعدادشان کمتر از زنان می‌شود و از حالت برابری خارج می‌شود.


در بدو تولد تعداد پسران بیشتر از دختران است به مرور و تا سن 50 سالگی تعداد زنان و مردان مساوی است و بعد از 50 سالگی به دلیل فعالیت و اشتغال مردان در کارهای پر خطر و سنگین، بیماری و ... مرگ و میر آنان بیشتر می‌شود و درنهایت بعد از 60 سالگی هرم سنی به نفع زنان تغییر می‌کند و تعداد زنان مسن بالاخره بیشتر از مردان می‌شود.


سه میلیون و 256 هزار نفر در گروه سنی مردان 20 تا 24 سال‌، یک میلیون و 753 هزار نفر در گروه سنی مردان 25 تا 29 سال و 557 هزار نفر نیز در گروه سنی مردان 30 تا 24 سال ازدواج نکرده‌اند که در مجموع تعداد آنها پنج میلیون و 570 هزار نفر می‌شود.


مقایسه زنان و مردان در سن ازدواج مجرد نشان می‌دهد که تعداد زنان 100 هزار نفر بیش از مردان است و برهمین اساس کارشناسان معتقدند هرچه سن ازدواج بالاتر رود تعداد دختران مجرد بیش از پسران می‌شود به همین دلیل جمعیت‌شناسان توصیه می‌کنند نباید اجازه دهیم سن ازدواج در دختران بالا رود تا مشکلی نیز برای ازدواج آنان به‌وجود نیاید. از سوی دیگر براساس آمارهای سازمان ثبت احوال چنانچه بخواهیم دو گروه سنی مردان 25 تا 29 و زنان 20 تا 24 سال را با هم مقایسه کنیم متوجه می‌شویم که در این گروه تعداد دختران 229 هزار نفر از مردان بیشتر است و در گروه سنی زنان 25 تا 29 سال با مردان 30 تا 35 سال نیز 572 هزار دختر ازدواج نکرده بیش از پسران است که این افزایش آمار دختران مجرد تأییدکننده نظر کارشناسان است که با افزایش سن تعدادشان بیشتر شده است.
یکی از مناطق جهان که نسبت مرد به زن در آن در مقایسه با دیگر کشورهای جهان پایین است، کشورهای جدا شده از شوروی سابق است که لااقل از سال‌های پس از جنگ جهانی دوم این نسبت به این شکل درآمده است. در این جنگ بسیاری از مردان شوروی در اثر جنگ و تلفات آن کشته شد تا جایی که در سال 1950 فقط 76 مرد به ازای 100 زن در این کشور (مناطق کنونی روسیه) وجود داشت.


تا سال 1995 این رقم البته رشد داشت و به 88 نفر رسید با این حال از این سال دوباره نمودار شماره دو نشان می‌دهد که این روند رو به کاهش رفت. در حال حاضر در روسیه حدود 87 مرد به ازای 100 زن وجود دارد و در کشورهای لتونی 85، اوکراین 86، ارمنستان 86، بلاروس 87 و دیگر کشورهای شوروی سابق حدود همین ارقام وجود دارد. جمعیت روسیه و دیگر کشورهای شوروی سابق جمعیت پیری نسبت به دیگر کشورهای جهان دارند و البته نرخ مرگ و میرشان نیز به نسبت میانگین دیگر کشورهای جهان کم‌تر است و این شکاف میان مردان و زنان عمدتاً به این خاطر است که افراد مسن، بیشتر زنان هستند. از طرف دیگر نرخ مرگ‌و‌میر جوانان در این کشورها بسیار بالاست.


کمبود مرد در جهان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha