یک متخصص طب اورژانس با بیان اینکه علائم مسومیت دارویی به عامل ایجاد کننده آن بستگی دارد، خاطرنشان کرد: کاهش سطح هوشیاری، خواب آلودگی، تهوع، سر درد، تغییرات بینایی و ... از شایع‌ترین علائم مسمومیت است.

شایع‌ترین علائم مسمومیت دارویی

سلامت نیوز:یک متخصص طب اورژانس با بیان اینکه علائم مسومیت دارویی به عامل ایجاد کننده آن بستگی دارد، خاطرنشان کرد: کاهش سطح هوشیاری، خواب آلودگی، تهوع، سر درد، تغییرات بینایی و ... از شایع‌ترین علائم مسمومیت است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آنا،دکتر علیرضا علا، متخصص طب اورژانس به مناسبت آغاز هفته پیشگیری از مسمومیت‌ها (یکم تا هفتم آبان)، اظهار کرد: مسمومیت به حالتی گفته می‌شود که فرد ناخواسته دچار عوارض ناشی از مصرف دارو یا قرار گرفتن در مجاورت مواد شیمیایی شود برای مثال فردی به صورت ناخواسته دارویی مصرف می‌کند که منجر به بروز عوارض می‌شود و یا برای مثال در مسمومیت با گاز مونوکسید کربن فرد طی حادثه‌ای دچار علائم و مسمومیت می‌شود.

وی افزود: متاسفانه اخیرا به اشتباه، عامه مردم به اُوِردوز نیز مسومیت می‌‌گویند که این یک اشتباه است زیرا در اُوِردوز فرد آگاهانه و یا به قصد خودکشی بیش از حد دارو، مواد شیمیایی، آفت کش‌ها و ... مصرف می‌کند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تبریز در ادامه با بیان اینکه علائم مسومیت دارویی به عامل ایجاد کننده آن بستگی دارد، خاطرنشان کرد: کاهش سطح هوشیاری، خواب آلودگی، تهوع، سر درد، تغییرات بینایی و ... از شایع‌ترین علائم مسمومیت است.

علا در ادامه یادآور شد: بر اساس اینکه فرد با چه دارویی مسموم شده باشد علائم دیگری نیز بروز پیدا می‌کند، برای مثال اگر بیمار با داروهایی قلبی دچار مسومیت شده باشد دچار کاهش ضربان قلب و کاهش فشار می‌شود و یا اگر از داروهای کاهنده قند خون استفاده کرده باشد قند خون به شدت کاهش می‌یابد.

این متخصص طب اورژانس مهم‌ترین راه برای نجات افراد مسموم را دور کردن فرد با عامل مسمومیت دانست و گفت: اگر فرد به دلیل استنشاق گاز مسموم شده باشد، سریعا باید از محل خارج شود و یا اگر دارو مصرف کرده بود باید دارو را از دسترس فرد خارج کرد تا احتمال مصرف مجدد کاهش پیدا کند.

وی افزود: پس از دور کردن فرد از عامل مسمومیت باید راه تنفسی فرد دچار مسمومیت باز شود که افراد می‌توانند با چند اقدام ساده جان فرد مبتلا به مسمومیت را نجات دهند.

علا با بیان اینکه برای نجات فرد مسموم ابتدا باید از سلامت گردن فرد مطمئن بود، چون ممکن است عوارض مسمومیت منجر به سرگیجه و تروما(آسیب‌دیدگی) شود، عنوان کرد: در غیر اینصورت حرکت دادن مصدوم احتمال آسیب نخاع را به همراه دارد، اما اگر از سلامت گردن مطمئن شدیم می‌توان علاوه بر تماس با اورژانس و دریافت مشاوره‌های لازم با عقب دادن سر، بالا بردن فک و یا بالا بردن آرواره‌های مصدوم راه تنفسی را آزاد کرد.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تبریز خاطرنشان کرد: اگر با انجام هر یک از مراحل فوق مصدوم توانست تنفس داشته باشد نیازی به انجام سایر مراحل نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha