عمل پیوند غضروف در بزرگسالان با استفاده از سلول‌های غضروفی گرفته‌شده از بینی خود بیمار با موفقیت همراه بوده‌است.

امکان استفاده از غضروف بینی برای درمان آسیب‌های زانو

سلامت نیوز: عمل پیوند غضروف در بزرگسالان با استفاده از سلول‌های غضروفی گرفته‌شده از بینی خود بیمار با موفقیت همراه بوده‌است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پرس تی وی، محققان دانشگاه بازل سوئیس شیوه‌ای جدید را مورد بررسی قرار داده‌اند که در آن سلول‌های غضروفیِ گرفته‌شده از بینی بیمار می‌تواند برای رشد غضروف جایگزین زانو مورد استفاده قرار گیرد.

در بررسی این روش، سلول‌های غضروفی سپتوم بینی (کندروسیت های بینی) بعد از رشد در محیط کشت، ظرفیت منحصر به فردی در ایجاد یک غضروف جدید از خود نشان داده‌اند.

پروفسور  ایوان مارتین گفته‌است: «نتیجۀ تحقیقات و مطالعات اولیه دربارۀ سلول‌های غضروفی بینی و پیوندهای بافت مهندسی‌شدۀ حاصل از آن، این امکان را به ما می‌دهد تا از این روش در درمان آسیب‌های غضروفی استفاده کنیم.»

این در حالی است که پروفسور مارتین با تأکید بر لزوم «ارزیابی اثربخشی این نوع طبابت بر گروه‌های بزرگتری از بیماران» خاطر نشان کرده‌است استفاده عمومی از این روش راهی طولانی پیش رو دارد.

با این حال کارشناسان معتقدند این تکنیک جدید میلیون‌ها بیمار مبتلا به آرتروز را امیدوار خواهد کرد.

به گفتۀ محققان، نقایص غضروفی را می‌توان با سلول‌های غضروفی حاصل از تیغۀ بینی درمان کرد، اما برای استفاده از این روش در طبابت روزمره باید مسیری طولانی پیمود چراکه این روش هنوز مستلزم ارزیابی و بررسی‌های دقیق‌ است.

آسیب‌های غضروفی در مفاصل، در افراد مسن و سالخورده در نتیجۀ فرایند تحلیل رفتن، و در افراد جوان در اثر مصدومیت و یا تصادفات روی می‌دهد. برخی نواقص غضروفی به سختی ترمیم می‌شوند و اغلب به جراحی پیچیده و دورۀ توان‌بخشی طولانی‌مدت نیاز دارند.

غضروف یا کارتیلاژ، بافتی زنده و حاوی سلول است و سلول‌های تشکیل دهندۀ آن، کُندروسیت نامیده می‌شود. این نوع بافت، ساختاری ارتجاعی دارد که عمدتاً در انتهای استخوان‌ها، به حرکت مفاصل کمک می‌کند.

غضروف مفصلی ممکن است در اثر سایش، آرتروز یا صدمه در هنگام بارگذاری شدید، آسیب ببیند که فرآیند تخریب مکانیکی غضروف مفصلی با از بین‌رفتن تدریجی ساختار و عملکرد طبیعی غضروف مفصلی همراه است.

آمار تشخیص افراد مبتلا به آسیب و نقایص غضروف مفصلی در سراسر اروپا و آمریکا، سالانه، حدود دو میلیون نفر برآورد شده‌است.

شیوه‌های سنتی برای پیشگیری یا تأخیر در آغاز تحلیل غضروف، نمی‌تواند غضروف مفصلی را به حالت عادی بازگرداند و قدرت حرکت روزمره را در آسیب‌دیدگان فراهم آورد.

آسیب غضروف زانو می‌تواند به عیوب سطوح مفصل و شکاف‌های بزرگ و تخریب پیوستۀ غضروف منجر شود. نتیجۀ نهایی این روند، تخریب زودهنگام مفصل است که به آن آرتروز (استئوآرتریت) زانو گفته می‌شود.

این در حالی است که توانائی ترمیم طبیعی غضروف مفصلی محدودیت دارد چراکه تنها سلول‌های زنده در بافت غضروفی (کندروسیت‌ها) از توانایی تکثیر برخوردارند.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha