متخصص طب سنتی گفت: مختصر فشار در ناحیه شکم و ناف نوزادان می‌تواند درد‌های شکمی و نفخ نوزادان را بهبود بخشد.

قنداق کردن نوزاد باور درست یا غلط؟

سلامت نیوز:متخصص طب سنتی گفت: مختصر فشار در ناحیه شکم و ناف نوزادان می‌تواند درد‌های شکمی و نفخ نوزادان را بهبود بخشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس،مهدی برهانی متخصص طب سنتی ، در پاسخ به این سؤال که آیا زدن سرمه در دوران نوزادی برای تقویت ابرو و مژه نوزاد مؤثر است، گفت: سرمه‌ای که درست ساخته شده باشد و ماده معدنی اثمد در آن باشد می‌تواند تقویت‌کننده موی ابرو و مژه باشد و در آینده به پرپشت بودن آن کمک کند.

برهانی در خصوص تفاوت طب سنتی و رایج، گفت: در طب رایج برای اینکه دستوری تایید شده و علمی شمرده شود ابتدا بر روی حیوان و سپس انسان آزمایش می‌شود و در صورت موفقیت‌آمیز بودن آن به صورت گسترده استفاده می‌شود اما در طب سنتی یک دارو و دستورالعمل در صورتی مورد تأیید است که به صورت متوالی در کتاب‌های اصلی ذکر شده باشد مثلاً از زمان بقراط در کتاب‌های رازی، ابن‌سینا، جورجانی و غیره آمده باشد و این یعنی این روش مورد تأیید طب سنتی است.

متخصص طب سنتی در خصوص فواید و مضرات قنداق کردن نوزادان، گفت: در صورتی که قنداق کردن به طریقه درست انجام شود هیچ منعی نخواهد داشت.

برهانی روش درست قنداق کردن نوزاد را به این‌صورت دانست که: بین دو پای بچه فاصله باشد و پا محکم به هم نچسبد همچنین بند قنداق کمی شل باشد که از لحاظ خون‌رسانی و فشار روی استخوان‌ها مشکلی ایجاد نشود؛ بچه‌هایی که در قدیم قنداق می‌شدند کمتر به ورم روده‌ای مبتلا می‌شدند زیرا بند قنداق فشار مختصری بر روی ناحیه ناف و شکم نوزاد وارد می‌کرد و این سبب تسکین دردهای شکمی می‌شد.

وی افزود: اما قنداق کردن‌های نادرست سبب کج شدن پای نوزاد و دررفتگی‌های متعدد می‌شد و از آنجایی که بند قنداق از ناحیه سینه شروع و سپس دور شکم و پا بسته می‌شد، در بندپیچی‌های نادرست مشکلات تنفسی و فشارهای مختلف روی لگن و پا ایجاد می‌کرد.

این متخصص طب سنتی در خصوص درمان نفخ نوزادان، گفت: در این مورد تقریباً دستورات طب سنتی و رایج مانند هم است مثلاً مادر باید از خوردن غذاهای نفاخ پرهیز کند اما دستور خاصی که در طب سنتی در این مورد وجود دارد، بستن ناف نوزاد است و اکنون متخصصین طب سنتی به نوزادانی که دچار مشکلات دل‌درد و نفخ معده هستند چسب‌های مخصوصی برای بستن ناف نوزادان می‌دهند.

برهانی ادامه داد: این موضوع نیز از سوی مادران بسیاری تجربه شده است که نوزاد آن‌ها به‌خاطر دل‌درد و نفخ معده، بسیار گریه و ناآرامی می‌کرده اما مادر با دمر خواباندن بچه و مختصر فشار به ناحیه شکم و ناف نوزاد، درد او را تسکین داده است.

عضو انجمن علمی طب سنتی ایران در پایان در خصوص مالیدن روغن مورچه به بدن نوزاد برای از بین رفتن و کم شدن موهای بدن کودک گفت: تجربه‌ی ثابت شده‌ای در این خصوص وجود ندارد و اثبات این موضوع نیاز به مطالعات بالینی دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha