رئیس کارگروه کاهش تقاضای مواد مخدر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به زندانی‌شدن سالانه ۲۳۰ هزار نفر در ارتباط با موادمخدر تاکید کرد که مجازات زندان بر روی این افراد تاثیری نداشته‌است.

زندانی‌شدن سالانه ۲۳۰ هزار نفر در ارتباط با موادمخدر

سلامت نیوز:رئیس کارگروه کاهش تقاضای مواد مخدر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به زندانی‌شدن سالانه ۲۳۰ هزار نفر در ارتباط با موادمخدر تاکید کرد که مجازات زندان بر روی این افراد تاثیری نداشته‌است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا،سعید صفاتیان  درباره اظهارات رئیس سازمان زندان‌های کشور مبنی براینکه نیمی از زندانیان در ارتباط با جرایم مواد مخدر هستند، گفت: سال‌هاست که این بحث را داریم که ۵۰، ۶۰ یا ۷۰ درصد زندانیان در کشور در ارتباط با مواد مخدرند و این یک واقعیت است.

وی با اشاره به قانون مبارزه با مواد مخدر گفت: براساس این قانون مصرف‌کنندگان و استعمال‌کنندگان مواد مخدر و نیز قاچاقچیانی که ۵ گرم تا زیر ۵ کیلوگرم تریاک به همراه دارند و افرادی که تا زیر ۳۰ گرم مواد روان‌گردان به همراه دارند به زندان می‌روند.

صفاتیان با بیان اینکه باید سعی کنیم؛ حکم زندان را برای افرادی که به دلیل مصرف پایین مواد مخدر زندانی می‌شوند؛ برداریم، خاطرنشان کرد: متاسفانه این افراد در حالی زندانی می‌شوند که  سازمان زندان‌ها هزینه لازم را نداشته و از نظر بین‌المللی نیز اعتبارمان زیر سوال می‌رود.

رئیس کارگروه کاهش تقاضای مواد مخدر مجمع تشخیص مصلحت نظام عنوان کرد: بهتر است؛ برای چنین افرادی به جای مجازات زندان جریمه مالی تعیین کنیم، زیرا این نوع مجازات تاثیرگذار‌ترین نوع مجازات در همه موضوعات است.

ضرورت اصلاح قانون مبارزه با موادمخدر

وی با تاکید بر ضرورت اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر به ویژه در مواد ۴، ۵ و ۸ قانون مبارزه با مواد مخدر گفت: به عنوان مثال می‌توان این قانون را به شیوه‌ای تغییر داد که افرادی که زیر ۵ گرم مواد مخدر به همراه دارند یا افرادی که موادمخدر مصرف می‌کنند به زندان نروند و مجازات‌های آنان را تغییر دهیم، به طور مثال  مجازات‌های جایگزین همچون کارکردن در شرایط اجتماعی خاص برای آنها در نظر بگیریم.

صفاتیان با بیان اینکه زندان بر این افراد تاثیرگذار نیست، افزود: آنان مدتی در زندان می‌مانند؛ هزینه بر دوش دولت می‌گذارند، ولی مدت زندانی بودن تاثیر مثبتی بر زندگی آنان نمی‌گذارد.

این درمانگر اعتیاد با اشاره به دستگیری سالانه ۲۳۰ تا ۲۴۰ هزار نفر در کشور در ارتباط با مواد مخدر تصریح کرد: از این میزان چیزی حدود ۲۰ درصد تکراری بوده و افرادی هستند که پیش از این هم دستگیر و زندانی شده‌اند که نشان می‌دهد؛ دستگیری‌ها تاثیرگذار نبوده است و فرد به رغم اینکه می‌داند در صورت همراه داشتن هروئین یا تریاک به زندان می‌رود، اما بازهم چنین ریسکی را می‌پذیرد.

وی با تاکید براینکه باید بررسی شود، چرا افراد به سراغ خرید و فروش مواد مخدر می‌روند، اظهار کرد: مساله بیکاری یکی از این دلایل است به عبارت دیگر باید شرایط اقتصادی جامعه را طوری بسازیم که کمک‌کننده باشد.

صفاتیان با یادآوری تاثیر تحریم‌ها بر بد شدن وضعیت اقتصادی مردم، خاطرنشان کرد: این مساله باعث ایجاد شرایطی شد که تعداد معتادان خیابانی، قاچاقچیان مواد مخدر و درنتیجه زندانیان مرتبط با مواد مخدر بیشتر شود.

رئیس کارگروه کاهش تقاضای مواد مخدر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه وقتی فرد هیچ منبع درآمدی نداشته و متوجه می‌شود با انجام قاچاق می‌تواند؛ امرار معاش کند به این کار مبادرت می‌ورزد، تاکید کرد: ضروری است بر مساله اقتصاد مواد مخدر تمرکز کرده و سود ناشی از این مواد را کاهش دهیم، در این صورت افراد کمتری به سمت قاچاق رفته، دستگیر و زندانی می‌شوند؛ یعنی باید این مسائل را از ریشه حل کنیم.

وی با بیان اینکه باید دسترسی به مواد مخدر را نیز کاهش دهیم تا افراد کمتری مواد مخدر را قاچاق یا مصرف کنند، توضیح داد: وقتی قیمت شیشه بالا می‌رود و به کیلویی ۱۵۰ میلیون تومان می‌رسد؛ افراد به سمت خرید آن نمی‌روند، اینجا باید سیاست‌هایی را در نظر بگیریم که موجب افزایش قیمت مواد روان‌گردان وکاهش قیمت مواد مخدر شود تا از این رهگذر افراد از مصرف مواد روان‌گردان به سمت مصرف مواد مخدر تمایل پیدا کنند و در مرحله بعد بتوانیم؛ نسبت به درمان آنان اقدام کنیم.

وی تاکید کرد: در غیر این صورت اگر مردم به سمت مواد روان‌گردان بروند، علاوه بر تحمیل هزینه سنگین بردوش جامعه مداوای آنان را نیز سخت‌تر می‌کند.

صفاتیان در پایان خاطرنشان کرد: ما سیستمی نداریم که وضعیت اقتصادی قاچاقچیان را اعلام کند، در نتیجه آماری هم از خرده فروشانی که به دلیل فقر وارد این عرصه شده‌اند؛ نداریم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha