از 5 مرکز معاینه فنی خودروهای سنگین پایتخت سه مرکز مختص معاینه فنی اتوبوس است که تا امروز 5 هزار دستگاه اتوبوس موفق به دریافت برگه معاینه فنی شدند. اگرچه رئیس مرکز ستاد معاینه فنی خودروهای تهران بیشترین عامل مردود شدن اتوبوس‌ها در معاینه فنی را کدرسنجی و عیوب ظاهری می‌داند اما مدیر عامل شرکت واحد اتوبوس‌رانی اعلام می‌کند که بیشترین اتوبوس‌های پایتخت به دلیل مشکل در ترمز در معاینه فنی مردود می‌شوند.

1500 دستگاه اتوبوس در تست‌های معاینه فنی مردود شدند

سلامت نیوز:از 5 مرکز معاینه فنی خودروهای سنگین پایتخت سه مرکز مختص معاینه فنی اتوبوس است که تا امروز 5 هزار دستگاه اتوبوس موفق به دریافت برگه معاینه فنی شدند. اگرچه رئیس مرکز ستاد معاینه فنی خودروهای تهران بیشترین عامل مردود شدن اتوبوس‌ها در معاینه فنی را کدرسنجی و عیوب ظاهری می‌داند اما مدیر عامل شرکت واحد اتوبوس‌رانی اعلام می‌کند که بیشترین اتوبوس‌های پایتخت به دلیل مشکل در ترمز در معاینه فنی مردود می‌شوند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  آنا، سید نواب حسینی منش، مدیر عامل ستاد مراکز معاینه فنی خودروهای تهران با حضور در مرکز معاینه فنی خودروهای سنگین (دیزل) بسیج ضمن تشریح مراحل معاینه فنی خودروهای سنگین با بیان اینکه با اجرا شدن طرح کاهش آلودگی هوا دغدغه‌ای برای شهروندان در خصوص اتوبوس‌های شرکت واحد به وجود آمد و شهرداری در این خصوص اقداماتی را انجام داد، اظهار کرد: در شش ماهه نخست امسال 5 هزار دستگاه اتوبوس به مراکز معاینه فنی مراجعه کردند که از این تعداد 1500 دستگاه اتوبوس به لحاظ معاینه فنی مردود شدند و سپس پس از انجام اصلاحیه‌های لازم موفق به اخذ برگه معاینه فنی شدند.

وی با بیان اینکه خودروهای سنگین به جای تست آلایندگی تست کدرسنجی انجام می‌دهند، اضافه کرد: دودی که از خودروهای دیزل خارج می‌شود دوده نام دارد و غلظت کدرسنجی آن باید کمتر از 2/8 باشد که البته این عدد نیز به خواست سازمان حفاظت محیط زیست در دست اصلاح است.

حسینی‌منش با بیان اینکه در خودروهای سنگین تست عیوب ظاهری انجام می‌شود به تشریح نحوه معاینه فنی در خصوص خوردوهای گازسوز سنگین پرداخت و گفت: در خودروهای سنگین گازسوز علاوه‌ بر عیوب ظاهری شیرآلات گازها نیز بررسی می‌شوند و اگر دارای مشکل باشند به طور حتم خودرو مردود می‌شود. هم اکنون سه هزار خودروی سنگین گازسوز در پایتخت تردد می‌کنند.

مدیرعامل مرکز ستاد معاینه فنی خودروهای تهران با بیان اینکه از 5 مرکز مخصوص معاینه فنی خودروهای سنگین سه مرکز مختص اتوبوس‌های پایتخت است، عنوان کرد: روزانه 40 دستگاه در این مراکز مورد بررسی قرار می‌گیرند.

وی با بیان اینکه همه خودروهای دیزل می‌توانند به این مرکز مراجعه کنند، گفت: با توجه به شرایط پیش‌بینی شده در مرکز بیهقی از سه هفته گذشته خودروهای دیزل سبک نیز می‌توانند تحت معاینه فنی قرار گیرند.

حسینی‌منش در پاسخ به برخی از اظهار نظرها مبنی‌بر اینکه با توجه به کمبود اتوبوس در پایتخت از رده خارج شدن برخی از آنها به دلیل نداشتن برگه معاینه فنی می‌تواند این کمبود را بیشتر نمایان کند، اضافه کرد: در بیشتر شرکت‌های خصوصی اگر خودروی سنگینی (اتوبوس) به دلیل نداشتن معاینه فنی به کار گرفته شود از جایگزین آن استفاده می‌کنیم در ضمن تعداد روزهایی که یک اتوبوس از فعالیت باز می‌ماند آنقدر زیاد نیست که بتوان آن را احساس کرد در نهایت طی سه روز خودروها با بازه فعالیت برمی‌گردند.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون تمام آن 1500 اتوبوسی که در معاینه فنی رد شده بودند پس از اصلاح به مسیر تردد روزانه برگشته‌اند، اضافه کرد: اتوبوس‌ها نیز همانند سایر خودروها برچسب معاینه فنی دریافت می‌کنند اما امروز با توجه به فعالیت سامانه سیمفا نظارت بر معاینه فنی خودروها فراتر از برچسب رفته است و هر خودرویی متعلق به هر ارگانی که باشد در صورت نداشتن برگه معاینه فنی و ثبت نشدن در سامانه سیمفا جریمه خواهد شد.

به گفته مدیرعامل مرکز ستاد معاینه فنی خودروهای تهران تمامی شرکت‌های خصوصی و اتوبوس‌های متعلق به شهرداری هم‌اکنون دارای برگه معاینه فنی هستند.

حسینی‌منش بیشترین علت رد اتوبوس‌ها در مراکز معاینه فنی را کدرسنجی، عیوب ظاهری و موازی نبودن لاستیک‌ها عنوان کرد.

رد معاینه فنی به دلیل نفص ترمز

در ادامه پیمان سنندجی،مدیرعامل شرکت واحد اتوبوس‌رانی در حالی که حسینی‌منش بیشترین مشکل اتوبوس‌ها در رد شدن در معاینه فنی را عیوب ظاهری و کدرسنجی عنوان کرده بود، گفت: بیشترین علت رد شدن اتوبوس‌ها در تست‌های معاینه فنی مشکل ترمز است در واقع می‌توان عنوان کرد که اتوبوس‌های پایتخت 18 درصد به علت نقص ترمز، 15 درصد به علت نقص لاستیک‌ها، 13 درصد نقص چراغ ترمز، 12 درصد نقص چراغ جلو، دودزا بودن 4 درصد در معاینه فنی رد می‌شوند و در واقع دودزا بودن اتوبوس‌های پایتخت رتبه هفتم را به خود اختصاص داده است.

سنندجی با بیان اینکه اتوبوس‌های فرسوده پایتخت مشکل دودزا بودن را به دنبال خود می‌کشند، عنوان کرد: اتوبوس‌های CNG سوز مشکل دودزایی ندارند و در واقع بقیه موارد در فرسودگی آنها مطرح است دودزا بودن اتوبوس‌های پایتخت با کنترل رفع می‌شود.

به گفته مدیرعامل شرکت واحد اتوبوس‌رانی همه اتوبوس‌ها باید هر شش ماه یکبار برگه معاینه فنی خود را تمدید کنند تا اجازه تردد را داشته باشند. اگر خودرویی دچار مشکل باشد به یکی از دو مرکز تعمیرگاهی شهرداری ارجاع داده می‌شود تا پس از مراحل تعمیرات مجددا برای معاینه فنی مراجعه کرده و در صورت رفع مشکلات معاینه فنی دریافت کند.

معاینه فنی برای رانندگان اتوبوس 8 هزار تومان تمام می‌شود

سنندجی با بیان اینکه رانندگان اتوبوس از مبلغ 35 هزار تومانی معاینه فنی برای خودروهای سنگین تنها 8 هزار تومان را پرداخت می‌کنند و بقیه هزینه را شهرداری می‌پردازد، عنوان کرد: بر اساس مصوبه هیات وزیران میانگین عمر اتوبوس‌ها برای تردد در شهر باید حداکثر 8 سال باشد اما در حال حاضر اتوبوس‌های 12 ساله در پایتخت تردد می‌کنند. این در حالی است که 50 درصد از اتوبوس‌هایی که به مسافران خدمات‌رسانی می‌کنند بالای 8 سال از عمرشان می‌گذرد.

ورود 500 دستگاه اتوبوس به سامانه حمل ونقل عمومی تا پایان سال

وی با بیان اینکه پایتخت با توجه به جمعیت‌اش باید 9 هزار دستگاه اتوبوس داشته باشد، عنوان کرد: هم اکنون سه هزار دستگاه اتوبوس فرسوده و سه هزار و 500 دستگاه اتوبوس سالم در پایتخت فعالیت می‌کنند که برای رسیدن به سطح استاندارد سرفاصله ورود اتوبوس‌ها به ایستگاه باید این تعداد افزایش پیدا کند. سرفاصله رسیدن استاندارد در دنیا 4 تا 5 دقیقه است.

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوس‌رانی با بیان اینکه با مشارکت بخش خصوصی در تامین اتوبوس‌های پایتخت اقدامات مناسبی انجام شده است، اضافه کرد: هم اکنون 50 درصد اتوبوس‌های ساخت داخل وارد سامانه حمل ونقل عمومی شده و تا پایان سال 500 دستگاه دیگر هم به سامانه حمل و نقل وارد می‌شود.

وی با بیان اینکه برای کاهش آلایندگی اتوبوس‌هایی که بالای 8 سال عمر دارند و استاندارد یورو 2 هستند از نصب فیلتر DPS استفاده می‌کنیم، اضافه کرد: تا پایان آبان ماه روی 50 دستگاه از اتوبوس‌های با طول عمر بالا این فیلتر نصب می‌شود و امیدواریم تا پایان امسال تمام اتوبوس‌هایی که استاندارد یورو 2 هستند فیلتر بر رویشان نصب شود.

آخرین اقدامات نوسازی ناوگان مینی‌بوسی در پایتخت

سنندجی با بیان اینکه هم‌اکنون از هزار دستگاه مینی‌بوسی که در پایتخت فعالیت می‌کنند 637 دستگاه در سامانه شرکت اتوبوس‌رانی ثبت نام کرده و به زودی از رده خارج می‌شوند، عنوان کرد: به دنبال آن هستیم تا تمام مینی‌بوس‌های فرسوده را شناسایی کنیم و تلاش می‌شود تا پایان امسال تمام مینی‌بوس‌های فرسوده به مرکز اسقاط هدایت شوند.



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha