پیشنهاد همسر سفیر مالزی برای ایجاد دریاچه مصنوعی در وسعت غیر قابل احیای دریاچه ارومیه درخواست استاندار آذربایجان‌غربی ازهمسران سفرا: سفیران احیای دریاچه ارومیه باشید.

همسران ١٢ مقام بین‌المللی به کمپین «من دریاچه ارومیه هستم» پیوستند

سلامت نیوز: پیشنهاد همسر سفیر مالزی برای ایجاد دریاچه مصنوعی در وسعت غیر قابل احیای دریاچه ارومیه درخواست استاندار آذربایجان‌غربی ازهمسران سفرا: سفیران احیای دریاچه ارومیه باشید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شهروند، همسران سفرای ١٢ کشور، پیام‌رسانان نجات دریاچه ارومیه شدند تا به دنیا بگویند، آرتمیا خون سرخ را به رگ‌های نگین فیروزه‌ای ایران برگرداندند و با کمک همه دریاچه بار دیگر زنده خواهد شد. همسران سفرای کشورهایی که حدود نیمی از مردم جهان را تشکیل می‌دهند، با امضای خود به کمپین یک‌میلیونی «من دریاچه ارومیه هستم» پیوستند و گفتند: «پیام نجات دریاچه را به دنیا می‌رسانیم.»


با همکاری مشترک ستاد احیای دریاچه ارومیه، سازمان محیط‌زیست و وزارت امورخارجه، اواخر هفته گذشته همسران سفرای ١٢ کشور مقیم ایران دربازدید از نگین فیروزه‌ای ایران، درجریان وضع آن قرار گرفتند. سفر آنها، اینطور که ستاد احیا اعلام کرده، برای تعامل بیشتر با کشورهای مختلف و کسب تجارب علمی درحوزه جذب توریسم، کاهش ٤٠‌درصدی مصرف آب کشاورزی درحوزه آبریز دریاچه و جذب سرمایه‌گذاری  بود. در این سفر، همسران سفرای کشورهای مالزی، نیوزیلند، مجارستان، چین، الجزایر، تونس، هند، اندونزی، کوبا، فیلیپین، چک و سیرالئون از پروژه مقابله با ریزگردها درمنطقه «جبل» و پل میانگذر ارومیه دیدن کردند و از وضع گذشته و حال دریاچه آگاه شدند.


نجات منطقه از طوفان نمک
با خشکیدن دریاچه شور، وزیدن باد، نمک‌های بستر خشکیده را به شهر‌ها و روستاهای اطراف برد. این اتفاق جایی درمنطقه «جبل» روی می‌داد و ریزگردهای نمکی حیات جبل را تهدید می‌کرد. دربازدید همسران سفیران از این منطقه، فرهاد سرخوش، مدیر دفتر آذربایجان به تشریح وضع جبل پرداخت و گفت:  «پروژه مقابله با ریزگرد به دنبال خشک‌شدن آب دریاچه در منطقه جبل و بروز طوفان‌های نمکین آغاز شد. ستاد احیای دریاچه ارومیه برای جلوگیری از بروز ریزگرد در بخشی از منطقه چرای دام ممنوع کرده (قرق) و دربخشی دیگر گونه‌های گیاهی ازجمله گونه قره‌داغ  و گز کاشته شد.» حسین شاهباز، مدیر امور بین‌الملل دفتر مرکزی ستاد احیای دریاچه ارومیه هم درباره پروژه‌های در دست اجرای ستاد چنین گفت: «همه این برنامه‌ها با اجماع نظر کارشناسان متخصص داخلی و خارجی به مرحله اجرا رسیده و طبق برنامه زمان‌بندی درسومین ‌سال از شروع فعالیت‌های آب دریاچه به مرحله تثبیت رسیده و از خشکیدن کاملش جلوگیری شد.» شاهباز دربخش دیگری از گفته‌های خود گفت: «متأسفانه بیش از ٩٠‌درصد آب حوضه آبریز دریاچه ارومیه در بخش کشاورزی به صورت سنتی مصرف می‌شود که باید با انتقال تکنولوژی‌ها و فناوری‌های نوین به صورت مدرنیزه تبدیل شود تا بهره‌وری از آب منطقه بالا رفته و بالطبع مصرف کاهش یابد. با مصرف حجم بالایی از آب حوضه آبریز دریاچه ارومیه دربخش کشاورزی، ورودی آب به این دریاچه در سال‌های گذشته کمتر شد و هر‌سال بخشی از آن به میزان ٢٢٠کیلومتر مربع  رو به خشکی نهاد.»


او با این توضیح، از هیأت سفر‌کننده خواست تا با انتقال اطلاعات دریاچه ارومیه به مردم و مسئولان کشورهای خود، در روند جلوگیری از خشک‌‌‌شدن این دریاچه و فجایع بسیار بالای زیست‌محیطی و انسانی دولت ایران را یاری کنند. آنها با حضور درجاده شهید کلانتری و محل کشتی به گل نشسته که روزی خودرو‌ها را از این طرف پل به آن طرف پل می‌رساند، از نزدیک وضع دریاچه ارومیه را دیدند و درجریان تاریخچه دریاچه ارومیه و علل خشک‌شدنش قرار گرفتند.


پیام حیات «آرتمیا» را به دنیا برسانید
«ما از شما درخواست می‌کنیم به‌عنوان سفیران دریاچه ارومیه، پیام حیات آرتمیا و نجات دریاچه ارومیه را به دنیا برسانید.» در این سفر که در راستای گسترش همکاری‌ها برای احیای دریاچه ارومیه بود، قربانعلی سعادت، استاندار آذربایجان‌غربی هم با حضور درجمع آنان، از سفرا چنین درخواستی کرد. پیامی که همسران سفرا با اشتیاق موافقت کردند، تا به مردم کشور خود و سایر کشورهای دنیا برسانند. او ابراز امیدواری کرد که با افزایش همکاری‌های تکنولوژی‌های نوین در بخش صنایع و گردشگری به منطقه منتقل شود تا فضا برای تغییر صنعت و کشاورزی سنتی منطقه به کشاورزی نوین، صنعت توریسم و توسعه صنایع مادر و تجارت بین‌المللی باز شود. درنشستی که برای آگاه‌سازی این اعضای تازه کمپین «من دریاچه ارومیه هستم» برگزار شد، همسر سفیر مجارستان گفت:  «ما پیام نجات دریاچه را به مردم کشورمان و دنیا می‌رسانیم»، همسر سفیر هند هم با تأیید این حرف درباره موافقت با گسترش پیام نجات دریاچه ارومیه حرف زد و گفت که همگی در این زمینه همکاری خواهند کرد. استاندار هم درپاسخ به این گفته‌ها، ازهمکاری با کشور هند از طریق ماکو در زمینه صنعت حرف زد و امیدواری نسبت به گسترش ارتباطات تجاری با این کشور. ازطرفی همسر سفیرچین هم درباره گذشت دریاچه ارومیه صحبت کرد: «تصورم این است که دریاچه خیلی زیبا درگذشته بوده و پیام نجات دریاچه را به مردم خودم می‌رسانم.»


شهربانو امانی، مشاور رئیس سازمان محیط‌زیست هم درجریان این دیدارها گفت: «امروز زنانی که نماینده حدود نیمی از مردم جهان هستند، نمایندگان نجات دریاچه ارومیه شدند. کسانی که با دیدن زخم‌های این دریاچه، سخن سعدی بزرگ «چه عضوی به درد آورد روزگار دگر عضوها را نماند قرار» را با پیوستن به کمپین میلیونی جامع عمل پوشاندند.» او خطاب به استاندار گفت: «همسران سفرای ١٢ کشور مقیم ایران معتقدند، دولت برای نجات دریاچه گام‌های خوبی برداشته و می‌خواهند بدانند آنها چه کاری باید انجام دهند.»


استفاده از تجربه مالزی برای ایجاد دریاچه مصنوعی
همسر سفیر مالزی اما خطاب به استاندار گفت: «ما در مالزی دریاچه‌های مصنوعی بسیار زیادی داریم، براین اساس می‌توانیم درجریان احداث دریاچه مصنوعی کمک‌تان کنیم.» استاندار آذربایجان‌غربی نیز درمقابل به این اشاره کرد که‌ هزارو٣٠٠ کیلومتر از دریاچه ارومیه غیرقابل احیاست: «با توجه به این‌که کشور مالزی تجربیات بسیاری در ایجاد پارک‌های طبیعی و مصنوعی دارد، امیدواریم با انتقال این تجربیات و تطبیق آن با شرایط زیست‌محیطی منطقه، این محدوده از دریاچه را به پارک زیبایی تبدیل کنیم تا علاوه بر جلوگیری از تولید ریزگردها به زیبایی خود دریاچه ارومیه نیز بیفزاید.» به گفته سعادت با مدیریت نشدن و افزایش مصرف آب درحوضه آبریز دریاچه ارومیه در سال‌های گذشته، این دریاچه درحال خشک‌شدن بود و خشکی آن به صورت مستقیم جان ٥‌میلیون نفر انسان را به شدت تهدید می‌کرد. این اتفاق درصورت حل‌نشدن تبعات محیط‌زیستی بسیاری درمنطقه و کشور همسایه دارد و ریزگردهای نمکی بلای جان انسان‌ها و حیات‌وحش و محیط‌زیست منطقه است. براساس توضیحات استاندار آذربایجان‌غربی راهکارهای احیای دریاچه ارومیه در ٢٦ محور با استفاده از نظرات کارشناسان داخلی و خارجی اکنون به مرحله اجرا رسیده و در این میان کشور ژاپن در دو‌سال اخیر، همکاری خوبی در احیای دریاچه داشته است و اعضای ستاد امیدوارند این همکاری‌ها و تعاملات با سایر کشورها هم ادامه داشته باشد. همسران این ١٢ کشور مقیم در ایران در ادامه سفرشان از تالاب کانی برازان درحاشیه جنوبی دریاچه ارومیه و سایت زیست‌محیطی رشکان در داخل پارک ملی دریاچه ارومیه هم بازدید کردند و با گروه‌های محلی زنان استان آشنا شدند.


تغییر معیشت مردم از کشاورزی به صنعت و گردشگری
استاندار در نشستی که با حضور این میهمانان برگزار شد، با بیان این‌که مصرف بالای آب در بخش کشاورزی یکی از دلایل اصلی خشکیدن دریاچه است، گفت: «اقدامات مثبتی درخصوص مکانیزه کردن بخش کشاورزی با استفاده از فناوری‌های نوین و تغییر الگوی کشت و مدیریت صحیح مصرف آب درحال اجراست تا حق‌آبه دریاچه ارومیه به خودش بازگردانده شود.»


او درگفته‌هایش تغییر معیشت مردم منطقه از بخش کشاورزی به بخش صنعتی و گردشگری را مهم دانست؛ اتفاقی که امید می‌رود با انتقال تکنولوژی‌های نوین دنیا و بازشدن فضا برای تغییر صنعت کشاورزی سنتی منطقه به کشاورزی نوین، صنعت توریسم و توسعه صنایع مادر و تجارت میسر خواهد شد.


استاندار آذربایجان‌غربی ظرفیت این استان برای افزایش بهره‌وری با توجه به مرز مشترک با سه کشور خارجی را بسیار خوب ارزیابی کرد. به گفته او، کشاورزی مدرن بهره‌وری درمصرف آب را بالا خواهد برد و تولید محصولات باکیفیت‌تر خواهد شد. درکنار اینها، ایجاد صنایع نوین تبدیلی برای محصولات کشاورزی و مواد معدنی می‌تواند وضع معیشت استان را دگرگون کرده و قدم بسیار بزرگی در راستای کاهش مصرف آب درحوضه آبریز دریاچه ارومیه باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha