رئیس اداره بیماریهای قابل پیشگیری با واكسن اظهار كرد: پوشش ایمن‌سازی كودكان در كلیه مناطق شهری و روستایی كشور بالای 98 درصد است.

دكتر زهرایی گفت: هفته ایمن‌سازی با حمایت سازمان جهانی بهداشت در هفته اول اردیبهشت به طور همزمان در 100 كشور جهان برگزار می‌شود.

رئیس اداره بیماریهای قابل پیشگیری با واكسن گفت: ایده برگزاری هفته ایمن‌سازی در كشورهای مختلف جهان، نتایج مثبتی برای مشاركت بیشتر خانواده در برنامه ایمن‌سازی كودكان و جلب حمایت سیاستگذاران از برنامه ایمن‌سازی به همراه داشته است. این برنامه از سال 2002 میلادی آغاز شده و امسال كشورهای مدیترانه شرقی نیز به این برنامه پیوسته‌اند.

وی افزود: این مراسم در كشور با هدف افزایش آگاهی و اطلاع‌رسانی عمومی، روز 5 اردیبهشت برابر با 25 آوریل برگزار خواهد شد.

وی تصریح كرد: این برنامه با مشاركت وزارت آموزش و پرورش، سازمان جهانی بهداشت، یونیسف و با همكاری دانشگاههای علوم پزشكی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی، تهران و ایران در سطح شهر تهران و در سال آینده این برنامه اطلاع‌رسانی در سطح ملی برگزار خواهد شد.

وی هدف از این برنامه را اطلاع‌رسانی، بالا بردن پوشش و ایمنی سلامت كودكان و در نهایت فراهم كردن سلامت جامعه عنوان كرد و گفت: از آنجایی كه برخی از واكسن‌ها در چند نوبت باید واكسینه شود، برخی خانواده‌ها نسبت به این امر بی‌توجه بوده این برنامه می‌تواند سطح آگاهی خانواده‌ها را ارتقاء دهد.

لازم به ذكر است، جمهوری اسلامی ایران بعنوان یكی از كشورهای پیشرو در سیاست‌های بهداشتی در منطقه مدیترانه شرقی با ادغام برنامه توسعه ایمن‌سازی كودكان از سال 1363 در خدمات بهداشتی درمانی اولیه گام‌های بلندی در ارتقاء سلامت كودكان از جمله دستیابی به اهداف ریشه‌كنی فلج اطفال، حذف كزاز نوزادی، سرخك و سندرم سرخجه مادرزادی، كنترل دیفتری و سیاه سرفه برداشته است.

از مهمترین دستاوردهای بدست آمده در برنامه توسعه ایمن‌سازی كودكان می‌توان به حذف بیماری كزاز نوزادی از 15 سال قبل، ریشه‌كنی فلج اطفال از 10 سال گذشته و حذف سرخك و سرخجه مادرزادی از 6 سال قبل اشاره كرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha