بخشی از بیمارستان‌های دولتی استان البرز به یک شرکت ترکیه‌ای واگذار شده که این مسئله علاوه بر اعتراض مسئولان آزمایشگاه‌ها، با انتقاد انجمن‌های مختلف علمی روبه رو شده است.

واگذاری عجیب در بیمارستان‌های دولتی

سلامت نیوز:بخشی از بیمارستان‌های دولتی استان البرز به یک شرکت ترکیه‌ای واگذار شده که این مسئله علاوه بر اعتراض مسئولان آزمایشگاه‌ها، با انتقاد انجمن‌های مختلف علمی روبه رو شده است.

به‌گزارش سلامت نیوز به نقل از  فارس، هاشمی مدنی عضو هیات مدیره انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی در ارتباط با واگذاری آزمایشگاه‌های تشخیص طبی استان البرز به یک شرکت ترکیه‌ای اظهار داشت: این اتفاق بسیار نامناسب و نامیمون بوده و آزمایشگاه‌های کشور را دچار مشکل خواهد ساخت.

وی اظهار داشت: معاونت درمان وزارت بهداشت آزمایشگاه‌های تشخیص طبی بیمارستان‌های دولتی استان البرز را به یک شرکت ترکیه‌ای واگذار کرده و این مسئله علاوه بر اعتراض مسئولان آزمایشگاه‌ها، با انتقاد انجمن‌های مختلف علمی روبه رو شده است.

وی افزود: اینکه در آینده آزمایشگاه‌های کشور دچار تغییر و تحول شوند شکی نیست و احتمال اینکه این آزمایشگاه‌ها بزرگتر شوند نیز زیاد است. البته وزارت بهداشت این اقدامی را که انجام داده به هیچ عنوان با مشورت NGO ها و انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی نبوده است.

عضو هیات مدیره انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی اضافه کرد: کشور فرانسه حدود 1800 آزمایشگاه خصوصی دارد و این آمار تقریبا برابر با کشور ما بوده ولی در فرانسه به این مساله آگاهی یافتند که باید آزمایشگاه‌های کشورشان را بزرگتر کنند تا از تجهیزات بیشتری بهره‌مند شوند؛ لذا فرصت 10 ساله به آزمایشگاه‌ها دادند تا زیرساخت‌های لازم را در این زمینه انجام دهند.

هاشمی مدنی این اقدام کشور فرانسه براساس اجبار و یا ابلاغ یک دستور نیست بلکه ابتدا این مساله به آنها اطلاع داده شده تا خودشان را به روز رسانی کنند. در ایران نیز باید به همین صورت باشد و وزارت بهداشت اگر می‌خواهد آزمایشگاه‌های دولتی را وسعت دهد باید به آنها فرصت لازم ارائه شود.

بیکاری سرپرست 600 خانواده در البرز

وی با اشاره به اینکه آزمایشگاه‌های زیرمجموعه دانشگاه علوم پزشکی البرز زیرساخت‌های لازم را برای توسعه نداشته‌اند گفت: قبل از اینکه این آزمایشگاه‌ها به یک شرکت خارجی سپرده شود باید زیرساخت‌های لازم جهت توسعه آنها فراهم باشد.

عضو هیات مدیره انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی با اشاره به اینکه تعداد قابل توجهی از نیروهای انسانی در آزمایشگاه‌های تشخیص طبی استان البرز با واگذاری این آزمایشگاه‌ها به شرکت خارجی تعدیل خواهند شد، گفت: پیش‌بینی می‌شود حدود 500 تا 600 خانواده به دلیل این مساله دچار دغدغه شوند؛ لذا واگذاری آزمایشگاه‌ها به شرکت خارجی به هیچ عنوان مناسب نیست.

شرکت ترکیه‌ای خون روزانه 5 هزار ایرانی را در شیشه می‌کند

هاشمی مدنی اضافه کرد: شرکت کاسپین یک شرکت ایرانی بوده و یک شرکت ترکیه‌ای آن را حمایت می‌کند و این مساله در حالی بوده که این شرکت حتی یک اقدام آزمایشگاهی کوچک نیز تاکنون نداشته است و حالا قرار بوده انجام آزمایش روزانه 5 هزار بیمار را در بیمارستان‌های دولتی استان البرز به آنها واگذار کنند.

وی بیان داشت: در حال حاضر تعداد بیمارانی که به آزمایشگاه‌های تشخیص طبی بیمارستان‌های دولتی استان البرز مراجعه می‌کنند حدود سه هزار نفر است که قرار شده این تعداد را به 5 هزار نفر برسانند حال جای سوال مطرح است که این مساله چگونه قرار است انجام گیرد.

عضو هیات مدیره انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی گفت: یا به پزشک می‌گویند زیاد آزمایش بنویس و یا قرار است بیماران نیاز به آزمایش را از بخش خصوصی به بخش دولتی هدایت کنند. در حالی که هر دو روش خطرناک بوده و مردم و بیمار‌ها بخش خصوصی را دچار چالش می‌کنند.

هاشمی مدنی گفت: بخش خصوصی سال‌هاست که در این زمینه سرمایه‌گذاری کرده‌ایم و اصل قانون 44 نیز این اجازه را نخواهد داد؛ همچنین هیچ جای دنیا چنین اقدام نامناسبی صورت نمی‌گیرد و اجرای آن در کشور ما بسیار جای تعجب دارد.

وی گفت: مجمع انجمن‌های آزمایشگاهی با وزارت بهداشت مکاتبه کرده و اعلام کرده‌ایم که ما می‌توانیم همکاری‌های لازم را انجام دهیم تا مانع از واگذاری آزمایشگاه‌های استان البرز به یک شرکت خارجی شویم ولی علی‌رغم این مساله تاکنون هیچ پاسخی از جانب وزارت بهداشت به ما ارائه نشده است.

عضو هیات مدیره انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی تصریح کرد: این موضوع به ضرر بیمار،‌بیمه‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی استان البرز است چرا که قرار است تیمی بر سرکار آیند که تاکنون هیچ فعالیت آزمایشگاهی نداشته است از طرفی گفته می‌شود بسیاری از دستگاه‌هایی که قرار است در این زمینه به کار گرفته شود از دستگاه‌های دسته دوم بوده و نمی‌توان به طور مناسب از آن بهره‌مند شد.

110 نفر در کرج واجد شرایط تصدی مسئول‌ فنی آزمایشگاه تشخیص طبی

فرید کرمی، نایب رئیس انجمن آسیب‌شناسی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری فارس، در ارتباط با واگذاری آزمایشگاه‌های تشخیص طبی بیمارستان‌های دولتی به یک شرکت ترکیه‌ای، اظهار داشت: این موضوع مطرح است که چرا واگذاری آزمایشگاه‌ها به یک شرکت خارجی مدنظر قرار گرفته و این مسئله به پیمانکاران ایرانی اختصاص داده نشده است. همچنین 110 نفر در کرج واجد شرایط تصدی مسئول‌ فنی آزمایشگاه تشخیص طبی وجود دارد و حدود 32 پاتولوژیست خبره در این استان فعال هستند.

وی افزود: لذا این انتقاد وارد است که چرا دانشگاه علوم پزشکی البرز به جای واگذاری آزمایشگاه‌های بیمارستان‌های دولتی به پیمانکاران ایرانی آن را به پیمانکار خارجی اختصاص داده است از طرفی نیز شرکت خارجی باید اشراف کامل به نوع بیماری‌های ایران و آزمایش‌های درخواستی داشته باشد و بعید می‌دانم چنین واگذاری منتج به نتایج مثبتی شود.

نایب رئیس انجمن آسیب‌شناسی ایران با تأکید بر اینکه از داخل و خارج سیستم آزمایشگاهی کشور در ارتباط با این واگذاری توسط معاونت درمان هیچگونه نظرخواهی نشده است،‌گفت: این مسئله علاوه بر اعتراض جامعه آزمایشگاهیان گلایه سه انجمن آسیب‌شناسی، دکترای علوم آزمایشگاهی و متخصصین علوم آزمایشگاهی را به همراه داشته است.

کرمی با اشاره به اینکه بنده 20 سال در حوزه آزمایشگاه کار کرده و نمی‌توانم عقد چنین قراردادی را نسبت به آن بی‌تفاوت باشم، گفت: نگاه مسئولان در عقد قرارداد نمی‌دانم به چه صورتی بوده ولی آنچه مشخص است این که طیف آزمایشات در ایران متفاوت است و برخی نمونه پاتولوژی و برخی نمونه بیمار اورژانس است که این مسئله باید حتماً در هنگام عقد قرارداد مدنظر قرار می‌گرفته است.

الگوبرداری صرف از مدل خارجی بلای کشور ما است

وی با تأکید بر اینکه الگوبرداری صرف از مدل خارجی بلای کشور ما است،‌گفت: ایران سیستم درمان آن خصوصیات منحصر به خود را دارد و سیاست‌گذاری در حوزه آزمایشگاه نیز باید به همین صورت باشد.البته هر چند که شاید چنین رویکردی هزینه آزمایش را برای مردم کم کند، ولی باید توجه داشت که مدنظر گرفتن آزمایشگاه‌های اقماری نیز نباید مورد غفلت قرار گیرد.

نایب رئیس انجمن آسیب‌شناسی ایران اضافه کرد: آقاجانی معاون درمان گفته‌اند که چه اشکالی دارد که آزمایشگاه‌های یک شهر در یک نقطه تجمیع باشد و همه نمونه‌ها به آنجا ارسال شود در حالی که این مسئله غلط است چرا که هر مرکز درمانی باید آزمایشگاه خودش را داشته باشد برخی نمونه‌ها قابلیت جابه‌جایی از بیمارستان را نداشته و همه این مسائل باید حداقل در این قرارداد مدنظر قرار گرفته باشد.

اساتید دانشگاه کارمندان یک شرکت خارجی!!

کرمی با اشاره به اینکه کرج دارای حدود 10 تا 12 آزمایشگاه دولتی و 110 آزمایشگاه خصوصی است، گفت: تمام آزمایشگاه‌های دولتی با عقد این قرارداد دچار چالش خواهند شد از طرفی مسئله آموزش به دانشجویان نیز در بیمارستان‌های آموزشی با دغدغه همراه خواهد شد و جای این سوال مطرح است که آیا اساتید دانشگاه کارمندان یک شرکت خارجی خواهند شد؟!

قرار داد قانونی و مورد تایید وزارت بهداشت است

بهزاد کلانتری، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی البرز در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری فارس، با اشاره به اینکه آزمایشگاه‌های علوم پزشکی البرز به شرکت خارجی واگذار نشده است، گفت: واگذاری به یک شرکت داخلی بوده و این موضوع بر اساس فراخوان و طی مرحله قانونی همچنین مصوبه هیأت امنای دانشگاه و تأئیدیه وزات بهداشت صورت گرفته است.

وی از توضیحات بیشتر در این زمینه خودداری کرد و در پاسخ به اینکه منتقدان نیز معتقد هستند که به ظاهر شرکت داخلی است ولی پشتوانه آن یک شرکت بزرگ ترکیه‌ای است، گفت: هرچه انجام شده به صورت قانونی بوده و وزرات بهداشت آن را تأئید کرده است.

 

 

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha