معاون درمان وزیر بهداشت سه اقدام تدوین سند درمان کشور، اجرای اعتباربخشی بیمارستان‌ها و آغاز به کار سامانه صدور پروانه الکترونیک موسسات پزشکی را به عنوان سه اقدام مهم حوزه درمان در ماه‌های پایانی کار دولت یازدهم تشریح کرد.

۳ اقدام اساسی "درمان" و چالش‌هایی که هنوز روی زمین مانده‌اند

سلامت نیوز:معاون درمان وزیر بهداشت سه اقدام تدوین سند درمان کشور، اجرای اعتباربخشی بیمارستان‌ها و آغاز به کار سامانه صدور پروانه الکترونیک موسسات پزشکی را به عنوان سه اقدام مهم حوزه درمان در ماه‌های پایانی کار دولت یازدهم تشریح کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،دکتر محمد آقاجانی گفت: ما در معاونت درمان تا پایان سال سه برنامه بسیار مهم و اساسی  در دست اجرا داریم که اولین برنامه تدوین نهایی، ابلاغ و آغاز اجرای سند درمان ۱۴۰۴ است که تا یک ماه دیگر اجرایی می‌شود.

شش گام اجرایی برای اعتباربخشی

وی با بیان اینکه در عین حال برنامه بسیار مهم دیگرمان پیشبرد موضوع اعتباربخشی بیمارستان‌ها است، افزود: این اقدام شش گام اجرایی دارد که سه گام آن اجرا شده و داریم وارد اجرای گام چهارم آن می‌شویم. ‌ این شش گام عبارتند از تدوین استانداردها و سنجه‌ها که تدوین آنها انجام و به سراسر کشور ابلاغ شد.

آقاجانی، گام دوم موضوع اعتباربخشی را تدوین راهنمای اجرای سنجه‌ها و استانداردها عنوان کرد که در این گام، سنجه‌ها در ۴۰۰ صفحه و با کار کارشناسی صدها نفر از کاشناسان دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور تدوین و ابلاغ شده‌اند.

معاون درمان وزیر بهداشت در همین زمینه ادامه داد: گام سوم‌مان در اعتباربخشی، آموزش دانشگاه‌های علوم پزشکی و بیمارستان‌های سراسر کشور در ۱۰ قطب کشوری است که کار آموزش هشت قطب انجام شده و آموزش‌های دو قطب دیگر هم در هفته آینده به اتمام می‌رسد و در آن زمان گام سوم این موضوع نیز تمام شده و فاز آموزشی‌مان سپری می‌شود.

اجرای اعتباربخشی بیمارستان‌ها از ۱۵ آذر ماه

 به گفته آقاجانی، گام چهارم اعتباربخشی، راه‌اندازی سامانه الکترونیک است، که بعد از اتمام گام سوم در هفته آینده، آغاز می‌شود. در عین حال گام پنجم نیز آموزش ارزیابان منتخب و گام ششم هم اجرای سراسری اعتباربخشی است که از ۱۵ آذر ماه تا ۱۵ اسفند ماه به مدت سه ماه انجام و نزدیک به ۳۰۰۰ بیمارستان کشور از سوی تیم‌های خبره مورد ارزیابی قرار می‌گیرند.

اطلاعات ۲۰ هزار موسسه پزشکی در اختیار مردم قرار می‌گیرد

وی سومین اقدام مهم معاونت درمان وزارت بهداشت را در ماه‌های پایانی دولت راه‌اندازی کامل سامانه الکترونیکی صدور پروانه‌های موسسات پزشکی دانست و گفت: با راه‌اندازی این سامانه مردم‌مان می‌توانند به  اطلاعات بیش از ۲۰ هزار موسسه پزشکی در ۳۵ نوع و در سراسر کشور دسترسی داشته باشند.

آقاجانی افزود: به طوریکه اطلاعات مورد نیاز مردم در زمینه موسسات پزشکی با کمترین صرف زمان  و بر اساس منطقه سکونت‌شان در اختیارشان قرار می‌گیرد و می‌توانند به هر یک از موسسات پزشکی که مایل بودند، به راحتی و در هر نقطه از کشور اعم از موسسات تصویربرداری، ‌ رادیولوژی، آزمایشگاه‌ها، بیمارستان‌ها، مراکز جراحی محدود، فیزیوتراپی، درمانگاه‌های شبانه‌روزی و ... دسترسی داشته باشند.

معاون درمان وزیر بهداشت با بیان اینکه این اقدام یکی از برنامه‌های بسیار خوب و موثر برای مردم است که امیدواریم در طی ماه‌های آتی نهایی شود، اظهار کرد: در حال حاضر اطلاعات ۲۰ هزار موسسه وارد سامانه شده و ما در کمتر از یک ماه آینده آن را به طور رسمی برای مردم رونمایی می‌کنیم. البته این سامانه به صورت سایت الکترونیکی است که علاوه بر آن نرم‌افزار موبایلی هم دارد.

آقاجانی در بخش دیگری از صحبت‌هایش در پاسخ به اینکه مهمترین چالش‌هایی که اکنون معاونت درمان با آن مواجه است، ‌ چیست؟ گفت: بحث‌هایی مانند پایداری منابع یکی از چالش‌های ماست که نیازمند توجه به آن در قوانین ثابت و بویژه در قالب قوانین برنامه هستیم. همچنین بحث نیروی انسانی از دیگر چالش‌هایی است که بهداشت و درمان کشور با آن دست‌وپنجه نرم می‌کند. به طوریکه هم در نیروی انسانی عمومی هم تخصصی دچار کمبود هستیم.

وی افزود: در عین حال بحث کمبود زیرساخت بیمارستان‌ها نیز وجود دارد. به طوریکه اکنون با کمبود حدود ۸۰ هزار تخت بیمارستانی در کشور مواجهیم. چهارمین چالش‌مان هم نیاز به وجود بیمه‌ای قدرتمند و  دارای قابلیت خرید راهبردی خدمات درمانی در کشور است.

۹۰۰۰ میلیارد وزارت بهداشت در جیب بیمه‌ها

آقاجانی در پایان به میزان مطالبات وزارت بهداشت از بیمه‌ها اشاره و اظهار کرد: طبق اسناد وصول نشده و ارسال نشده، مطالبات بیمارستان‌های وزارت بهداشت از سازمان‌های بیمه‌گر پایه اکنون بالغ بر ۹۰۰۰ میلیارد تومان است.


   

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha