عضو شورای عالی سازمان نظام پرستاری کشور، گفت: باید دست ها و مسائل پشت پرده اجرای دو طرح کمک پرستاری و طرح تحول نظام سلامت مورد بررسی قرار گیرد.

زد و بند مالی در حوزه پرستاری/ پشت پرده تربیت کمک پرستار

سلامت نیوز:عضو شورای عالی سازمان نظام پرستاری کشور، گفت: باید دست ها و مسائل پشت پرده اجرای دو طرح کمک پرستاری و طرح تحول نظام سلامت مورد بررسی قرار گیرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  پایگاه اطلاع رسانی نظام پرستاری، وحید نصیری با اشاره به دست های پشت پرده برای اجرای دوره کمک پرستاری یک ساله که به ضرر جامعه پرستاری است، افزود: با نگاهی اجمالی به دوره کمک پرستاری یک ساله که توسط معاون وزیر بهداشت که در راس امور این مسئله قرار داشت که آموزش ۱۰ هزار کمک پرستار یک ساله با مبلغ ۶ میلیون تومان را به تعاونی نظام سلامت واگذار کرد با توجه به اینکه ایشان به مدت ۸ سال رئیس هیئت مدیره این تعاونی بوده و همچنین قائم مقام ایشان احمد نجاتیان نیز به مدت ۱۰ سال نایب رئیس این تعاونی بوده است و آنان نیز کارایی تعاونی نظام سلامت را می دانستند می توان دریافت که به چه دلایلی این دوره اجرا شد و مسئولیت اجرای آن را نیز به تعاونی نظام سلامت ارائه دادند.

وی اظهار داشت: کارآیی تعاونی نظام سلامت تا اندازه ای ضعیف بود که نتوانست ۴ واحد را که تعهد کرده بود با ۷۰ میلیارد که توسط پرستاران پرداخت شده بود به اتمام برساند و یا به دلیل بدهی های زیاد چه از لحاظ سهام پرستاران و چه از لحاظ پیش فروش واحدهای مسکونی که در دستور کار خود داشته است با مشکلات مالی فراوانی روبرو بوده و در هیچ یک از بحث های آموزشی ورود نکرده است اما در سال گذشته تربیت ۱۰ هزار کمک پرستار به این تعاونی داده شد. از آنجا که شخص معاون پرستاری وزارت بهداشت می بایست پاسخگوی دوران مدیریت خود در تعاونی می بود، این دوره و آموزش ۱۰ هزار نفر را به راه انداخت و مسئولیت آن را بر عهده تعاونی گذاشت تا با کسب چند میلیارد تومان بتواند بدهی های تعاونی را پوشش دهد.

عضو شورای عالی نظام پرستاری در خصوص قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری نیز گفت: پرستاران از اینکه با توجه به  سیاست های دولت که اولویت اول خود را همراه با مسئله برجام بر تحول سلامت گذاشته بود، خوشبین بودند که قانون تعرفه گذاری نیز اجرایی می شود زیرا بخشی از تحول سلامت، تحول خدمات پرستاری است به این معنی که اصلی ترین بخش آن این مسئله است و به واقع می توان گفت که دولت در طرح تحول سلامت شکست خورد و به نتیجه دلخواه خود نرسید.

وی در خصوص پشت پرده طرح تحول نظام سلامت خاطر نشان شد: مسئله پشت پرده طرح تحول نظام سلامت این بود که برخلاف اسم زیبا و عوام فریبانه ای که داشت، تحول درآمد پزشکان را در بر داشت بویژه در بخش خصوصی که تعرفه ها را تا ۲۰۰ درصد بالا برده است.

عضو هیئت مدیره نظام پرستاری ارومیه افزود: دوران مدیریت معاونت پرستاری به گونه ای بوده است که جامعه پرستاری را به حاشیه برده و دل نگرانی های بسیار عمیقی برای پرستاران بوجود آورده و پرستاری به جای تحول در مدارج بالا نگران افت به مدرک دیپلم شده است و ضربه سختی به جامعه پرستاری وارد شده است.

وی در خصوص تعامل بین وزارت بهداشت و سازمان نظام پرستاری، خاطر نشان کرد: در نشست وزیر بهداشت با اعضای شورای عالی نظام پرستاری، وعده هایی در خصوص حل مسائل و برآورده کردن خواسته های پرستاری داده شد که به هیچ یک از وعده ها عمل نشد و جامعه پرستاری در چند مسئله که برای آنان در اولویت بود، پافشاری نمود اما باز هم متاسفانه هیچ کدام عملی نشد و باز هم پرستاران دلشکسته تر از قبل به کار خود ادامه دادند در اصل می توان گفت که پرستاران زیاد خواه نیستند و نگران دریافت حقوق بالاتر نیستند بلکه نگران خدماتی هستند که مردم دریافت می کنند و نگران افرادی هستند که به عنوان پرستار می خواهند به مردم خدمت کنند.

رئیس کمیسیون حقوقی شورای عالی سازمان نظام پرستاری کشور، گفت: اجرایی نشدن وعده های وزارت بهداشت باعث می شود که این وزارتخانه باز هم عقبگرد داشته باشد و باز هم با اجرای طرح های شکست خورده مواجهه شود زیرا در وزارت بهداشت ضعف بودجه وجود ندارد بلکه ضعف مدیریتی وجود دارد که سبب شده طرح های اجرا شده توسط این وزارتخانه با شکست مواجه شود.


 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha