رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت:مصرف نمک و استعمال دخانیات تا سال 2025 میلادی (1404) براساس سند ملی پیشگیری و کنترل بیماری های غیرواگیر باید 30 درصد کاهش یابد.

سلامت نیوز:  رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت:مصرف نمک و استعمال دخانیات تا سال 2025 میلادی (1404) براساس سند ملی پیشگیری و کنترل بیماری های غیرواگیر باید 30 درصد کاهش یابد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،دکتر علی گل محمدی  افزود: براساس این برنامه، فشار خون 25 درصد کاهش و تحرک بدنی هم باید 20 درصد افزایش یابد.


وی اظهار کرد که اگر این موارد محقق شود می توان شاهد کاهش 20 درصدی مرگ و میر زودرس ناشی از بیماری های غیرواگیر در کشور بود.
رئیس گروه پیشگیری دانشگاه علوم پزشکی ایران، میانگین مصرف روزانه نمک در کشور را 10.7 گرم اعلام کرد و گفت: مقدار نمک مورد نیاز بدن را 3 تا 5 گرم در روز است که این مقدار بیش از دو برابر مورد نیاز است.


وی اظهار کرد که هر فرد باید 3 تا 5 گرم نمک در روز مصرف کند اما مقدار مصرف این مواد غذایی در کشور بالاست و تا سال 1404 باید 30 درصد کاهش پیدا کند.
براساس آمار اعلام شده از سوی وزارت بهداست سالانه 65 هزار ایرانی فقط براثر مصرف سیگار جان خود را از دست می دهند که متاسفانه این آمار در حال افزایش است.


وی همجنین به افزایش بیماری های غیرواگیر در دنیا اشاره کرد و گفت: سالانه حدود 38 میلیون نفر در دنیا بر اثر بیماری های غیرواگیر جان خود را از دست می دهند.


گل محمدی اظهار کرد: براساس آمار سال 2010 مرگ میر ناشی از بیماری های واگیر در ایران 70.4 درصد بوده که این رقم در دنیا 65.5 درصد است که نشان دهند افزایش این عارضه در کشور است.


براساس اعلام یکی از مسئولان وزات بهداشت در سال جاری، عامل 76 درصد مرگ و میر افراد زیر 70 سال در کشور، چهار بیماری غیرواگیر قلبی و عروقی، سرطان، دیابت و تنفسی است.


وی بیان کرد: وزارت بهداشت و دانشگاه های علوم پزشکی کشور با همکاری و همراهی سازمان ها و ارادات دست اندارکار در این حوزه، باید طی حدود 9 سال باقیمانده تا 1404 بسترهای لازم را برای تحقق این موضوع مهم فراهم کنند.


گل محمدی بر لزوم برنامه ریزی منسجم متولیان این حوزه های تاکید کرد و گفت: با همسو شدن این دستگاه امکان تحقق این اهداف مهم، براساس برنامه منسجم فراهم می شود.


وی اظهار کرد که دانشگاه های علوم پزشکی تهران، شهید بهشتی و ایران برنامه ای در این زمینه تدوین تدوین کرده اند و سایر دستگاه ها هم باید برنامه خود را تدوین کنند تا با کمک و یاری همه بتوانیم به این اهداف مهم دست یابیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha