یکشنبه ۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۵
کد خبر: 196139

خستگی، بی حالی و سر درد همگی از مهم ترین و شایع ترین عوارض کم خوابی یا بد خوابی است، عوارضی که همه ما حداقل یک بار در طول عمر خود طعمش را چشیده ایم. با این حال به نظر می رسد، پایین بودن کیفیت خواب تبعاتی گسترده تر از آنچه فکرش را می کنیم دارد؛ تبعاتی که حتی می تواند نسل های بعدی را هم درگیر کند.

اختلال خواب توان باروری مردان را کاهش می دهد

سلامت نیوز: خستگی، بی حالی و سر درد همگی از مهم ترین و شایع ترین عوارض کم خوابی یا بد خوابی است، عوارضی که همه ما حداقل یک بار در طول عمر خود طعمش را چشیده ایم. با این حال به نظر می رسد،  پایین بودن کیفیت خواب تبعاتی گسترده تر از آنچه فکرش را می کنیم دارد؛ تبعاتی که حتی می تواند نسل های بعدی را هم درگیر کند.

ببه گزارش سلامت نیوز به نقل از شفقنا زندگی، بسیاری از زوج ها دوست دارند که زندگی مشترک دو نفره خود را به یک زندگی سه نفره تبدیل کنند؛ اما در این مسیر عوامل مختلفی اثرگذار است و یکی از مهم ترین آنها میزان و نحوه خواب است. شاید قدری عجیب و دور از ذهن به نظر برسد؛ ولی بنا بر یافته های به دست آمده از آخرین تحقیقات انجام شده کم خوابی در مردان موجب کاهش توان باروری آنها می شود. در واقع، همان طور که رژیم غذایی صحیح، فراهم کردن موقعیت مناسب و آمادگی روحی از جمله عوامل مهم در باروری زنان هستند میزان و کیفیت خواب مردان هم به شکل مسقیم این مسئله را تحت تأثیر قرار می دهد.

بر این اساس، توان باروری مردان به شکل مستقیم تحت تأثیر کم خوابی یا پر خوابی آنها قرار دارد. بر این اساس، شانس پدر شدن مردانی که در طول شبانه روز کم تر از 6 ساعت یا بیشتر از 9 ساعت می خوابند 42 درصد کم تر از سایرین است. علاوه بر این، مردانی که نوعی از اختلال خواب را تجربه کرده اند در باروری دچار مشکل می شوند. دلیل اصلی چنین اتفاقی به میزان هورمون ها در بدن مربوط می شود؛ چراکه میزان و نوع خواب با میزان هورمون تستوسترون ارتباط مستقیمی دارد.

در واقع، ساعات خواب در طی روز میزان تولید تستوسترون بدن را تعیین می کند؛ و همین موضوع می تواند شانس بچه دار شدن یک زوج را تحت تأثیر قرار دهد.

منبع scienceworldreport


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha