یکشنبه ۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۷
کد خبر: 196140

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، گفت: از آنجا که واحدهای صنعتی و تولیدی ملکف به اجرای سیاست‌ها و ضوابط ابلاغی سازمان حفاظت محیط زیست هستند تبعا باید کارشناس محیط زیست داشته باشند و اگر کارشناس متخصص محیط زیست نداشته باشند نمی‌توانند ضوابط محیط زیست را اجرایی کنند.

ابتکار: فعلا مجوز جذب نیرو نداریم

سلامت نیوز:رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، گفت: از آنجا که واحدهای صنعتی و تولیدی ملکف به اجرای سیاست‌ها و ضوابط ابلاغی سازمان حفاظت محیط زیست هستند تبعا باید کارشناس محیط زیست داشته باشند و اگر کارشناس متخصص محیط زیست نداشته باشند نمی‌توانند ضوابط محیط زیست را اجرایی کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،معصومه ابتکار  با اشاره به اینکه طبق مصوبه شورای عالی محیط زیست همه دستگاه‌های دولتی باید یک دفتر محیط زیست و توسعه پایدار داشته باشند، گفت: باید کانون و نهادی در همه دستگاه‌ها برای مساله محیط‌زیست ایجاد شود. واحدهای صنعتی و تولیدی نیز، چون ملکف به اجرای استانداردهای محیط زیست، سیاست‌ها و ضوابط ابلاغی سازمان حفاظت محیط زیست هستند تبعا باید کارشناس محیط زیست داشته باشند و اگر کارشناس متخصص محیط زیست نداشته باشند نمی‌توانند ضوابط محیط زیست را اجرایی کنند.

وی اظهار کرد: در حال حاضر این مسئله برای دستگاهای دولتی حاصل شده و مکلف به اجرای آن هستند، مگر اینکه دستگاهی بخواهد از آن تخطی کند. در شرایط فعلی همه واحدها باید برای ایفای وظایف محیط زیستی کارشناس محیط زیست داشته باشند، در برخی واحدها، بخش محیط زیست و HSE  (محیط زیست، ایمنی و سلامت) وجود دارد که در این صورت حتما باید کارشناس محیط زیست داشته باشند. در حال حاضر سیاست ابلاغی دولت  که در حال پیگیری اجرای آن هستیم این است که همه واحدها بخش HSE داشته باشند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در مورد استخدام نیروی غیرکارشناس محیط زیست در برخی واحدهای صنعتی برای پایش ضوابط محیط زیستی، اظهار کرد: این افراد طبیعتا نمی‌توانند وظایف متخصص محیط زیست را انجام دهند. بخش خصوصی را هم مکلف کرده‌ایم که ضوابط محیط زیستی را رعایت کنند ولی اینکه مکلف کنیم چه کسانی را برای این کار به کار بگیرند هنوز اتفاق نیفتاده است.

وی با بیان اینکه از تصویب پیشنهاد استخدام کارشناس محیط زیست برای واحدهای صنعتی و تولیدی استقبال می‌کنیم، گفت: این مصوبه موثر خواهد بود چون برای فارغ‌التحصیلان محیط زیست فرصت اشتغال فراهم می‌کند و فکر می‌کنیم هر چقدر استانداردها و ضوابط محیط زیستی را جدی‌تر بگیریم واحدها مکلف و مجبور می‌شوند از کارشناس مشخص محیط زیست برای اداره کردن واحد خود استفاده کنند.

دستگاه‌های دولتی مجوز استخدام نیرو ندارند

ابتکار در مورد عدم استخدام نیروی جدید در سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: دستگاه‌های دولتی مجوز استخدام نیرو ندارند و به این دلیل است که دولت امکان بکارگیری نیروی جدید ندارد. در حال حاضر دستگاه‌های دولتی متورم شده‌اند ولی ما در سازمان محیط زیست به نیروی جدید نیاز داریم که به خاطر نبود بودجه کافی در دولت امکان استخدام پرسنل جدید را نداریم؛ اما با این وجود در این دوره و در چند نوبت تبدیل وضعیت پرسنل سازمان به ویژه برای محیط‌بانان صورت گرفت و حدود 70 نفر از آنها تبدیل وضعیت شدند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: در مورد فارغ‌التحصیلان محیط زیست هم در سال گذشته با مصوبات دولت و مجوزهای موجود استخدام 220 نفر را داشتیم ولی احتیاج سازمان محیط زیست خیلی بیشتر از اینها است که متاسفانه فعلا مجوز جذب نیرو نداریم.

 "استخدام نیروی متخصص کارشناس محیط زیست در کلیه واحدهای صنعتی و تولیدی" از جمله مواد لایحه هوای پاک است. هفته گذشته کلیات این لایحه به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و در هفته جاری نیز بررسی آن در دستور کار مجلس قرار دارد. اخیرا 1400 تن از فارغ‌التحصیلان محیط زیست کشور در مقاطع مختلف، که نسبت به وضعیت اشتغال خود نارضایتی دارند به منظور رساندن صدای اعتراض خود به مسئولان، اقدام به تشکیل کمپینی با عنوان "کمپین حمایت از فارغ‌التحصیلان رشته محیط زیست" کردند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha