اگر برنامه ریزی برای دویدن را آغاز کرده اید و به شدت به آن دل داده اید، دیگر چیزی را تغییر ندهید. بهترین برنامه ورزشی برای هر کسی همان برنامه ای است که به آن دل داده و آن را با دل و جان انجام می دهد. اما اگر جزو گروهی از افراد هستید که دویدن را برای بدنشان سخت و دشوار می دانند، راه حل های جایگزینی وجود دارد.

برای کاهش وزن چگونه بدویم؟

سلامت نیوز: اگر برنامه ریزی برای دویدن را آغاز کرده اید و به شدت به آن دل داده اید، دیگر چیزی را تغییر ندهید. بهترین برنامه ورزشی برای هر کسی همان برنامه ای است که به آن دل داده و آن را با دل و جان انجام می دهد. اما اگر جزو گروهی از افراد هستید که دویدن را برای بدنشان سخت و دشوار می دانند، راه حل های جایگزینی وجود دارد.
 
به گزارش سلامت نیوز به نقل از «تابناک باتو»؛ برخی دوندگان تازه کار با امید به کاهش وزن به ورزش دو روی می آورند و پس از یک یا دو هفته دویدن خسته کننده با سرخوردگی و نا امیدی از خیر برنامه خود می گذرند. آنها هیچ نتیجه قابل ملاحظه ای را در قیاس با قبل مشاهده نمی کنند. پاهایشان آسیب دیده و مفاصل آنها درد گرفته و همین امر بسیاری از افراد در رژیم را متعجب می کند که آیا دویدن برای کاهش وزن نامناسب است.

آیا شما باید بدوید تا وزن کم کنید؟

 اگر می خواهید با تمرین و ورزش وزن کم کنید، چیزهایی وجود دارد که از نوع ورزشی که شما انتخاب می کنید، مهم تر هستند؛ نخست اینکه پشتکار و پیگیری بیش از هر چیز اهمیت دارد. این بدان معناست که شما به انتخاب یک نوع ورزشی نیاز دارید تا بتوانید بر اساس یک قاعده و منظم آن را ادامه دهید.
 
سپس شما نیازمند توجه به شدت، تکرر و مدت زمان جلسات ورزشی خود هستید. برای سوزاندن کالری به شدت کافی ورزش نیازمندید اما نه آن قدر شدید که مصدوم شوید و یا بخواهید قید آن را بزنید. ضروری است مدت زمان هر جلسه ورزش، برای چربی سوزی کافی و جلسات ورزش شما به اندازه کافی پیوسته و مکرر باشد تا در بلند مدت کسر کالری داشته باشید.

بنا بر این گزارش، دویدن برای برخی از افراد می تواند با این معیار مناسب باشد؛ اما برای خیلی از افراد، شدت دویدن آنها را مجبور به ترک برنامه خود قبل از تأثیرگذاری آن می کند. همچنین دویدن می تواند به مفاصل شما فشار بیاورد. یکی از مطالب مجله مشاوره امریکا در تناسب اندام با ورزش (American Council on Exercise s Fitness Journal)  می گوید، فشار روی پاها به علت دویدن می تواند تا چهار برابر وزن بدن دونده باشد. اگر شما اضافه وزن دارید و یا مبتلا به چاقی مفرط هستید، این اثر می تواند به بیش از این هم برسد.

راه های جایگزین برای کاهش وزن

اگر برنامه ریزی برای دویدن را آغاز کرده اید و به شدت به آن دل داده اید، دیگر چیزی را تغییر ندهید. بهترین برنامه ورزشی برای هر کسی همان برنامه ای است که به آن دل داده و آن را با دل و جان انجام می دهد. اما اگر جزو گروهی از افراد هستید که دویدن را برای بدنشان سخت و دشوار می دانند، راه حل های جایگزینی وجود دارد.

اگر در نهایت تصمیم گرفتید که یک دونده باشید، در مورد وقفه های پیاده روی و دویدن فکر کنید. اگر به اندازه کافی برای تمرین سخت و شدید سالم هستید و این حتی می تواند به عنوان تمرین وقفه دار بسیار شدید و فشرده (HIIT) شکل بگیرد، تمرینات HIIT یا همان تمرینات وقفه دار بسیار شدید و فشرده به شدت برای کاهش وزن تأثیرگذار هستند.

شما همچنین می توانید ورزش دویدن در آب را امتحان کنید که این ورزش عضلات شما را بدون تأثیر اولیه وزن شما روی زمین، برای ورزش آماده می کند.

اما اگر دویدن در آینده شما جایی ندارد، نگران نباشید. دوچرخه سواری را برای کاهش وزن امتحان کنید و یا اینکه یک دی وی دی ورزش و تمرین بخرید. من به تازگی دی وی دی تمرین و ورزش کامل بدن توسط باب هارپر و تمرین تاباتا ـ استایل خانم کریس فریتگ را مشاهده کردم که بسیار عالی هستند. مجموعه تمرینات HIIT خانم کریس ، جلسات ورزشی فشرده و کوتاه مدت را ترتیب می دهد که می تواند با تمرینات ورزشی تأثیرگذار روی تمام بدن ترکیب شود.
 
بدون توجه به ورزشی که شما انتخاب می کنید، تفاوت بین موفقیت و شکست به رژیم غذایی شما باز خواهد گشت. اگر دویدن را انتخاب کرده اید، انتخاب بسیار عالی است!
اما با توجه به تجربه من، بسیاری از دوندگان تازه کار قبل از اینکه کاهش وزن دهند، وزن اضافه می کنند. در حقیقت، بسیاری از دوندگان مارتن را نیز دیده ام که همین اشتباه را انجام می دهند و کیلوهای زیادی را در جریان تمرین برای اولین دو مارتن خود، اضافه می کنند.

اگر دویدن را برای کاهش وزن انتخاب کرده اید، به یاد داشته باشید که فعالیت خود را با میزان غذایی که مصرف می کنید، هماهنگ کنید. هنوز فعالیتی انجام نشده و حتی به دویدن نرفته اید که چک سفید امضا در آشپزخانه دریافت می کنید! قبل از اینکه هر برنامه ای را آغاز کنید، یک مجله تغذیه داشته باشید که درک درستی از میزان کالری مصرفی روزانه خود به دست آورید. سپس کالری های مورد نیاز خود را اندازه بگیرید و بر اساس میزان فعالیت فیزیکی خود تطبیق دهید. البته شما می توانید از یک متخصص تغذیه و یا مربی ورزشی واجد شرایط برای راهنمایی گرفتن در طول این پروسه کمک بگیرید.

و در پایان به یاد داشته باشید که شما بیشتر ممکن است به ورزشی دل ببندید که عاشق آن ورزش هستید. اگر عاشق دویدن هستید، پس به آرامی شروع کنید و یک برنامه منطبق که جسم شما را برای یک عادت بلند مدت زندگی سلامت نگه می دارد، تنظیم کنید. اما اگر دویدن ورزش شما نیست، راه های بسیار دیگری برای کاهش وزن و داشتن بدنی بهتر وجود دارد.
منبع: verywell.com

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha