نارسایی قلبی به دلیل عدم توانایی قلب در پمپاژ کافی خون برای رفع نیاز بافت‌ها به اکسیژن و مواد مغذی ایجاد می‌شود. به دنبال نارسایی قلبی احتقان و پر خونی وریدهای ریوی و سیستمیک ایجاد می‌شود.

با علل نارسایی قلبی و علائم آن آشنا شوید

سلامت نیوز:نارسایی قلبی به دلیل عدم توانایی قلب در پمپاژ کافی خون برای رفع نیاز بافت‌ها به اکسیژن و مواد مغذی ایجاد می‌شود. به دنبال نارسایی قلبی احتقان و پر خونی وریدهای ریوی و سیستمیک ایجاد می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آنا،  نارسایی قلبی به دلیل عدم توانایی قلب در پمپاژ کافی خون برای رفع نیاز بافت‌ها به اکسیژن و مواد مغذی ایجاد می‌شود. به دنبال نارسایی قلبی احتقان و پرخونی وریدهای (رگ) ریوی و سیستمیک ایجاد می‌شود.

علائم بیماری
- تنگی نفس به هنگام دراز کشیدن و تنگی نفس حمله‌های شبانه
- سرفه خشک یا مرطوب وجود خلط کف آلود و گاهی صورتی رنگ، گیجی، خستگی و اضطراب افسردگی، تعریق بی‌قراری، سیاه شدن لب‌ها و ناخن‌ها، پوست سرد و رنگ پریده
- ادرار شبانه ورم دست‌ها و پا‌ها که به صورت گود گذار باشد
- افزایش وزن به علت تجمع مایع در بدن، بزرگی کبد، مشکلات گوارشی مثل بی‌اشتهایی، سوهاضمه، یبوست
روش‌های درمانی نارسایی قلب
اساس درمان نارسایی قلب بر مبنای استراحت، درمان دارویی و رژیم غذایی استوار است

نکات آموزشی فعالیت و استراحت
- توصیه می‌شود در مرحله حاد در طول روز استراحت کافی داشته باشید و در زمان استراحت، برای کاهش تنگی نفس بهتر است سر تخت ۲۰ الی ۳۰ سانتی متر بالا برده و در حالت نشسته یا نیمه نشسته قرار بگیرید.
- در صورتی که در حالت دراز کش دچار تنگی نفس شدید،بهتر است لبه تخت بنشینید و پاهای خود را آویزان روی صندلی قرار داده و دست‌ها و سر خود را روی میز بالای تخت قرار دهید.
- می‌توان پس از کنترل شدن بیماری، فعالیت خود را به آهستگی و با کمک دیگران شروع کنید و کم کم آن را افزایش دهید.
- برای جلوگیری از سرگیجه تغییر وضعیت از نشسته به ایستاده باید به آهستگی صورت گیرد.
- پس از هر بار فعالیت کمی استراحت نیاز است.
- می‌توان در ورزش‌هایی چون پیاده روی، شنا و دوچرخه سواری شرکت داشته باشید و در صورتی که قادر به تحمل فعالیت نیستید بلافاصله آن را متوقف کنید.
-از قرار گرفتن در معرض هوای خیلی سرد و یا گرم خودداری کنید و در هوای سرد روی بینی و دهان خود را با شال گردن یپوشانید و لباس گرم و مناسب استفاده کنید. بهتر است فعالیت خود را در موقعی از روز که هوا معتدل است،انجام دهید.

نکات آموزشی در ارتباط با دارو‌ها
در صورتی‌که دیگوکسین مصرف می‌کنید:
- حتما قبل از مصرف آن نبض خود را کنترل کنید و در صورتی‌که کمتر از ۶۰ ضربه در دقیقه بود به پزشک خود اطلاع دهید.
- به علایم مسمومیت با دیگپوکسین مانند بی‌اشتهایی، گیجی، تهوع و استفراغ، خستگی و اختلالات بینایی توجه داشته باشید و در صورت بروز این علایم به پزشک مراجعه کنید.
- مصرف همزمان دیگوکسین با برخی از مواد غذایی پرفیبر مانند سبزیجات خام میوه‌ها، سبوس، داروهای آنتی اسید (شربت معده) داروهای ضد اسهال و ملین‌ها باعث کاهش جذب دیگوکسین می‌شود. بنابراین از مصرف همزمان آن‌ها خودداری شود.
در صورت مصرف داروهای ادرار آور مانند لازیکس:
- توصیه می‌شود این دارو‌ها در ایتدای صبح مصرف شود.
- وزن و فشارخون روزانه کنترل شود.
- شما بایستی از عوارض این دارو‌ها از جمله: گیجی، نبض نامنظم، شلی عضلانی، کرختی و مورمور شدن دست و پا، اسهال، تهوع و درد شکمی، خشکی دهان، تشنگی زیاد، تب، ضعف و خستگی اطلاع داشته باشید.
- به صورت دوره‌ای جهت اندازه گیری سدیم و پتاسیم خون به پزشک مراجعه نموده و آزمایش انجام دهید.

در صورت مصرف داروهای ضد انعقاد مثل وارفارین
- بهترین زمان مصرف دارو هنگام عصر است.
- با توجه به اینکه غذا ممکن است بر جذب دارو و تاثیر گذار، دارو بهتر است نیم ساعت قبل یا یک ساعت بعد از غذا مصرف شود.
- کنترل مکرر سطح INR تا رسیدن به سطح ثابت مورد نظر.
- هرگز دوز دارو سر خود کم یا زیاد نشوید.

تغذیه
توصیه می‌شود نمک مصرفی در مواد غذایی به یک گرم در روز محدود شود. یعنی به هنگام طبخ و صرف غذا به آن نمک اضافه نکنید و از مصرف غذاهای نمک دار نیز خودداری نمایید. جهت خوش طعم کردن غذا‌ها می‌توان از آبلیمو، گیاهان معطر مثل میخک، فلفل فرنگی و مرکبات استفاده کرد.
- مواد غذایی با سدیم فراوان شامل: گوشت نمک و سود شده، گوشت‌های آماده و غذاهای کنسرو شده، سوسیس، همبرگر، انواع سس‌ها، ترشی، شور‌ها، ادویه جات و برخی پنیر‌ها می‌باشد که لازم است از خوردن آن‌ها خودداری شود.
- شما باید تعداد وعده‌های غذایی خود را بیشتر و حجم آن را کمتر نمایید و از مصرف مواد محرک مانند: قهوه، مواد حاوی کافئین، الکل و سیگار خودداری نمایید.
- با نظر پزشک محدودیت مایعات را رعایت نمایید.
- جهت رفع خشکی دهان در مواردی که مایعات به یک و نیم لیتر در روز محدود می‌شود. می‌توان از آب نبات سفت و آدامس بدون قند استفاده کرد و یا شست‌و‌شوی دهان انجام می‌شود.
- کنترل وزن روزانه بایستی انجام شود هر روز صبح یک ساعت مشخص پس از تخلیه مثله وزن خود را کنترل کنید و هر گونه افزایش وزن ناگهانی به میزان (۹/۰-۴/۱) کیلوگرم در روز یا (۳/۲-۵/۲) در عرض یک هفته را گزارش کنید.
برای جلوگیری از عفونت‌های تنفسی از رفتن به محل‌های آلوده و شلوغ و تماس با افراد عفونی خودداری کنید. تزریق سالیانه واکسن آنفلوآنزا در ابتدای پاییز برای شما توصیه می‌شود.

منبع:روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha