یکشنبه ۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۲
کد خبر: 196167

نیمه سال 1391 بود که معصومه ابتکار، رئیس سازمان محیط‌زیست، نسبت به سونامی سرطان هشدار داد. او ریزگردها، تغذیه و پارازیت‌های ماهواره‌ای را عامل سونامی سرطان عنوان کرده بود. این هشدار او البته واکنش‌برانگیز شد، برخی از منتقدان سیاسی‌اش، به او تاختند که این هشدار، ریختن آب به آسیاب دشمن است و گروهی دیگر که عمدتا از مسئولان بهداشتی کشور بودند، این حرف‌های ابتکار را غیر‌کارشناسی دانستند و با اشاره به اینکه آمار سرطان در کشور فرای دنیا نیست، عنوان کردند که اتفاق عجیب و غریبی در این‌باره رخ نداده است.

آیا سونامی سرطان یک شوخی است؟

سلامت نیوز: نیمه سال 1391 بود که معصومه ابتکار، رئیس سازمان محیط‌زیست، نسبت به سونامی سرطان هشدار داد. او ریزگردها، تغذیه و پارازیت‌های ماهواره‌ای را عامل سونامی سرطان عنوان کرده بود. این هشدار او البته واکنش‌برانگیز شد، برخی از منتقدان سیاسی‌اش، به او تاختند که این هشدار، ریختن آب به آسیاب دشمن است و گروهی دیگر که عمدتا از مسئولان بهداشتی کشور بودند، این حرف‌های ابتکار را غیر‌کارشناسی دانستند و با اشاره به اینکه آمار سرطان در کشور فرای دنیا نیست، عنوان کردند که اتفاق عجیب و غریبی در این‌باره رخ نداده است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه فرهیختگان،سخنگوی وزارت بهداشت چندی پیش  درخصوص افزایش آمار سرطان گفته بود که شمار بیماران مبتلا به سرطان در کشور فرای کشورهای توسعه‌یافته نیست و دلیل رشد جمعیت سرطانی‌ها را در سال‌های اخیر، رسیدن سن پیک جمعیت کشور به سنین میانسالی عنوان کرد؛ سنینی که در آن خطر ابتلا به سرطان افزایش پیدا می‌کند.


در روزهای اخیر خبر مرگ محمدرضا رستمی، خبرنگار حوزه فرهنگ، در اثر ابتلا به سرطان واکنش‌های فراوانی به دنبال داشت، در حالی که بسیاری به دنبال تعلل پزشکی برای رفع بیماری‌اش می‌گردند، اما می‌توان این سوال را هم مطرح کرد که چرا خبر‌هایی از این دست این روزها، این گونه به وفور شنیده می‌شود.


در گذشته بیماری سرطان بیماری کهنسالان بود، افراد در سنین بالا به این بیماری مبتلا می‌شدند، اما این روزها به بخش‌های شیمی درمانی و رادیوتراپی بیمارستان‌ها که سری بزنید در کنار افراد میانسال و کهنسال جمعیت زیادی از جوانان را هم می‌بینید. این موضوعی است که مسئولان وزارت بهداشت کمتر نسبت به آن پاسخی گفته‌اند.


سرطان چنان به زندگی هر روز ما نزدیک شده است که کمتر کسی است که در نزدیکانش ردی از این بیماری نبیند. این در حالی است که هر روز با پدیده‌هایی مثل آلودگی هوا، غذاهای اصلاح ژنتیک شده، آب نیترات‌دار و... مواجه هستیم و عزم جدی‌ای برای مقابله با آنها مشاهده نمی‌کنیم.
   

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha