منطقه شکار ممنوع بدیل از پشکر شروع و به پیرآباد می‌رسد، قرارگیری منطقه به‌گونه‌ای است که شکارچیان به‌راحتی می‌توانند آن را دور بزنند.

منطقه‌ای شکار ممنوع در بهبهان که هنوز پاسگاه محیط‌بانی ندارد

سلامت نیوز: منطقه شکار ممنوع بدیل از پشکر شروع و به پیرآباد می‌رسد، قرارگیری منطقه به‌گونه‌ای است که شکارچیان به‌راحتی می‌توانند آن را دور بزنند

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه سبزینه، منطقه حفاظت شده «خاییز» و منطقه شکار ممنوع «بدیل» در بهبهان گرچه فاصله اندکی با یکدیگر دارند؛ اما تفاوت سطح حفاظت در این دو منطقه موجب شده است در سرشماری‌های حیات وحش صورت گرفته در خاییز 5200 کل و بز شمارش شود؛ در حالی‌که بدیل براساس آمارها تنها 100 رأس از این‌گونه‌ها را در خود جای دهد. این در حالی است که به گفته فعالان محیط زیست و مسئولان این حوزه، بدیل قابلیت تبدیل شدن به یک منطقه حفاظت شده را دارد. زمانی که از قابلیت‌ها صحبت می‌شود، از چه مواردی صحبت می‌کنیم و آیا دلایل ذکر شده کافی است؟


محمد داس‌مه، وکیل دادگستری در این‌باره گفت: منطقه شکار ممنوع بدیل در مجاورت منطقه حفاظت شده خاییز قرار گرفته است، با وجود این شاهد تفاوت‌های فاحشی میان این دو منطقه هستیم. وی با بیان این‌که به گفته بسیاری از کارشناسان محیط زیست منطقه شکار ممنوع بدیل از لحاظ تنوع زیستی از منطقه حفاظت شده خاییز ارزشمندتر است، بیان کرد: در سرشماری صورت گرفته در این دو منطقه در خاییز 5200 و در بدیل تنها 100 رأس کل و بز مشاهده شد. حال جای این پرسش باقی است که چرا با وجود یکسانی اقلیم و منطقه باید شاهد چنین تفاوت‌هایی باشیم.


این وکیل دادگستری در توضیح این امر عنوان کرد: بدیل پاسگاه محیط‌بانی ندارد و این امر موجب شده است سطح حفاظت در آن بسیار پایین باشد.


وی با اشاره به مشاهده پلنگ در منطقه شکار ممنوع بدیل گفت: چند ماه پیش یکی از فعالان محیط زیست ساکن روستاهای حاشیه بدیل از فاصله 40 تا 50 متر از یک قلاده پلنگ فیلم‌برداری کرد و با فاصله یکی دو ماه بعد نیز از دو قلاده پلنگ دیگر در این منطقه فیلم‌برداری شد.


داس‌مه افزود: منطقه شکار ممنوع بدیل از پشکر شروع و به پیرآباد می‌رسد، قرارگیری منطقه به‌گونه‌ای است که شکارچیان به‌راحتی می‌توانند آن را دور بزنند؛ اما برای محدودیت دسترسی آن‌ها راه‌حل‌هایی وجود دارد که می‌توان به آن‌ها پرداخت. در این منطقه بالنگستان ارتفاع بالاتری دارد که اگر در آن پاسگاه محیط‌بانی تاسیس شود قادر خواهد بود اشراف کلی به منطقه داشته و گلوگاه شکارچیان را پوشش دهد. عمده شکار انجام شده در منطقه در پشکر صورت می‌گیرد که به سد مارون نزدیک است و حیات وحش برای تامین آب به آن‌جا می‌روند. این وکیل دادگستری از انجام مکاتباتی جهت ارتقای درجه حفاظتی منطقه شکار ممنوع بدیل خبر داد و گفت: طوماری با امضای صدها نفر از فعالان محیط زیست برای دکتر ابتکار ارسال شده است تا در جلسه شورای عالی محیط زیست ارتقای بدیل به منطقه حفاظت شده مورد بررسی قرار گیرد. همچنین براساس قول مساعد استاندار، چنانچه این ارتقای درجه صورت گیرد اعتبارات آن نیز تامین خواهد شد.


وی اضافه کرد: در دادگستری استان خوزستان نیز شورایی برای حفاظت از منابع طبیعی و محیط زیست وجود دارد که ریاست آن را رئیس کل دادگستری به عهده ‌دارد و قائم مقام آن شخص استاندار است. در این شورا درباره مقوله مهم و زیربنایی و حفظ منابع طبیعی گفت‌وگو می‌شود و درباره منطقه شکار ممنوع بدیل نیز نامه‌ای نگاشته شده تا فرآیند ارتقای سطح حفاظت این منطقه را پیگیری کند.


فرخ شیرعلی، مدیر اداره محیط زیست شهرستان بهبهان، بیان کرد: بدیل نزدیک پنج سال است که به‌عنوان منطقه شکار ممنوع اعلام شده است و با بهبود آیتم‌های حفاظت و حیات وحش می‌تواند ارتقای درجه حفاظتی پیدا کند. طی ماه‌های اخیر مشاهده پلنگ را در این منطقه داشتیم که تاکنون سابقه نداشته است. از آن‌جا که پلنگ جزو گربه‌سانان بزرگ بوده و مشاهده آن نشان‌دهنده غنی بودن حیات وحش در منطقه است، می‌توان به این نتیجه رسید که منطقه شکار ممنوع بدیل دارای قابلیت‌های فراوانی در این حوزه است. شیرعلی در همین رابطه از ارسال گزارش‌های مرتبط با بدیل به سازمان حفاظت محیط زیست در تهران خبر داد و گفت: منتظر نظر شورای عالی محیط زیست برای ارتقای درجه حفاظتی این منطقه هستیم.


وی در پاسخ به این پرسش که احداث یک پاسگاه محیط‌بانی در منطقه شکار ممنوع بدیل می‌تواند، به افزایش درجه حفاظتی این منطقه منجر شده و آمار حیات وحش در آن را تا اندازه زیادی گسترش دهد، چرا تاکنون در این زمینه اقدامی صورت نگرفته است، بیان کرد: در این‌باره پیشنهادهایی به استانداری و فرمانداری شده است. با این حال با مشکل اعتبارات و بوجه در این سال‌ها مواجه بوده‌ایم. از این رو امیدواریم با اعلام بدیل به‌عنوان منطقه حفاظت شده، پاسگاه محیط‌بانی به‌عنوان یکی از ضروریات این موضوع تاسیس شود. در غیاب پاسگاه محیط‌بانی، از آن‌جا که بدیل فاصله اندکی با بهبهان دارد، گشت‌های روزانه‌ای را در این منطقه انجام می‌دهیم تا حیات وحش این منطقه را حفظ کنیم.


شیرعلی در این‌باره که با وجود این حفاظت یک تفاوت 50 برابری میان حیات وحش خاییز و بدیل وجود دارد، عنوان کرد: خاییز جدا از چند سال که به‌عنوان منطقه شکار ممنوع بود، نزدیک به 20 سال است که به‌عنوان منطقه حفاظت شده معرفی شده است و در آن سه پاسگاه محیط‌بانی وجود دارد. در مقابل در بدیل هیچ پاسگاهی نداریم که همین امر توجیه‌کننده این تفاوت‌هاست. همچنین خاییز 20 برابر بیش از بدیل مساحت دارد که همین امر حیات وحش بیش‌تر را در این منطقه توجیه می‌کند.


وی درباره تعارض‌های موجود با حیات وحش در بدیل گفت: بخشی از این منطقه در استان کهگیلویه و بویراحمد واقع شده که در همین بخش نیز ما با مشکل شکار غیرمجاز مواجهیم. امیدواریم با تبدیل منطقه شکار ممنوع بدیل به‌عنوان حفاظت شده و اختصاص نیرو، حجم شکار نیز در آن کاهش پیدا کرده و تنوع زیستی در آن افزایش یابد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha