یکشنبه ۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۱
کد خبر: 196186

دکتر باباتونده اوسوتیمهین، دبیر اجرایی صندوق جمعیت سازمان ملل متحد در بیانیه‌ای به مناسبت رونمایی گزارش وضعیت جمعیت جهان 2016 گفت: روزانه 47 هزار و 700 دختر که بسیاری از آنان 10 ساله هستند، در معرض خطر ازدواج اجباری و زودرس قرار دارند.

میزان دختران در معرض خطر ازدواج اجباری

سلامت نیوز: دکتر باباتونده اوسوتیمهین، دبیر اجرایی صندوق جمعیت سازمان ملل متحد در بیانیه‌ای به مناسبت رونمایی گزارش وضعیت جمعیت جهان 2016 گفت: روزانه 47 هزار و 700 دختر که بسیاری از آنان 10 ساله هستند، در معرض خطر ازدواج اجباری و زودرس قرار دارند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا متن کامل بیانیه سازمان ملل به شرح زیر است: «عنوان گزارش امسال "10سالگی: چگونه آینده ما به دختری در این سن بستگی پیدا می کند"، است.

در برخی نقاط دنیا،10 سالگی می‌تواند زمانی برای کندوکاو، گشایش افق ها و بررسی فرصت‌ها باشد ولی در قسمت‌های دیگر این جهان، این سن می‌تواند زمانی باشد که موانع در راه رشد به سوی بزرگسالی پدیدار می‌شوند، و گزینه‌ها، فرصت‌ها و انتخاب‌ها را محدود می‌کنند. این امربه خصوص در رابطه با دختران صادق است.
در بعضی کشورها و جوامع، هنگامی که دختری 10 ساله و به بلوغ نزدیک می شود، نه تنها به عنوان فردی ناتوان از هرگونه تصمیمی گیری تلقی می‌شود، بلکه به صورت یک کالا برای فروش، تجارت، و یا قاچاق یعنی به منظورازدواج، فرزند آوری، کار بدون دستمزد و استثمار جنسی بکار گرفته می‌شود.
این واقعیت‌ها را در نظر بگیرید.
روزانه 47 هزار و 700 دختر که بسیاری ازآنان 10 ساله هستند در معرض خطر ازدواج اجباری و زودرس هستند.
عموما ازدواج دختران با بارداری همراه است که آن نیز دختران را با خطرات در زمینه‌های بهداشتی و محدودیت های تحصیلی روبرو می کند و در نتیجه فرصت های کاری و استقلال از آنان سلب می شود.
برای میلیون‌ها دختر، رسیدن به سن بلوغ، شروع یک عمر فقر، ناتوانی و فرصت‌های از دست رفته است. درها به رویشان بسته می‌شود و دیگر زندگی آنان متعلق به خودشان نیست. این بی‌عدالتی غیر قابل بخشش وتجاوزی به حقوق اساسی یک دختر است.
وقتی دختری از حقوق خویش بهره‌مند گردد، بتواند به مدرسه برود، سالم باقی بماند و از خطر ازدواج و بارداری زودرس ایمن باشد، با احتمال بیشتری به شکوفایی کامل خویش در دوران بزرگسالی می‌رسد. او برای یافتن کار، درآمد مناسب و دستیابی به فرصت‌ها، آماده‌تر خواهد بود.
گزارش وضعیت جمعیت جهان نشان می‌دهد دخترانی که از تحصیل، بهداشت و حقوق خود بهره‌مند شده اند، می‌توانند در بزرگسالی درآمد خود را سه برابر کنند و درآمد و کارآیی بالاتر موجب پیشرفت همه کشورهاست.
تنها طی 15 سال آینده، تمامی کشورهای در حال توسعه این فرصت را دارند تا 21 میلیارد دلار درآمد کسب کنند و یا همان مقدار را از دست بدهند و این به سرمایه‌گذاری در رفاه، تحصیل و استقلال دختران 10 ساله بستگی دارد.
از آنجایی که تعداد کشورهای در حال توسعه زیاد است، این عدد ممکن است به نظر کوچک آید ولی برای هر دختر، دارای مزیت چشمگیری است.
گزارش وضعیت جمعیت جهان بیانگر این است که آینده جمعی ما به چگونگی حمایتمان از 60 میلیون دختر 10 ساله امروزی بستگی پیدا می کند که در آستانه بلوغ و در مسیر بزرگسالی قرار گرفته‌اند.
دختران 10 ساله امروز، در 2030 هنگامی که پیشرفت دستور کارتوسعه سازمان ملل سنجیده می شود، 24 ساله خواهند بود هدف این دستور کار توسعه فراگیر، عادلانه و پایدار است تا هیچ‌کس نادیده گرفته نشود.

هنگامی که هر دختر 10 ساله امروزی سالم، تحصیلکرده، موثر و مولد باشد، موفقیت این برنامه توسعه محک خواهد خورد.
یک دختر 10 ساله با حمایت خانواده، جامعه، کشور و با دستیابی کامل به حقوق خود می تواند به شکوفایی برسد و آینده‌ای را بسازد که همگی ما خواهانش هستیم».

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha