ابتلا به سرماخوردگی در افرادی که سیستم ایمنی آنها سالم است هیچ خطری که ندارد، که هیچ، بلکه ابتلا به آن، برای بدن مردم، به ویژه کودکان، حکم واکسیناسیون دارد. به همین دلیل است با افزایش سن کودکان، میزان ابتلا به سرماخوردگی در طول سال نیز کاهش می یابد.

آیا من هم باید واکسن آنفلوآنزا را تزریق کنم؟

سلامت نیوز_*علیرضا داودی: ابتلا به سرماخوردگی در افرادی که سیستم ایمنی آنها سالم است هیچ خطری که ندارد، که هیچ، بلکه ابتلا به آن، برای بدن مردم، به ویژه کودکان، حکم واکسیناسیون دارد. به همین دلیل است با افزایش سن کودکان، میزان ابتلا به سرماخوردگی در طول سال نیز کاهش می یابد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از «تابناک باتو»؛ چند سال است در آغاز فصل پاییز و شیوع سرماخوردگی بحث واکسن آنفلوآنزا نیز داغ می شود
به دلیل کمبود آن در بازار و نیز قیمت آن؛ این مسأله، موجب اضطراب و ناراحتی برخی از خانواده هایی می شود که قادر نیستند برای فرزندان خود تهیه کنند.

اما واقعیت قضیه این است که تنها چهار گروه باید، این واکسن را تزریق کنند؛

1 ـ بچه های نارس و تازه به دنیا آمده که سیستم ایمنی آنها کامل نشده است.
2ـ  افراد مسن و کهنسال و زمینگیر که سیستم ایمنی آن ها به مرور زمان آسیب دیده است
3- افراد مبتلا به بعضی بیماریهای مزمن، که بر اثر ابتلا به آن بیماری، سیستم ایمنی آنها به طور موقت یا دائم آسیب دیده است نظیر؛

* بیماران مبتلا به دیابت پیشرفته و کنترل نشده
* مبتلایان به ایدز
* افرادی که به هر دلیلی شیمی درمانی می شوند.
* افرادی که مبتلا به نارسائی قلب، کبد و یا کلیه می باشند.
* معتادان تزریقی

4- خانم های حامله
که زمان زایمان آنها در سه ماه پاییز است.*
در بقیه افراد این واکسن تاثیری نمی تواند داشته باشد
 در ضمن اگر خبری دال بر مرگ میر افراد، ناشی از ابتلا به آنفلوآنزا منتشر می شود، دقیقا" در یکی از سه گروه ذکر شده ی بالا اتفاق می افتد:
چرا که آنفلوآنزا نمی تواند خطری برای افرادی که سیستم ایمنی آنها سالم است داشته باشد.

نکات مهم

* برای گروه های نیازمند به این واکسن، نیز باید از واکسنی استفاده شود که با نمونه گیری از مبتلایانی که در همان کشور زندگی میکنند و مربوط به همان سال باشد استفاده کرد.
درست است که ویروس ها زنده نیستند و حیاتشان وابسته به زندگی در بدن جانداران است، ( در خارج از بدن جانداران زنده نمی مانند ) و چون ورود این ویروسها به بدن جانداران، واکنش سیستم ایمنی بدن جانداران را بر علیه این ویروس،در بر دارد و آنتی بادی های کشنده می سازند و وارد جریان خون می نمایند. علاوه بر آن، در حافظه سیستم ایمنی بدن، ثبت می شود.

ورود مجدد این نوع ویروس در دفعات بعد به بدن این موجود زنده، به سختی امکان پذیر است. چرا که بدن، در مقابل آن آمادگی دارد و با وجود آنتی بادی موجود در خون بر علیه آن، نمی تواند زنده بماند.

بنابراین ویروس ها

 همچون دزدها و غارتگر ها که هر بار برای اینکه با دردسر کمتری کلاه برداری کنند، شکل و قیافه و روش کلاهبرداری خود را عوض می کنند تا راحت تر بتوانند به هدف خود برسند.
ویروسها نیز در مقابل واکنش بدن بیکار نمی مانند و هرسال ساختار ژنیتیکی خود را تغییر می دهند تا بتوانند وارد بدن جانداران شوند.

برای مثال؛ ویروس آنفلوآنزا، هر سال 20 درصد و هر پنج سال به طور کامل ساختار ژنیتیکی خود را عوض می کند.
به همین دلیل است که افراد، هر پنج سال یک بار ممکن است علائم ابتلا به آنفلوآنزا در آنها نسبت به چهار سال قبل شدید تر باشد. ونیز ساخار ژنتیکی این ویروس در هر کشوری نسبت به کشور دیگر یکسان نیست.

نتیجه گیری

سوش ( نوع ) ویروس شایع در کشورهای دیگر مثل هلند یا فرانسه که بر اساس آن واکسن ساخته و تولید شده است قابل مصرف در همان کشور است و احتمال اینکه واکسن های تولیدی در کشورهای دیگر که بر اساس ویروس شایع در آن کشورها تهیه و تولید شده است، در کشور ما روی نیازمندان به آن تأثیر داشته باشد،ضعیف است و نمیتواند کاربرد داشته باشد.

نتیجه

بیشتر واکسن های موجود در بازار تجارتی ما ـ که مصرف کننده جائی ندارد و تنها اقتصاد برای خواص و تجار تعریف شده است ـ برای مردم کشور ما جز پر کردن جیب تجار، ارزش دیگری ندارد، زیرا همانطور که گفتم، واکسنی که از بیماران مبتلا در همان سال و در کشور خودمان، تهیه شده باشد می تواند کاربرد داشته باشد، آن هم برای افرادی که استفاده از آن ضروری است، نه همه مردم.

* از نظر درمانی، تفاوتی بین انواع سرماخوردگیها که آنفلوآنزا هم در این مجموعه بزرگ قرار دارد وجود ندارد. و درمان همه ی آنها یکی است.

* اهمیت تفاوت آنها، تنها و تنها در مراکز پژوهشی و تحقیقاتی است به منظور تهیه و تولید واکسن آنفلوآنزا و بس.

 * ابتلا به سرماخوردگی در افرادی که سیستم ایمنی آنها سالم است هیچ خطری که ندارد، که هیچ،
بلکه ابتلا به آن، برای بدن مردم، به ویژه کودکان، حکم واکسیناسیون دارد. به همین دلیل است با افزایش سن کودکان، میزان ابتلا به سرماخوردگی در طول سال نیز کاهش می یابد.

* کودکان در سال های آغازین تولد، بین ۸ تا ۱۰ بار در سال سرما می خورند، و هر سرماخوردگی حکم یک واکسیناسیون دارد، به همین دلیل است با افژایش سن تعداد دفعات ابتلا به سرماخوردگی، کم میشود، به طوری که شاهد هستیم در کشور ما به ندرت در دوران نوجوانی به دلیل سرماخوردگی، به مراکز درمانی مراجعه می کنند.


*  پزشک دانشگاه خوارزمی و مسئول مرکز بهداشت (تهران)


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha