دوشنبه ۳ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۵
کد خبر: 196198

بیست و چهارم اکتبر به منظور بزرگداشت تولد جوناس سالک کاشف لهستانی الاصل واکسن فلج اطفال و در راستای افزایش آگاهی عمومی و پیشگیری از این بیماری که همچنان یک تهدید محسوب می شود، روز جهانی فلج اطفال نامگذاری شده است.

فلج اطفال؛ تهدیدی که هنوز ریشه کن نشده است

سلامت نیوز:  بیست و چهارم اکتبر به منظور بزرگداشت تولد جوناس سالک کاشف لهستانی الاصل واکسن فلج اطفال و در راستای افزایش آگاهی عمومی و پیشگیری از این بیماری که همچنان یک تهدید محسوب می شود، روز جهانی فلج اطفال نامگذاری شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایرنا، سابقه فلج اطفال به زمان باستان برمی گردد؛ ولی نخستین تشخیص بالینی آن توسط یک پزشک انگلیسی به نام مایکل آندروود در سال 1789 میلادی صورت گرفت. ابتکار ریشه کنی فلج اطفال از سال 1988 میلادی توسط اتحاد دولت ها با سازمان هایی نظیر یونیسف، سازمان جهانی بهداشت و روتاری بین المللی آغاز شد.


ویروس فلج اطفال معمولا کودکان زیر 5 سال را تحت تاثیر قرار می دهد و اغلب از طریق ویروس های دهانی یا مدفوع و همچنین از طریق مواد غذایی و آب آلوده منتقل می شود. این ویروس به سرعت در روده گسترش پیدا کرده و به سیستم اعصاب حمله می کند و در عرض چند ساعت منجر به فلج و معلولیت می شود. تب، خستگی، سردرد، استفراغ، سفتی گردن و بدن درد از مهمترین علایم این بیماری هستند. هیچ درمانی برای این عارضه وجود ندارد و فقط می توان با واکسن از وقوع آن پیشگیری کرد.


***حقایق منتشر شده از سازمان جهانی بهداشت در مورد فلج اطفال :
- فلج اطفال (پولیومیلیت) عمدتا کودکان زیر پنج سال را تحت تاثیر قرار می دهد.
- از هر 200 مورد ابتلا به عفونت، یک مورد منجر به فلج غیر قابل بازگشت می شود و از این میان 5 تا 10 درصد به دلیل ضعف عضلات تنفسی، جان خود را از دست می دهند.
- موارد گزارش شده در سال 1988 میلادی حدود 350 هزار نفر بود که در سال 2015 با 99 درصد کاهش، به 74 نفر رسید و این موفقیت نتیجه تلاش جهانی برای ریشه کنی فلج اطفال است.
- تازمانی که یک کودک مبتلا به فلج اطفال در منطقه ای وجود داشته باشد، کودکان سراسر آن کشور در معرض خطر ابتلا قرار دارند.
-عدم ریشه کنی فلج اطفال در چند منطقه باقیمانده، می تواند منجر به ابتلای 200 هزار کودک در سال شود و پس از 10 سال، در تمام جهان گسترش یابد.
***پیشرفت های صورت گرفته در زمینه ریشه کنی فلج اطفال
در سال 1994 میلادی، سازمان جهانی بهداشت گواهینامه حوزه عاری از فلج اطفال را به منطقه آمریکا اعطا کرد. به دنبال آن، منطقه غربی اقیانوس آرام در سال 2000 و منطقه اروپا در ژوئن سال 2002، عاری از این ویروس اعلام شد. در 27 مارس سال 2014 میلادی، سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد که جنوب شرقی آسیا نیز عاری از این ویروس است. این دستاورد موفقیت بزرگی در ریشه کنی فلج اطفال قلمداد می شود و نشان می دهد که حدود 80 درصد از جمعیت جهان در مناطق عاری از فلج اطفال زندگی می کنند. در عین حال، سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده است که با توجه به گسترش جنگ و توقف واکسیناسیون، هنوز هم این ویروس مرگبار کودکان را تهدید می کند.
متخصصان بر این باورند که زمانی می توان از این ویروس در امان بود که حتی یک مورد آن نیز در سراسر جهان وجود نداشته باشد؛ زیرا دنیا یک دهکده جهانی است.
استراتژی های موجود برای ریشه کنی فلج اطفال زمانی کارایی دارد که به طور کامل اجرا شود و توقف این بیماری در ژانویه سال 2011 میلادی در هند و در منطقه جنوب شرق آسیا در سال 2014، گواهی بر موفقیت این استراتژی هاست. عدم اجرای این استراتژی ها منجر به وجود این ویروس در پاکستان، افغانستان و نیجریه است که می تواند تهدیدی برای کودکان سراسر جهان باشد.
مدلسازی اقتصادی نشان می دهد که با ریشه کنی فلج اطفال، حداقل مبلغی معادل 40 تا 50 میلیارد دلار آمریکا بین سال های 1988 تا 2035 میلادی، صرفه جویی خواهد شد.



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha