دوشنبه ۳ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۳
کد خبر: 196200

رئیس پژوهشکده علوم غدد درون‌ریز و متابولیسم، با اشاره به برنامه های وزارت بهداشت برای مصرف نمک یدددار در کشور، گفت: خوشبختانه کمبود ید در ایران مرتفع شده است.

کمبود ید ایرانی ها کنترل شده است

سلامت نیوز: رئیس پژوهشکده علوم غدد درون‌ریز و متابولیسم، با اشاره به برنامه های وزارت بهداشت برای مصرف نمک یدددار در کشور، گفت: خوشبختانه کمبود ید در ایران مرتفع شده است.


به گزارش  سلامت نیوز به نقل از  میزان، فریدون عزیزی در آستانه بزگزاری یازدهمین کنگره بین المللی بیماری های غدد درون ریز و متابولیسم که قرار است از ۱۲ تا ۱۴ آبان ماه ۹۵  برگزار شود، اظهارداشت: به دنبال تشکیل کمیته کشوری مبارزه با کمبود ید، در برنامه ای ۱۰ ساله که از سال ۱۳۶۸ در کشور آغاز شد، کارخانجات تولید نمک مجبور شدند ید را به نمک های تولیدی اضافه کنند و امروز، کمبود ید در کشور کنترل شده است.

وی با اشاره به پژوهشی که هر ۵ سال یک بار با کمک وزارت بهداشت و پژوهشکده غدد و متابولیسم انجام می شود، گفت: بر اساس این پایش بر روی ۱۸ تا ۳۰ هزار دانش آموز در نقاط مختلف کشور، وضعیت گواتر و افزایش میزان ید ادرار مورد بررسی قرار می گیرد.

عزیزی به وضعیت نیاز بدنی زنان باردار به ید اشاره کرد و افزود: زنان باردار باید بین ۱.۵ تا ۲ برابر نیاز معمولی، ید دریافت کنند و به نظر می رسد از طریق مصرف نمک یددار این میزان تامین نمی شود.

رئیس انجمن متخصصین غدد و متابولیسم ایران ادامه داد: موضوع مکمل ید برای زنان زنان باردار که در بسیاری از کشورهای دنیا توصیه می شود، وزارت بهداشت تصمیم گرفت با کمک شرکت های دانش بنیان، ترکیب «یدوفولیک» را برای مصرف زنان باردار و مادران شیرده تولید کند.

عزیزی تاکید کرد: بر اساس برنامه ملی که معاونت بهداشتی وزارت بهداشت به استان های سراسر کشور ابلاغ کرده است، یدوفولیک در مراکز بهداشتی به صورت رایگان در دسترس مادران باردار قرار می گیرد.

وی با اعلام اینکه یدوفولیک هنوز تحت پوشش بیمه نیست، افزود: یدوفولیک می بایست سه ماه قبل از بارداری و در دوران بارداری و ۶ ماه دوران شیردهی، مصرف شود.

رئیس پژوهشکده علوم غدد درون‌ریز و متابولیسم، با عنوان این مطلب که هیچ نمکی دارای ید نیست و باید این ماده به آن اضافه شود، گفت: بهترین ماده غذایی که می توان ید را به آن اضافه کرد، نمک است.

عزیزی به عوارض کمبود ید در مادران باردار اشاره کرد و افزود: کمبود ید در دوران جنینی می تواند ضریب هوشی کمتری در کودک به دنبال داشته باشد.

وی گفت: از سال ۶۸ تا امروز با ید رسانی که در کشور انجام شده است، حدود ۶۶ میلیون ضریب هوشی کودکان اضافه شده و از ۳۳ میلیون گواتر جلوگیری شده است.

عزیزی با عنوان این مطلب که ۱۰ درصد افراد جامعه گواتر دارند، افزود: بروز گواتر می تواند به دلیل کمبود ید نباشد.

وی گفت: روزانه ۳۰۰ میکروگرم ید برای افراد معمولی و ۵۰۰ میکروگرم ید برای زنان باردار، کافی است.    یازدهمین کنگره بین المللی بیماریهای غدد درون ریز و متابولیسم با حضور 15 سخنران خارجی از کشورهای  آلمان.انگلستان.  ایرلند. اسپانیا.  مالزی.  هلند.  ترکیه.  ایتالیا.  نیوزیلند.  پاکستان استرالیا.  12 تا 14 آبان در مرکز همایش های بین المللی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار می شود.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha