دوشنبه ۳ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۷
کد خبر: 196202

بر خلاف تصور بسیاری از افراد، پوکی استخوان بیماری زنانه نیست و مردان نیز می‌توانند به آن مبتلا شوند.

"پوکی استخوان" بیماری زنانه نیست!

سلامت نیوز:بر خلاف تصور بسیاری از افراد، پوکی استخوان بیماری زنانه نیست و مردان نیز می‌توانند به آن مبتلا شوند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایسنا، زنان نسبت به مردان از تراکم استخوانی ظریف‌تری برخوردارند؛ بنابراین تصور رایج این است که پوکی استخوان بیماری مختص زنان است اما حقیقت این است که زنان نسبت به مردان تنها بیشتر مستعد ابتلا به این بیماری هستند.

کارشناسان در بررسی فاکتورهایی که به بروز بیماری پوکی استخوان یا کاهش تراکم آن در زنان منجر می‌شود عواملی چون تغییرات هورمونی در دوران یائسگی، کاهش سطح تستوسترون، استعمال سیگار و مواد الکلی و داشتن سبک زندگی کم‌تحرک را موثر دانسته‌اند.

علاوه بر این هورمون استروژن که از بافت استخوان‌ها در زنان حفاظت می‌کند در طول دوران یائسگی به شدت کاهش می‌یابد و در نتیجه آسیب پذیری آنان برای ابتلا به پوکی استخوان افزایش می‌یابد. در مردان نیز چربی شکمی می‌تواند فاکتوری مهم در بروز پوکی استخوان باشد. در واقع چاقی نه تنها فاکتور خطرزایی برای دیابت و بیماری قلبی است بلکه می‌تواند به کاهش تراکم استخوان‌ها هم منجر شود.

علاوه بر این، برخی انواع بیماری‌ها در بروز پوکی استخوان موثر هستند که از آن جمله می‌توان به آرتریت روماتوئید، بیماری سلیاک، بیماری التهاب روده، بیماری کبد، کلیوی و سرطان اشاره کرد.

بررسی‌ها حاکی از آن است که پوکی استخوان می‌تواند عامل بیش از هشت میلیون و ۹۰۰ هزار مورد شکستگی در سال در نقاط مختلف جهان باشد.

به گزارش ساینس ورلد ریپورت، کارشناسان معتقدند رژیم غذایی و تحرک کافی نقش مهمی در پیشگیری از بروز این بیماری خاموش دارد. برای این منظور مصرف محصولات لبنی با میزان چربی پایین، سبزیجات سبز و میوه‌های تازه و از سوی دیگر خودداری از مصرف غذاهای شور، خوراکی‌های حاوی کافئین و غذاهایی با میزان پروتئین بالا توصیه می‌شود.

همچنین شرکت در فعالیت‌هایی نظیر ورزش آیروبیک، یوگا، پیاده‌روی و دویدن در پیشگیری از این عارضه نقش مفید دارد.



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha