محققان در مطالعه اخیر دریافته اند که مصرف رژیم غذایی پرچرب منجر به تغییر در مغز می شود.

رژیم غذایی پرچرب منجر به تغییر در مغز می شود

سلامت نیوز:محققان در مطالعه اخیر دریافته اند که مصرف رژیم غذایی پرچرب منجر به تغییر در مغز می شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، محققان در مطالعه جدید خود، مکانیسم جدیدی را کشف کرده اند که تنظیم کننده چاقی است. این مطالعه نشان می دهد این مکانیسم جدید می تواند برای درمان چاقی مورد استفاده قرار گیرد.

ماکوتو فوکودا، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می گوید: «مشخص است که مغز در روند چاقی نقش دارد اما اینکه چگونه رژیم غذایی پرچرب با تغییر در مغز موجب انباشت چربی در بدن می شود هنوز مشخص نیست.»

تیم تحقیق ژن Rap۱ موش را که در انواع بافت ها، از جمله مغز که در فعالیت های نظیر حافظه و یادگیری نقش دارد، متجلی می شود را مورد مطالعه قرار دادند.

دانشمندان برای بررسی نقش Rap۱ در مدل موش ها، به طور انتخابی ژن Rap۱ را در گروه نورون های هیپوتالاموس حذف کردند. منطقه هیپوتالاموس مغز در تنظیم متابولیسم کل بدن نقش دارد.

دانشمندان دارای دو گروه موش بودند. در یک گروه، موش ها از طریق مهندسی ژنتیک فاقد ژن Rap۱ بودند، درحالیکه گروه کنترل دارای ژن Rap۱ فعال بودند.

سپس محققان به موش های هر دو گروه رژیم غذایی پرچرب دادند که ۶۰ درصد کالری مصرفی شان ناشی از چربی بود.

همانطورکه پیش بینی شده بود موش های گروه کنترل با ژن فعال Rap۱ دچار اضافه وزن شدند اما در مقابل، موش های فاقد Rap۱ به شکل چشمگیری وزن کم کرده و چربی بدنی کمتری داشتند.

محققان درباره نتایج این مطالعه می گویند: «ما مشاهده کردیم موش های فاقد Rap۱ به لحاظ فیزیکی فعال نبودند. با این حال در مقایسه با موش های دارای ژن Rap۱ کمتر غذا می خوردند و چربی بدنی بیشتری می سوزاندند.»

به گفته محققان، مصرف رژیم غذایی پرچرب منجر به بروز تغییراتی در مغز شده و در نتیجه فعالیت Rap۱ افزایش می یابد. در نهایت حساسیت نسبت به لیپتین، هورمون سیری، کاهش یافته و بدن در مسیر چاقی قرار می گیرد.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha