عضو کمیته بین‌المللی عفونت مخفی هپاتیت بی ( OBI ) گفت: امکان تشخیص عفونت مخفی هپاتیت B در آزمایشات خون نیست و این موضوع سازمان انتقال خون جهانی را نگران کرده است.

نگرانی سازمان انتقال خون جهانی از انتقال ویروس هپاتیت B نهفته

سلامت نیوز:عضو کمیته بین‌المللی عفونت مخفی هپاتیت بی ( OBI ) گفت: امکان تشخیص عفونت مخفی هپاتیت B در آزمایشات خون نیست و این موضوع سازمان انتقال خون جهانی را نگران کرده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،دکتر سیدمحمد جزایری اظهار کرد: احتمال انتقال ویروس هپاتیت B حتی در حالت نهفته وجود دارد که این موضوع سازمان انتقال خون جهانی را نگران کرده است؛ زیرا این ویروس در آزمایشات سرولوژی قابل تشخیص نیست و تنها از طریق آزمایشات تشخیص ژنی (PCR) قابل شناسایی است و شخص می‌تواند در خون خود این بیماری را داشته باشد، ولی در آزمایشات سرولوژی مشاهده نشود. 


  وی با اشاره به اینکه انجام آزمایشات PCR به منظور تشخیص عفونت مخفی هپاتیت B در برخی کشورها مقرون به‌صرفه نیست، ادامه داد: این ویروس در سلول‌های بدن به صورت نهفته وجود داشته و پس از مصرف برخی از داروها که سیستم ایمنی بدن را سرکوب و تضعیف می‌کنند، فعال می‌شود و پس از آن به سرعت پیشرفت کرده و در بازه زمانی کوتاهی فرد را به سمت مرگ پیش می‌برد که به این نوع بیماری هپاتیت B برق‌آسا گفته می‌شود. 


عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران تاکید کرد: مادرانی که ناقل عفونت نهفته هپاتیت B هستند، می‌توانند به تعدادی از فرزندان خود این ویروس را منتقل کنند. 


جزایری عنوان کرد: در انتقال خون بین یک تا دو درصد و در دیالیز ۳۵ درصد، احتمال انتقال هپاتیت نهفته وجود دارد و در افرادی که مبتلا به هپاتیت C هستند، این آمار متغیر است و یک سوم از کسانی که هپاتیت نوع C دارند، می‌توانند مبتلا به هپاتیت نهفته B نیز باشند و همچنین ۲۰ درصد مبتلایان ایدز نیز ممکن است، هپاتیت نهفته B داشته باشند


وی با اعلام اینکه یافتن ژنوم ویروس عفونت مخفی هپاتیت B در فرد به معنای انتقال حتمی این عفونت نیست، اضافه کرد: نمی‌توان گفت تمام افرادی که به این عفونت مبتلا می‌شوند، حتما نیاز به درمان دارند و تمام افراد عادی نیز نیازمند واکسینه شدن نیستند؛ بلکه تنها کسانی‌که یکی اعضای خانواده آنان به این ویروس مبتلا است، باید واکسینه شوند.


عضو کمیته بین‌المللی عفونت مخفی هپاتیت B یادآور شد: تزریق واکسن هپاتیت برای افراد شاغل در بخش‌های بهداشت و درمان، معتادان تزریقی و کسانی‌که رفتارهای پرخطر جنسی دارند، الزامی است.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha