شادابی و سلامتی برای انسان زمانی اتفاق می افتد که تمام اعضای بدن به نحوه احسن فعالیت های خود را درست انجام دهند، بعضی از اعضا نقش حیاتی را در بدن ایفا می کنند یعنی در نبودشان و یا کارکرد ناصحیحشان حیات فرد را تحت تاثیر قرار می دهد مانند اعضایی چون مغز ، قلب و کبد . این 3 جز اعضای اصلی بدن شناخته شده اند و کارکرد صحیح آن ها به بدن بسیار کمک می کند . در رابطه با کمک به عملکرد کبد و نحوه صحیح انتخاب غذای مناسب برای بدن با یک متخصص طب سنتی به گفت و گو پرداخته ایم .

ارتباط نجویدن غذا با کبد چرب

سلامت نیوز: شادابی و سلامتی برای انسان زمانی اتفاق می افتد که تمام اعضای بدن به نحوه احسن فعالیت های خود را درست انجام دهند، بعضی از اعضا نقش حیاتی را در بدن ایفا می کنند یعنی در نبودشان و یا کارکرد ناصحیحشان حیات فرد را تحت تاثیر قرار می دهد مانند اعضایی چون مغز ، قلب و کبد . این 3 جز اعضای اصلی بدن شناخته شده اند و کارکرد صحیح آن ها به بدن بسیار کمک می کند .

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم آنلاین، در رابطه با کمک به عملکرد کبد و نحوه صحیح انتخاب غذای مناسب برای بدن با یک متخصص طب سنتی به گفت و گو پرداخته ایم .

دکتر منصور خرمی زاده متخصص طب سنتی بیان کرد : کبد عضو بسیار مهمو حیاتی در بدن انسان است که علاوه بر اینکه تولید غذا در آن ایجاد می شود به عنوان یک پالایشگاه و تصفیه کننده بزرگ محسوب می شود و می توان گفت کارکرد های سایر اعضای بدن بستگی به کارکرد صحیح کبد دارد .اگر بخواهیم نقش کبد در بدن را به سادگی شرح دهیم می توانیم بگوییم غذایی که خوردیم پس از هضم در کبد به مواد اولیه ای که قرار است به سلول های استخوانی ، عضلات ، سلول ها و عصب ها تبدیل می شوند .

افرادی که دائما عصبانی هستند ، پوست بدنشان خشک است ، دست و پاهایشان مداوم خواب میرود و نسبت به سنشان خط های زیادی روی صورتشان دارند دارای کبدی با حرارت بالا هستند و افرادی که دائما دچار بی حوصلگی ، کسلی و بی حالی هستند حرارت کبدشان کم است در نهایت اگر کبد کارکرد مناسبی داشته باشد بدنی سالم را برای فرد بوجود آورده و برعکس اگر اختلالی در عملکردش بوجود آید کارکرد بدن به کلی تحت تاثیر قرار می گیرد .

وی تاکید کرد : افراد هنگام غذا خوردن ، غذا را باید خوب بجوند در غیر این صورت غذا در معده درست هضم نمی شود و اگر هضم غذا درست صورت نگیرد ماده هضم نشده وارد کبد شده و کبد نمی تواند کارکرد درست خود را ارائه دهد بنابراین کبد ماده هضم نشده را در خود نگه می دارد و این خود باعث اختلالاتی در کبد و مجاری صفراوی می شود و این عامل باعث می گردد فرد در ناحیه بالای شکم احساس حرارت کند و یک سستی و بی حالی بدن او را فرا بگیرد و نکته حائز اهمیت در این باره این است که افرادی که غذایشان را تند تند می خورند و درست نمی جوند بیشتر از سایر افراد دیگر درمعرض خطر ابتلا به کبد چرب هستند .

این متخصص طب سنتی در رابطه با خوردن متناسب غذا با فصل های سال اظهار کرد : میزان غذا خوردن و درست جویدن آن از دیدگاه طب سنتی بسیار مهم است اما نکته سومی که ما متخصصان طبی سنتی بر آن بسیار تاکید داریم این است که هر غذایی را متناسب با فصلی که در آن قرار داریم استفاده کنیم .قطعا غذایی هایی که می خوریم کیفیت و طبع های گوناگونی دارند برخی بدن را به سمت خشکی میبرند برخی مرطوب و برخی گرم و یا سرد ، مسلما غذاهایی که رطوبت زیادی دارند بدن را مرطوب می کنند و بر عکس غذاهای خشک بدن را به سمت خشکی می برند .

برای مثال در فصل تابستان که هوا گرم و خشک است اگر نیاز کبد که رطوبت و حرارت است تامین نشود و از غذاهای مرطوبت استفاده نکنیم کبد به سمت خشکی می رود پس توصیه می شود از خنکی و غذاهای رطوبت دار بیشتر استفاده کنند و این موضوع برای زمستان دقیقا برعکس تابستان است و در این فصل توصیه می شود از غذاهای گرم و خشک استفاده کنند و در 2 فصل بهار و پاییز از غذاهای معتدل مصرف کنند .

فرخی زاده سن و شغل افراد را در نوع انتخاب غذای مناسب برای بدن مهم دانست و گفت : سن و شغل افراد از دیدگاه اطبای سنتی مهم است چرا که غذای مصرفی کودکان و سالمندان مسلما با غذای نوجوانان و میانسالان باید متفاوت باشد همچنین افرادی که شغل های سنگین و با فعالیت های زیاد دارند باید غذاهای غلیط تری را میل کنند و کسانی که شغل های کم تحرکی و با فعالیت بدنی پایین دارند باید غذاهای لطیف تری وسبک تری را مصرف کنند .

عرقات گیاهی مانند شاه تره، خارشتر و کاسنی ، آب زرشک و دم کرده عناب و زرشک از جمله داروهای گیاهی موثر در کنترل و درمان کبد چرب به شمار می‌آیند. این نوشیدنی‌های گیاهی از آنجا که طبعی سرد و تر دارند موجب کاهش میزان کلسترول خون می‌شوند و درعین‌حال به پاک‌سازی کبد و بدن از سموم و مواد زائد هم کمک می‌کنند. به اعتقاد اصبای سنتی، نوشیدن یک تا 2 لیوان از عرقیات شاه تره، کاسنی و خارشتر یا ترکیبی از آن‌ها می‌تواند تأثیر زیادی در پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های کبد به ویژه کبد چرب و سیروز کبدی داشته باشد البته باز هم متذکر می شوم مصرف دمنوش ها و عرقیات هم باید متناسب با فصل و طبع بدن باشد تا تاثیر واقعی آن را مشاهده کنید .

این متخصص در پایان خاطرنشان کرد : افراد بعد از خوردن نهار و شام بلافاصله به هیچ عنوان استحمام نکنند چرا که بعد از غذا خوردن تمام طبیعت و قوای بدن برای هضم غذا به سمت معده می روند ، فردی که بعد از خوردن غذا به حمام می رود به دلیل رطوبت و گرمایی که به بدن منتقل می شود بعث باز شدن منافذ پوست و عروق محیطی می شود در نتیجه تمام حرارت و قوای بدن به سمت بیرون می آید و هضم غذا با یک اختلال جدی رو به رو می شود و همان طور که گفتیم غذای هضم نشده برای کبد مشکلات جبران ناپذیری را رقم می زند .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha