کارشناس مسائل حقوقی در فضای مجازی درباره حقوق کودکان در فضای مجازی گفت: در سال ۸۸ یک قانون درباره فضای مجازی در کشور نوشته شد که هیچ چیزی درباره حقوق کودکان در آن گفته نشده؛ تنها کشور جهان هستیم که هیچ قانونی در مورد کودکان در فضای مجازی نداریم.

ایران هیچ قانونی برای فعالیت کودکان در فضای مجازی ندارد

سلامت نیوز: کارشناس مسائل حقوقی در فضای مجازی درباره حقوق کودکان در فضای مجازی گفت: در سال ۸۸ یک قانون درباره فضای مجازی در کشور نوشته شد که هیچ چیزی درباره حقوق کودکان در آن گفته نشده؛ تنها کشور جهان هستیم که هیچ قانونی در مورد کودکان در فضای مجازی نداریم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تسنیم؛ سلمان کنونی در نشست جبهه انقلاب اسلامی در فضای مجازی با اشاره به استقبال میلیونی از فضای مجازی در کشور و فعالیت کودکان در آن اظهار کرد: تنها کشور جهان هستیم که هیچ قانونی در مورد کودکان در فضای مجازی نداریم و راه را برای انحراف و بزهکار شدن کودکانمان در این فضا باز گذاشته‌ایم.

وی با اشاره به قوانین اختصاص اینترنت به خانواده‌ها در دنیا تصریح کرد: در کشورهای دنیا برخلاف ایران برای گرفتن اینترنت خانگی باید گواهینامه فعالیت در فضای مجازی برای کودک و والدین صادر شود و این گواهینامه به مراکز اختصاص اینترنت ارائه شود تا به خانواده اینترنت خانگی داده شود؛ به هیچ وجه در دنیا اینترنت را به عنوان یک حق اجتماعی تلقی نمی‌کنند.

کنونی با اشاره به قوانینی که در دنیا پیرامون حقوق کودکان وضع شده است، خاطرنشان کرد: در دنیا علی‌الخصوص امریکا که پیشرو در فضای مجازی است کودکان به سه دسته زیر 13 سال، 13 تا 15 سال و 15 تا 18 سال تقسیم می‌شوند که برای کودکان زیر 13 سال استفاده از اینترنت و گوشیهای هوشمند ممنوع است و در صورت استفاده کودکان والدین آنها مجرم شناخته می‌شوند.

وی در مورد مدارس هوشمند متذکر شد: متأسفانه در سایت وزارت آموزش و پرورش از قول وزیر آمده که ما می‌خواهیم تمام مدارس کشور را هوشمند کنیم که این واقعا حرف اشتباهی است، چرا که در دنیا مرسوم است مدارسی که برای کودکان زیر 13 سال است باید به روش قدیمی اداره شود و مدارس هوشمند مخصوص دانش‌آموزان بین 15 تا 18 سال است که در این مدارس هم به ازای یک ساعت کلاس هوشمند دو ساعت ورزش منظور شده است.

کارشناس مسائل حقوقی در فضای مجازی ادامه داد: این امر به دلیل این است که نباید در سن آموزشهای بنیادی از فضای مجازی برای آموزش استفاده کرد.

کنونی با انتقاد از برخی خانواده‌ها در عدم نظارت و فعالیت فرزندانشان در فضای مجازی اذعان داشت: وقتی خانواده‌ها در کمال تعجب ادعا دارند که کودک خردسالشان استاد فضای مجازی است و کارهای مجازی آنها را این کودک انجام می‌دهد، این مسئله دو خطر دارد یکی افتادن در سایتهای جعلی مانند سایتهای جعلی بانکها که جالب است بانک ملت در حال حاضر 4 صفحه جعلی دارد و قاعدتاً کودکان از این موضوع خبری ندارند و خطر دوم احتمال بزهکار شدن کودکان در فضای مجازی است.

در انتهای این نشست از منشور حقوق کودکان در فضای مجازی توسط کارشناسان جبهه انقلاب اسلامی در فضای مجازی رونمایی شد؛ قرار است این منشور به عنوان یک طرح اولیه به عنوان قانون حضور کودکان در فضای مجازی به مجلس شورای اسلامی ارائه شود.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha