دوشنبه ۳ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۶
کد خبر: 196230

احساس سوزش مدام در قفسه سینه و گلو احتمالا به رفلاکس معده را تقویت می کند.

استرس مهمترین عامل ریفلاکس معده

سلامت نیوز:احساس سوزش مدام در قفسه سینه و گلو احتمالا به رفلاکس معده را تقویت می کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آوای سلامت ،رفلاکس معده منجر به سوزش سر دل پس از خوردن غذا و یا در ساعات پیش از خواب تشدید می ‌شود. رفلاکس می ‌تواند باعث سرفه، خشن شدن صدا و احساس مزه تلخی در دهان گردد. همچنین اسید معده می ‌تواند به مری صدمه برساند و عمل بلع را مشکل سازد. در موارد شدیدتر، رفلاکس سبب پدید آمدن سلولهای ناهنجار می ‌شود که این سلول های ناخواسته می ‌توانند سرطان مری را به همراه داشته باشند. باید توجه داشت که علائم رفلاکس همیشه هم آشکار نیستند.

دلایل زیادی برای ابتلا به این عارضه شناخته شده است: درست عمل نکردن عضلات بخش انتهایی مری، می ‌تواند یکی از این دسته عوامل باشد. در حالت عادی، بخش انتهایی مری برای جلوگیری از بازگشت اسید و مواد غذایی به سمت بالا، بسته می ‌ماند که در برخی افراد این ناحیه به درستی عمل نمی‌‌ کند و سبب بازگشت اسید به مری می‌ شود.

گام های پیشگیرانه

گام اول؛ تغییر در رژیم غذایی: مصرف غذاهای کم چرب و پروتئین‌ دار از گزینه‌‌ های موثر است. وعده‌‌ های غذایی خود را کمتر و دفعات آن را بیشتر کنید و قبل از آنکه کاملا سیر شوید، دست از غذاخوردن بکشید. همچنین از مصرف نوشیدنی ‌ها و خوراکی‌ های محرک که بازگشت اسید معده را باعث می ‌شوند، خودداری کنید. یعنی نوشیدنی هایی از قبیل چای، قهوه، نوشابه های گازدار، مشروبات الکلی. میوه هایی از قبیل لیمو و پرتقال، گوجه فرنگی و محصولات آن، شکلات، نعنا، غذاهای تند، سیر و پیاز، از خوراکی های تشدید کننده ریفلاکس معده هستند.

گام دوم؛ تغییر در نوع زندگی: پس از تغییر در رژیم غذایی، شاید بهترین گزینه، تغییر در عادات و نحوه زندگی است. ترک کردن سیگار یکی از تغییرات مثبت در این زمینه است. دود سیگار با ایجاد اختلال در کار عضلاتی که سطح اسید معده را کنترل می‌ کنند، باعث افزایش ترشح اسید معده می ‌شود.

بیشترین زمان بازگشت اسید به مری، هنگام خواب است. بالش ‌هایی با ضخامت 10 تا 14 سانتیمتر بهترین گزینه برای جلوگیری از بازگشت اسید است.

استرس از بزرگترین عوامل بروز رفلاکس معده است. اگر دچار رفلاکس معده هستید و این روزها را با اضطراب و استرس سپری می‌کنید، در رابطه بین این دو شک نکنید.

پس از خوردن غذا، اسید معده ترشح می‌گردد، پس حداقل 2 تا 3 ساعت قبل از خواب چیزی نخورید.

فشار اضافی به شکم باعث ترشح اسید معده می‌شود. تا می ‌توانید از پوشیدن لباسهای تنگ، کمربند و حتی بستن کراوات دوری کنید.

اگر دچار اضافه وزن هستید، با گرفتن رژیم مناسب و ورزش وزن خود را کم کنید. با دارو خود درمانی نکنید و برای رفع مشکل، به پزشک متخصص مراجعه کنید. برخی داروها محرک ترشح اسید هستند. آسپرین، ایبوپروفن، برخی شل کننده ‌‌های عضلانی و داروهای کنترل فشارخون از این قبیل داروها هستند.

با مشاهده هرگونه علائم، به پزشک متخصص مراجعه کنید و دوره‌‌ های درمانی را کامل کنید.

منبع:WEBMD

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha