دوشنبه ۳ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۰

متولیان مدیر یکی از مهدهای استان تهران با اشاره به اینکه هنوز ابلاغیه افزایش شهریه های مهدهای کودک به دست مدیران مهدها نرسیده است افزود: درحال حاضر مهدها بر اساس ابلاغیه شهریه سال 94 هزینه دریافت می کنند.

شهریه های بی سروسامان مهدکودک ها

سلامت نیوز:هرساله با آغاز سال تحصیلی و نیاز والدین برای سپردن کودکان خود به مهدهای کودک بحث شهریه این مکان ها داغ می شود.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، یکی از دغدغه های والدین پیدا کردن مهدکودکی است که هم خدمات آموزشی خوبی ارائه کند و هم هزینه های آن متناسب با خدمات ارائه شده در این مراکز باشد.  اما از آنجایی که مهدها ، کودکان چند مادرهستند و بین بهزیستی و آموزش مهدکودک هاو شهریه های بی سروسامان و پرورش سرگردان هستند ، اجرا کردن یک دستور العمل مشترک بین آنها کاری نشدنی است.


متولیان مدیر یکی از مهدهای استان تهران با اشاره به اینکه هنوز ابلاغیه افزایش شهریه های مهدهای کودک به دست مدیران مهدها نرسیده است افزود: درحال حاضر مهدها بر اساس ابلاغیه شهریه سال 94 هزینه دریافت می کنند.


وی با اشاره به عدم تعادل و همپوشانی میان مبلغ تعین شده از سوی سازمان بهزیستی و میزان هزینه های تمام شده مهدهای کودک افزود: درحال حاضر مهدهای کودک براساس هزینه های تمام شده در مهد خود شهریه دریافت می کنند که با میزان شهریه مصوب فاصله فاحشی دارد.
وی گفت : درحال حاضر مصوبه تعیین شهریه مهدکودک برای یک مهد متوسط 300هزار تومان تعیین شده است درحالی که همان مهد شهریه 650هزار تومانی دریافت می کند.


معیری مدیر یک مهد ستاره دار در شمال تهران نیز می گوید: میزان شهریه ها براساس میزان رتبه بندی کارشناسان سازمان بهزیستی تعیین می شود و این درحالی است که برخی از امتیازات با شرایط مهدکودک هم خوانی ندارد.


وی گفت: درصورتی که میزان شهریه های مهدهای کودک براساس رتبه بندی های سازمان بهزیستی تعیین می شود.
سامانی مدیر اجرایی مهدکودکی در غرب تهران که شهریه آن به‌صورت ماهانه برای یک کودک چهار تا پنج‌ساله‌ای که بین ساعت 7:30 تا چهار عصر به مهد کودک سپرده می‌شود، حدود 650هزارتومان است، می‌گوید: گذشته از اینکه مهدکودک در کدام منطقه است و اجاره‌بهای ساختمان آن در شهریه مهد تاثیرگذار است، نباید فراموش کرد که شهریه مهدها بسته به خدماتی که به کودک می‌دهند و شکل و نحوه آموزش نیز، متفاوت است.


وی گفت: همین موضوع سبب می‌شود که مهدکودک‌ها هم مثل هتل‌ها ستاره داشته باشند شهریه ماهانه‌شان را بر این اساس تعیین کنند.
مادری که پسرش را در یکی از مهدکودک‌های منطقه6 تهران می‌گذارد و ماهانه 350هزارتومان بابت شهریه پرداخت می‌کند، با گلایه از اینکه هزینه ها  با این 350هزارتومان تمام نمی‌شود گفت: با توجه به اینکه کودکم را برای کلاس زبان و نقاشی هم در داخل مهدکودک ثبت‌نام کرده‌ام، این هزینه به ماهی 500هزارتومان نیز می‌رسد.


سازمان بهزیستی در تعرفه سال گذشته خود، نرخ پایه شهریه مهدکودک‌ها را در سال تحصیلی 95-96در گروه‌های سنی مختلف در تهران، بسته به منطقه‌ای که در آن واقع شده‌اند، بین 350 تا 500هزارتومان اعلام کرده است اما به گواه بررسی‌ها و والدینی که شاهدان اصلی این ماجرا هستند، کمتر مهدکودکی مطابق با این تعرفه از مشتریان خود پول دریافت می‌کند.


این در حالی است که به گفته برخی مدیران مهدها، شهریه اعلام‌شده از سوی سازمان بهزیستی نرخ پایه شهریه است و مهدها به نسبت خدماتی که به کودکان و اولیای آنها می‌دهند، می‌توانند این شهریه را افزایش دهند.


بر اساس این گزارش ،در سراسر کشور، 15هزار مهدکودک مشغول به فعالیت هستند که بیش از 95درصد این مهدها با وجود نظارت سازمان بهزیستی کشور، کاملا خصوصی هستند و هزینه‌شان تماما از محل دریافت شهریه از والدین کودکان تامین می‌شود.


از این تعداد، 8‌هزار مهد نیز در روستاها واقع شده و شاید چیزی در همین حدود هم در شهر تهران وجود دارد که نرخ‌های آن، گاهی از ماهانه 250هزارتومان در تهران آغاز می‌شود و در بعضی از مناطق شمال شهر، تا بیش از یک‌میلیون ‌و200هزارتومان نیز افزایش می‌یابد و گاهی به دومیلیون‌تومان نیز می‌رسد.
ابراهیم غفاری مدیر امور اجتماعی بهزیستی استان تهران در مصاحبه با خبرنگار خبرگذاری صدا سیما می گوید : برای نخستین بار افرایش شهریه ها در تاریخ 5/4/95 به تمام شهرستانها ابلاغ شده است.


وی با اشاره به افرایش 12درصدی شهریه های مهدهای کودک برای امسال گفت : این میزان شهریه با کارشناسان کانون مهدها و وزارت صنعت  ومعدن و تجارت براساس تورم تعیین شده است


غفاری در خصوص  همپوشانی نداشتن شهریه ها مصوب با میزان خدمات مهدهای کودک گفت : براساس درجه بندی مهدهای کودک، با هر درجه 10درصد به میزان شهریه مهدهای کودک اضافه می شود.


وی با اشاره به تقسیم بندی تهران به 5منطقه گفت: میزان شهریه ها براساس منطقه بندی متقاوت است.
غفاری با اشاره به اینکه مهدهای کودک در صورت اجرای 5 برنامه فرهنگی با رضایت خانواده ها اجازه افزایش شهریه رادارند، افزود: اختصاص ماهی 70هزار تومان برای وعده های غذایی و میان وعده ها هم از دیگر مواردی است که شهریه را از نرخ مصوب بیشتر می کند.


وی ادامه داد: افزایش ساعت برای ارائه خدمت به کودکان نیز به صورت جداگانه محاسبه می شود.
غفاری با اشاره به وجود 800 مهد کودک در تهران افزود: درحال حاضر بر اساس دستور رئیس سازمان از شهریور امسال تیم نظارتی برای شهرستان های شمیرانات، تهران و ری اختصاص یافته است.


غفاری نظارت برعملکرد، میزان شهریه، میزان رضایت مندی والدین را ازبرنامه های این تیم ها برشمرد و افزود: والدین می توانند در صورت وجود خلا در هر بخشی از فعالیت های مهدهای کودک، مورد را با بهزیستی منطقه مربوطه در میان بگذارند.


وی همچنین ارائه میزان شهریه مهدهای کودک در سامانه سازمان بهزیستی را از دیگر فضاها برای دادن اگاهی به  والدین خواند و افزود: والدین می توانند با مراجعه به سازمان بهزیستی منطقه مربوطه از تمام جزییات شهریه آگاهی یابند.  


معاون امور اجتماعی سازمان بهزسیتی در باره نحوه همکاری میان آموزش و پرورش نیز گفت: محتواهای اموزشی مقطع پیش دبستانی با نظارت سازمان بهزیستی ارائه می شود و میزان شهریه نیز با همکاری وزارت آموزش وپرورش و سازمان بهزیستی انجام می شود.


براساس این گزارش با وجود اعتراضات مدیران مهد در تامین شهریه ها و عدم رضایت والدین از نبودن ثبات لازم در میزان فعالیت مهدهای کودک و میزان شهریه، سازمان بهزیستی اعلام می کند میزان  شکایت مبنی بر نحوه فعالیت مهدهای کودک انگشت شمار است و در این بین تنها چیزی هم که کمتر کسی یاد آن می افتد آینده سازانی هستند که در این مهدکودکها در حال سپری کردن مهمترین برهه زندگی خود هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha