دبیر مشاور علمی تخصصی بیماری های دهان و دندان گفت: دندانپزشکان عمومی در مطب ها و کلینیک ها باید بیماران خود را از لحاظ علائم و نشانه های انواع سرطان های دهانی بررسی کنند تا در صورت لزوم به متخصصان دیگر ارجاع داده شوند.

ضرورت معاینه بیماران از لحاظ سرطان دهان

سلامت نیوز:دبیر مشاور علمی تخصصی بیماری های دهان و دندان گفت: دندانپزشکان عمومی در مطب ها و کلینیک ها باید بیماران خود را از لحاظ علائم و نشانه های انواع سرطان های دهانی بررسی کنند تا در صورت لزوم به متخصصان دیگر ارجاع داده شوند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،  آرزو علائی افزود: به همین منظور دندانپزشکان عمومی باید با علائم بیماری های دهان به خصوص سرطان های سر و گردن آشنایی داشته باشند.


وی با بیان اینکه سرطان می تواند به شکل های متعددی بروز یابد گفت: هر نوع زخم مزمنی که به درمان های مختلف جواب نداده باشد، یا هرگونه تغییر رنگ یا قرمزی که بی دلیل باشد، یا ضایعه ای که بصورت یک چاک سفید در مخاط دهان باشد که اگر با گاز استریل آن را پاک کنیم پاک نشود، یا برجستگی در دهان که به درمان های مختلف پاسخ ندهد یا برعکس یک ضایعه فرو رفته در بافت نرم یا سخت باشد که حتی ممکن است دندانپزشکان ممکن است در لمس متوجه آن نشوند می توانند نشانه ای از سرطان دهان باشد.


علائی گفت: بنابراین دندانپزشکان موظفند تمام بیماران خود را در نور کافی از این لحاظ بررسی کنند.
وی افزود: متأسفانه در کشور ما سن بروز سرطان نسبت به کشورهای دیگر پایین تر آمده که مقداری از آن به دلیل تغییرات ژنتیکی و مقداری نیز به دلیل استعمال دخانیات است.


علائی به نقش دخانیات در بروز سرطان های دهانی اشاره کرد و گفت: مطالعات نشان می دهد سیگار و قلیان که متأسفانه در بین جوانان شیوع زیادی یافته است تأثیر زیادی در بروز سرطان ها به ویژه سرطان دهان دارد.


وی ادامه داد: بنابراین معاینه دوره ای بیماران توسط دندانپزشکانی که دوره کافی برای این کار دیده باشند، بسیار کمک کننده است زیرا می توانیم بیماران را در مراحل اولیه درمان کنیم یا به متخصصان بیماری های دهان ارجاع دهیم تا درمان بیماری در مراحل اولیه و بدون اتلاف وقت انجام شود.


علائی گفت: بسیاری از بیماران پس از آگاهی از بیماری خود نمی دانند که باید به چه تخصصی مراجعه کنند و دچار سردرگمی می شوند و از مطبی به مطب دیگر می روند و به همین دلیل زمان طلائی برای درمان را از دست می دهند.


وی بر لزوم اطلاع رسانی در مورد رشته تخصصی بیماری های دهان و دندان در رسانه ها اشاره کرد و گفت: علاوه بر عموم مردم، برخی پزشکان نیز اطلاع کافی در مورد این رشته و خدمات آن ندارند که باید در این زمینه اطلاع رسانی شود.


علائی درباره شایع ترین سرطان های دهان گفت: در افراد سیگاری شایعترین سرطان ها در لب و کف دهان بروز می کند اما در افراد غیرسیگاری در گونه، مخاط زبان و کام نرم بیشتر شایع است.


وی با تأکید بر افزایش آگاهی پزشکان در مورد سرطان های دهان گفت: وزارت بهداشت برای این منظور می تواند دوره های بازآموزی راه اندازی کند و یا یک واحد درسی برای دانشجویان پزشکی قرار دهد تا این خلاء برطرف شود.


دبیر مشاور علمی بخش بیماری های دهانی این کنگره گفت: در این کنگره تلاش می شود سطح آگاهی دندانپزشکان در این زمینه افزایش یابد به همین منظور پنلی با عنوان پانل بیماری های دهان شامل سرطان های سر و گردن، تکنیک های بیوپسی و ضایعات برجسته شایع برگزار می شود.



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha